Gå til innhold

Arkitekt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har brukt arkitekt noen gang? Enten landskapsarkitekt, eller vanlig hustegning-arkitekt? Hvor mye betalte dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hatt behovet, men har hørt av flere at det er grisedyrt.

Skrevet

Hehe, ja det er det jeg også har, men nå får vi kanskje et behov... ;-) Så greit å vite litt hva en går til i så fall.

Skrevet

Jeg har men bare til tegning av huset utvendig for restaurering. Ikke for nøyaktige mål, men for å vise hvordan huset skulle se ut for snekkere som ga meg anbud på jobben. Er en stund siden, (ca 12 år) og det var ikke så gæli faktisk. Husker ikke helt men muligens rundt 5 tusen bare. Ett hus som skal tegnes fra bunn av er nok langt dyrere. Likevel. Denne arkitekten fikk opp øya på oss og ga oss noen lærerike aha opplevelser:)

Skrevet

Vi brukte en noen timer da vi skulle bygge på huset, mener han tok 7-800 kr timen pluss moms. Jeg tenkte ihvertfall at jeg må ha valgt helt feil yrke ;-)

Han mente han skulle bruke en uke på skissene, også etter at vi hadde godkjent, et par dager på lage de ordentlige tegningene som skulle brukes til byggesøknaden til kommunen... Det hadde blitt svindyrt, så vi brukte han bare noen timer, han kom hjem hit og kom med ideer og hoppet over skissene, tegnet det bare som vi ville ha det med en gang. Kostet flesk, men var likevel verdt pengene for han så løsninger vi ikke var i nærheten av å se og kom med mange gode ideer.

Skrevet

Svarer deg her og jeg..

Vi brukte en arkitekt til å tegne huset. Fant et ferdighus vi likte, og tegnet om. Tror hele regninga fra arkitekten kom på 30 000 tilslutt. Da masseberegnet han alt av materiell, tegnet opp byggetegninger(vet ikke hva det egentlig heter), tegninger over muren som vi murte selv, "vanlige" oversiktstegninger av alle etasjer, fasadetegninger og hvordan huset var plassert i forhold til tomtegrensene og høyden i terrenget.

Vi fikk tegningene på mail og det var myyyye mailing fram og tilbake før det ble perfekt. Stakkars arkitekt, tror han var veeeldig tålmodig med oss:)

Skrevet

Takker for svar :-)

Det vi først og fremst må ha hjelp til (om vi får tomten vel å merke) er faktisk å strukturere den. Den er ganske kupert og vi må nok sprenge en god del, og den er stor. Så vi klarer ikke helt å se selv hvor vi bør plassere hus, garasje, uteplattinger osv selv, må nok bli litt etasjevis på en måte.

Vi har selv tenkt å tegne noen utkast til det vi vil ha (har alt skissert opp endel) på selv huset, altså romfordeling osv, og vil gjerne ha inn en interiørkonsulent også som kan hjelpe til med praktiske detaljer og gode løsninger inne (som å plassere ut el-punkter ol tidlig i prosessen), men trenger da en arkitekt elelr teknisk tegning til å tegne huset skikkelig for oss.

Ser for meg ca 100 000 kr for alt dette, er jeg helt på jordet da?

Skrevet

Vet ikke med summen din desverre, men slikt blir fort mye dyrere en man trodde.

Men når det gjelder elpunkt bør dere heller snakke med en erfaren elektriker enn en interiørkonsulet. De vet ofte bedre hvor det er greit å plassere lys, spotter, ekstra stikk osv. Da spesielt i forhold til rør som skal trekkes, hvor sikringsskapet plasseres, brytere osv. Sambo er elektriker så ble mye fokusert på strøm når vi bygde. Husk at rør til vvs også skal trekkes, det hadde ikke vi tenkt så mye på så det ble fort litt utfordringer når rørleggeren skulle begynne. Endte med noen utkassinger her og der for å få det til å gå opp. Så kan være lurt å sjekke med en rørlegger og.

Nå snakker jeg om å få ting som hjelper på å få en knirkefri byggetid da, det er jo mye som skal passe sammen. Men å få alt slikt skreddersydd koster også penger! :)

Skrevet

Ja altså vi må jo ha begge deler så klart ;-) Men ingen av oss har det minste snev av evner til å innrede, så derfor vil vi ha hjelp til dette av en interiørkonsulent helt fra tidlig av. Slik at når vi har skissert opp romfordeling, størrelse osv, så kan hun (antar det blir en hun) komme inn og tegne opp skisser til innredning på hvert rom. I hvertfall de viktigste rommene, og da ser vi lettere hvor el-punkter osv må plasseres også med tanke på hvor møblene osv skal stå. Samme med vinduer, dører ol. Vi har f.eks et rom nå som vi bruker som kontor/gjesterom hvor vi ikke tenkte over at døren burde være helt på ene siden for å få plas til sovesofa på veggen med døren, så nå står sovesofaen litt foran døren fordi det ble ikke plass på andre måter. Sånne type ting. Eletrikerene lå uttaket til TV 1/2 meter for langt borte i forhold til hvor vi måtte ha tv benken fordi vi ikke klate å se for oss dette skikkelig på forhånd osv. Vi vil rett og slett planlegge mye bedre denne gangen og til det trenger vi hjelp! ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...