tingeling87 Skrevet 7. september 2008 #1 Skrevet 7. september 2008 jeg har en oppgave på skolen og jeg trenger litt hjelp på ett punkt. en svært beruset person blir fotografert i en pinlig situsajon på fest. fotografen spør om det er ok at bildet blir publisert i skoleavisa, noe han sier er helt ok. i følge åndsverkloven kan man ikke legge ut bilder av personer uten samtykke fra den avbildede. fotografen får jo samtykke, men personen er svært beruset. har fotografen fremdeles lov (altså med loven på sin side) å publisere bildet i skoleavisen? synes ikke lovene er bare bare å forstå heller. tungt stoff gitt:P
Maf og lillemann Skrevet 7. september 2008 #2 Skrevet 7. september 2008 jeg vil ikke tro at dette er lov, man har f.eks ikke lov å skrive under på ting, hvis man er påvirket. men så spiller det også inn om dette er en privatfest, skolefest, åpent hus osv...
tingeling87 Skrevet 7. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. september 2008 det er snakk om en skole/revyfest i regi av en skole. jeg tror heller man ikke har lov til dette, men det står ikke svart på hvitt i loven.. så jeg får heller gå ut i fra at et samtykke i fylla ikke er ordentlig samtykke. altså med andre ord har fotografen ikke rett til å publisere bildet i følge paragraf 45c i åndsverkloven.
Maf og lillemann Skrevet 7. september 2008 #4 Skrevet 7. september 2008 ja, jeg ville også snirklet meg inn på den. konflikten blir da hvor beruset personen var, og om fotografen burde ha forstått det osv. En typisk sak der en må vise sjønn. innviklet- glad det ikke er meg som skal skrive denne oppgaven, hehe =) lykke til!
tingeling87 Skrevet 7. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 7. september 2008 takk for hjelp=) får håpe det blir godkjent i alle fall! er heldigvis ikke karakter som skal settes, blir bare godkjent eller ikke.
PiaL Skrevet 7. september 2008 #6 Skrevet 7. september 2008 Hvis du trekker inn vær varsom plakaten skal ikke fotografen publisere bildet. Men dette går på pressens egne etiske regler, da, så vet ikke om det er relevant... VVP punkt 3.9. Opptre hensynsfullt i den journalistiske arbeidsprosessen. Vis særlig hensyn overfor personer som ikke kan ventes å være klar over virkningen av sine uttalelser. Misbruk ikke andres følelser, uvitenhet eller sviktende dømmekraft. Husk at mennesker i sjokk eller sorg er mer sårbare enn andre. Flere punkter omhandler kanskje dette også. se: http://presse.no/Pressens_Faglige_Utvalg_PFU/Var_Varsom-plakaten/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå