Gå til innhold

Jenta mi er 6 mnd... hvordan trapper jeg ned ammingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sååååååå sliten av denne ammingen. Jenta vår er så nysgjerrig, går nå søren ikke ann og amme at med folk lenger. Hun har begynt å få litt grøt.

hvordan trapper jeg ned med ammingen? har forsatt mye melk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er også heeeeeeeelt umulig blitt. 6 mnd her også...

Jeg har rett og slett kuttet pupp på dagtid jeg og gir kun flaske. Hun får fortsatt mye mat om natta da, og da får hun puppen.

Pumper på dagtid pga spreng.

Skrevet

Men da holder du jo melkeproduksjonen i gang da.....

Skrevet

Ikke pump tom, bare til det verste sprengen er vekk:)

Skrevet

Ja, men bare en liten periode. Har ikke hjerte til å ta puppen tvert fra henne pga hun er egentlig et TOTALT PUPPEVRAK!!! :-)

Så derfro har jeg tatt puppen fra henne på dagen nå, og om kort tid så tar jeg den om natta også... trapper ned... vil tilby flaske på natten også etterhvert.

Satser på å ha henne helt puppeavvent innen hun er 7 mnd. Jeg pumper ut så lite som mulig hver gang slik at jeg ikke øker produksjonen ihvertfall. Etterhvert blir det mindre melk...

Skrevet

hvorfor vil dere slutte å amme så tidlig?

Skrevet

Jeg må pga medisiner jeg trenger som ikke kan taes under amming.

Skrevet

er ikke det et veldig personlig spørsmål enjenteogengutt?

Skrevet

Jenta vår er 8 mnd imorgen og jeg har i flere måneder måttet amme henne på soverommet og det bør være mørkt og stille. Vil ikke amme ellers, da skal hun bare se seg rundt. Begynte med grøt da hun var litt over 6 mnd, det har ikke vært så lett siden hun bare spytter, men det begynner å gå seg til nå. Jeg gir alltid fast føde først og ammer etterpå, hvis ikke hadde jeg ihvertfall ikke fått i henne fast føde. Og vil jo trappe ned på ammingen etterhvert. Eller.., det har jeg jo forsåvidt gjort for hun orker jo ikke like mye melk når hun har spist (eller spyttet) mat først. He he.. ;o) Hun ammes fremdeles om natta, jeg har ikke hjerte til å nekte henne og håper i det lengste at hun skal slutte av seg selv.

Sånn ser dagen vår ut nå (ca-tider):

Kl 08: Grøt med fruktmos, vann å drikke og amming etterpå

Kl 12: 1/3-1/2 glass med middag, vann å drikke og amming etterpå

Kl 16: Prøver å innføre et mellommåltid her, amming etterpå

Kl 18/19: Grøt med fruktmos, vann å drikke og amming etterpå

Evt litt amming her og der hvis hun har lyst..

Skal vel opp i 4-5 måltider etterhvert, men ikke før hun faktisk spiser og ikke bare spytter....

Og så ammes hun utpå kvelden en gang og om natta. Når man innfører fast føde vil ammingen trappes ned på en naturlig måte...

Skrevet

Jeg trappa aldri ned bevisst. Det ble bare mindre melk helt av seg selv etter som hun fikk mer fast føde og drakk mindre melk.

Nå er hun 9 mnd og får morsmelk 3-4 ganger per dag.

Vår var også utrolig nysgerrig. Måtte amme henne i et mørkt rom, men det går seg til det også. Pleier ikke å amme henne så mye ute lenger, men må jeg så gjør jeg det et rolig sted. Hun er jo stort sett bare litt kosesyk og tørst når hun vil ha pupp. Det er jo ikke plent for føden lenger nå. (Det sa også legen min.)

Så du trenger egentlig ikke å gjøre så mye mer enn å innføre faste måltider og amme et rolig sted. Hvis du trapper veldig ned allerede nå, så må du nok gi litt mme. Men hvis du synes det er ok, så er det jo bare å gjøre det.

Personlig så gadd jeg ikke kjøpe noe jeg allerede hadde...men det er jo opp til hver enkelt.

Skrevet

Det er jo personlig ja, men folk kan jo velge å svare hvis dem vil.. Synes ikke det er frekt av enjenteogengutt og spørre jeg, ikke når hovedinnlegget og svarene er slik som de er.. Jeg lurer selv jeg.. Det er ikke aktuelt for meg å begynne å avvenne Mia nå, hun er 6,5 mnd gammel.. Skjønner heller ikke hvorfor dere vil slutte, når dere har melk nok...? Det er jo nok av de som må slutte fordi melken tar slutt..

Jeg forstår hun som må ha medisiner hun ikke kan ta under amming da..

Jeg bare tenker høyt her; er det noen egoistiske grunner til å ville slutte? Vil dere ut på byen? Vil dere ha fri, så pappen kan ta babyen?

Jeg personlig liker å amme, sikker like mye som Mia.. Å ha den nærheten som kun jeg og hun har sammen! Aldri vil jeg sette meg selv forran henne!! :)

Skrevet

Jeg bare mener at alle er vi så forskjellige, og alt i verden er ikke svart hvitt. Hvis noen ønsker å trappe ned, har de sine helt personlige grunner til det. Og jeg synes at man skal få lov til å slutte å amme uten å måtte rettferdiggjøre det for andre.

Noen slutter fordi de har lite melk, andre( tviler på at det er mange)slutter fordi de vil på fest.. og andre igjen slutter av helt andre grunner som er like forskjellige som vi er mennesker.

...

Og uansett så synes jeg ikke man skal dømme mennesker man ikke kjenner og insinuere at de som slutter å amme er egoistiske mennesker som setter seg selv først.

Jeg velger å ha en tro på det gode i folk og at de aller fleste gjør så godt de kan, og velger det de mener er best for seg og sin baby... og for all del det er da ikke gift i morsmelkerstatningen heller...

Og nærheten får en da like så mye synes nå jeg...

Skrevet

Synes det er utrolig synd at folk gidder å blande seg i hvorfor noen ønsker å slutte å amme, frivillig eller ufrivillig. Dere er med på å skape det usunne ammepresset veeeldig mange føler. Jeg er selv i den situasjonen nå at jenten min (7 mnd) ikke lenger viser noe interesse for pupp. Hun har aldri vært så veldig interessert i pupp, det har kun vært for å bli mett. Og nå når hun får mer og mer fast føde, er hun ikke lenger interessert i pupp. Klarer å lure henne på morgenen og kanskje på ettermiddagen hvis hun er veeeldig sulten. Har slitt masse med dårlig samvittighet nettopp pga av ammepresset. Synes det er synd at det skal være slik. Som noen andre skrev i innlegget, så er det vel ytterst sjelden at mor slutter å amme fordi hun vil på fest.....

Skrevet

...en her inne skrev en gang ned et råd hun hadde fått av en helsesøster,og jeg syns det rådet var SÅ bra...

"Det er ikke ammingen som gjør deg til en god mor,men evnen til å ta kloke beslutninger på vegne at barnet ditt og det selv!"

La nå hver enkelt mamma få ta sine egne valg.....alle gjør så godt de kan!!

Skrevet

Helt enig med deg To under! Blir så forbanna over folk skal legge press på andre, kalle dem egoistiske osv. Vi vet da vel for svarte at det blir anbefalt å amme lengre. Verden er ikke alltid helt svart/hvit.

Jeg må bare si at selv er jeg utrolig stolt over at jeg faktisk klarte å fullamme i 6mnd. Amminga har vært utrolig vanskelig for meg. Da hun var 6mnd følte jeg at nå hadde jeg gjort et så godt arbeid at vi kunne gå over til litt flaske. Nå får hun stort sett flaske på dagen, men pupp om morgenen og om kvelden. Det er mye lettere å få henne til å sove om formiddagen når hun har fått flaske også. Føler hun er mye mer fornøyd, så da mener jeg faktisk at jeg gjør henne en tjeneste. Satser på at vi kutter helt ut rundt 10mnd.

Men til deg HI, vi bare begynte med flaske en gang om dagen, når jeg ikke hadde så mye spreng lengre har vi gått ned til en eller to til. Jeg hadde ikke spreng så lenge heller, kanskje en eller to dager med ubehagelig spreng. Du kan lette på "trykket" f.eks når du tar en varm dusj. Det synes jeg er greit i alle fall. Melkeproduksjonen opprettholdes av etterspørselen.

Skrevet

Nuffeli: Ja, ikke sant! Vi gjør da så godt vi kan :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...