Gå til innhold

Må begge foreldrene være registrert i kirken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

..eller holder det at ene er det?Og hvordan er det med faddere,må de være medlem i kirken?Jeg står reg i kirken men ikke samboer(er opprinnelig fra iran men er heller ikke muslim)Og vi tenker at barnet skal døpes hvis det er mulig pga at han ikke er registert.Og hadde tenkt på broren hans som en av fadderene,men han er også da i samme situasjon som samboer.ikke registert noe sted.Går planen min som jeg vil eller må jeg velge navnefest?

Håper på svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et barn kan døpes i kirken selv om ingen av foreldrene er medlemmer.

Faddere må enten være medlem av kirken eller være "kristne som ikke forkaster barnedåp".

• 6 måneder senere...
Skrevet

Nei.

Sambo er fra Wales og var ingen som sjekket noe om det sist. Faddere skal i utgangspunktet være medlem i statskirka, men ingen som sjekker opp om dette heller når de ikke er norske (er vår erfaring da).

• 5 uker senere...
Skrevet

Faddere trenger ikke være medlemmer av kirken nei. Eller dvs., det er ingen som sjekker om de faktisk er det. Så jeg ville vel ikke nødvendigvis annonsert det høyt at fadderne ikke er medlemmer...

• 4 uker senere...
Skrevet

jeg er ikke døpt (altså ikke medlem av statskirken) og fikk tilbud om å være fadder..så da sjekket jeg dette grundig opp fordi alle sier så mye forskjellig.. så det jeg fant ut var:

.

- Halvparten av fadderne må være medlem av kirken

- minst 2 av fadderne MÅ være tilstede i kirken under dåpen

• 2 uker senere...
Skrevet

To av fadderene må være medlemmer av kirken

Faddere som ikke er medlemmer av kirken må stå inne for den norske kirkes dåpssyn.

Det er vel få eller ingen foreldre som ikke selv er medlemmer av kirken som ønsker å døpe barna sine til medlemskap i kirken?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...