Gå til innhold

Dere som duskuterer lønn vs. utdannelse/ ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

å uttale seg om at andre tjener med og har "lavere" utdannelse og null studielån er hårreisende å lese. At mannen "bare" er elektriker og at stakkars en selv som har høyskoleutdannelse og tjener mindre?

Hva tror du årsaken er? Kanskje man har mere BRUK for elektrikere enn beleste bachelorbabes?

Selv ville jeg aldri vært nedlatende til elektrikere fordi jeg har mer utdannelse selv? Noen vil jobbe fysisk andre på kontor. Elektrikere er det behov for, markedet etterspør denne gruppen. Siden det er så knallhard kamp om å få dyktige elektrike, så er lønna deres deretter..

Markedet styrer dette behovet og etterspørselen. Overrasker meg at dere velleste og belærte damene ikke forstår dette etter alle disse verdifulle skoleårene deres.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom ikke her og fortell meg at det ikke er ett enormt behov for min sykepleier-bachelor-grad....!!!!!

Skrevet

Er det ikke behov for førskolelærere heller nå? For jeg tjener mye mindre enn en elektriker!

Skrevet

He he, det dreier seg kanskje om misunnelse? Dessuten, mange av de med høy utdanning og relativt lav lønn jobber jo i det offentlige hvor man gjerne får mange goder man ikke kan regne med i en bedre betalt jobb i det private, så ofte føler jeg klagesangen mangler perspektiv. Forøvrig så har en elektriker utdannelse, den er bare ikke akademisk/høyere utdanning.

Skrevet

Nå er det vel sånn at dtte svinge litt fra tid til annen...men er det noe det er stort behov for så er det jo førskolelærere, og de tjener jo ikke akkurat bra...så det er ikke alltid behovet som styrer!! Kanskje vi skulle sette litt mere pris på enkelte yrker så hadde flere tatt seg utdanning. Skjønner godt at folk ikke gidder ta utdanning, når det ikke lønner seg. Men synes det er veldig synd da...

Skrevet

Jo, akkuratt "kvinneyrkene" er jeg enig i at er alt for lavt lønnet. Det er en av grunnene til at jeg valgte bor førskolelærer og sykepleier, selv om jeg forsåvidt kunne tenkt meg å jobbe med noe sånt. Hovedproblemet er vel egentlig at det ikke finnes noe marked å snakke om ... hvor skal man jobbe som førskolelærer om ikke i det offentlige? Takket være maksprisbestemmelsene er det vanskelig for private å kunne tilby bedre kår enn i det offentlige, så da må man bytte beite ... det er ikke spes gøy etter flere år på skolebenken.

Skrevet

De fleste elektrikere jeg kjenner tjener over 450 000 på land og de som er elektrikere offshore tjener opp mot 600 000. Det er ikke dårlig. Ikke alltid en trenger høyskole for å kunne tjene godt. Har man kurser og kjenner de rette folkene i bransjen kan en lett få jobb hvor en vil.

Skrevet

Greia er vel mer at det ikke er sammenheng mellom lønn og behov i kvinneyrker. En er ikke villig til å betale mer for "kvinnekompetanse", og det går igjen i alle kvinnesektorer. Selv er jeg førskolelærer i det private, med få goder men litt bedre lønn. Samtidig har jeg ansvar for flere barn og en underordnet mer enn mine kolleger i det offentlige vanligvis har. Min kompetanse blir det stadig stillt spørsmål ved verdien av, mange mener at erfaring alltid er bedre og at alle kan gjøre min jobb. Husmødre kan erstatte pedagoger i barnehager er noe jeg har hørt mange ganger. Jeg er ikke misunnelig på snekkerne og bilmekanikerne jeg kjenner, jeg synes de fortjener lønnen sin men jeg synes også at jeg fortjener mer. Jeg har en jobb som suger mye energi, og når jeg kommer hjem på kvelden er jeg enda ikke ferdig. Jeg jobber i helgene, men føler enda ikke at det jeg gjør er godt nok. Likevel vil jeg ikke bytte jobb med en mekaniker eller eletriker. Jeg valgte min jobb fordi jeg ønsket det selv, lønnen er viktig men ikke så viktig.

I de fleste sektorer er det en sammenheng mellom lønn og utdanning, det er det ikke i min sektor. Tror det er det som er poenget til de som argumenterer for dette :-)

Skrevet

Bachelorgradene til sykepleiere, sosionomer, lærere, barnevernspedagoger er ikke mye verdsatt i dag. De fleste har ca. 330 000 i året. Har de ett år etterudanning etter tre-årig høgskole eller universitett kommer de kanskje opp i 350 000. En rørlegger, elektriker, snekker har ofte over 400 000 i året. Slik sett er det mer lukrative yrker - mannfolka får fortsatt mer betalt enn kvinner. Manlige sykepleiere får faktisk høyere lønn enn sine kvinnelige kollegaer. Opplevde det på et sykehus jeg jobbet. Mannfolka fikk 30 000 mer i lønn i året i kraft av at de var menn. Det ble ramaskrik, men det ble ikke gjort noe med det.

Skrevet

Jeg er HI og ser jeg ble misforstått..

Det var ikke snakk om sykepleiere og førskolelærere.

Det var snakk om ei som syns det var feil at hennes mann som var elektriker tjente "ufortjent" mere enn henne fordi han ikke hadde høyskole.

Skrevet

Vi kvinner får sette ned foten. La menn ta seg ut og vi blir hjemme og tar oss av hus og hjem.

Skrevet

Førskolelærere og Sykepleier har Bachelor fra høyskole min venn....

Skrevet

Det har jeg ikke sagt. Jeg sa at han tjener mye mer enn meg, ikke at han tjener ufortjent mye. Skal det lønne seg å ta utdannelse? For når han var ute i arbeidslivet mange år før meg, fordi jeg måtte først gå videregående, så fire år på høyskole, har han tjent en million før jeg rekker å gå ut i arbeidslivet. Og han står uten studielån, mens jeg tjener mindre, og fortsetter å betale ned på mitt lån.

Det har ingenting med misunnelse å gjøre. Jeg skjønner bare ikke hvorfor de forventer at man skal gidde å utdanne seg til tradisjonelle kvinneyrker, når de ikke gidder å betale ut høyere lønn.

Jeg er fullstendig klar over at de trenger elektrikere, tømrere og alle andre slike yrker. Men arbeider de så mye hardere enn oss andre?

Skrevet

Er dere så jævla dumme, eller gjør dere dere så jævla dumme?

LES hva HI skriver før dere svarer!

Hun skriver vel ikke om førskolelærere og sykepleiere?!

Men dere førskolelærere og sykepleiere, dere visste vel hvor dårlig lønna var når dere begynte på studiet? Dere trodde vel ikke at den ville øke nevneverdig ila de tre årene dere studerte?

Jeg er førskolelærer selv, og jeg har valgt det selv, tenk på det....... Og jeg skal ta meg noen år i annen jobb nå, butikkjobb faktisk, der jeg tjener mer enn jeg gjør som førskolelærer.

Man lever med de valgene man tar :-)

Skrevet

Jeg tjener 1mill i året uten bachelor grad i noe som helst, jeg!

Ikke har jeg fagbrev, ikke har jeg artium og jeg fikk barn før fyllte 20.

Ingen som tør nevne min manglende utdannelse når de ser hva jeg har fått til ut av ingenting.

Vi gjør alle valg, og vi er ansvarlige for valgene våre selv!

Med eller uten utdannelse. Ha litt stolthet, tør å være stolte av dere selv for det dere gjør- ikke nødvendigvis hva dere tjener. Uten førskolelærere stopper Norge, uten sykepleiere og hjelpepleiere stopper Norge. Uten elektrikere stopper Norge, og uten lastebilsjåfører stopper Norge.

Vi klarer oss ikke uten noen av dere. Gjør ikke dere jobben, må vi importere arbeidskraften!

Skrevet

BRA skrevet av dere to siste anonyme!!!!!

:o)

Skrevet

Og hva jobber du som, da - luksusprostituert?

Skrevet

Herregud, du er temmelig borte eller?

Var det det eneste du kom på?

Skrevet

Luksusprostituert?? Tror du at det er det eneste man kan jobbe som om man tjener 1 mill i året? Da er du uvitende altså!

Skrevet

Hun skriver da vitterlig bare bachelor, og hevder at det er mindre bruk for det enn elektrikere? Hun skriver ikke før senere at hun utelukker sykepleiere og førskolelærere.

Du min kjære kollega har virkelig ikke skjønt noen ting. Her prøver myndighetene å vri hodene sine for å rekrutere og beholde førskolelærere, men de klarer ikke å dytte inn i skallen på f.eks KS at lønn er en vesentlig del av det. Selv velger du å slutte for å tjene mer, mens du sier at vi visste jo hva vi ville tjene. Ja, jeg visste det, men jeg vet også at for å få nok pedagoger i barnehagen så må de satse på lønnen. Jeg ville jo tro at du som pedagog mener at vi er viktige? Du kan jo ikke være helt likegyldig til pedagogmangelen?

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor dere gidder å krangle om lønn. Jeg har like høy utdannelse som min mann, men jeg gidder vel ikke surmule for at han tjener mer enn meg. Er bare glad for at vi har gode nok innteker slik at vi klarer oss. Det er vel det som er det viktigste.

Det vil alltid være skille mellom lønn i ulike yrker og det må vi kanskje bare innfinne oss med.

Skrevet

Problemet er at når skillet blir for stort finnes det ingen til å tømme bekkenet ditt eller gi deg medisinene dine om en 50 års tid. Og barnabarna dine risikerer å bli sendt i en barnehage der personalet består av bånnskrapet som er igjen når alle de med arbeidsmoral og kompetanse jobber andre steder.

Så nei, jeg har ikke tenkt å innfinne meg med det. Det er det alt for mange som gjør allerede

Skrevet

Ulikheter i lønnssystemet er noe som burde oppta alle kvinner, synes det er en skam at noen mener man burde overse dette. Spesielt er det hårreisende at personer i samme stilling, i samme firma, samme arbeidsoppgaver systematisk blir forskjellsbehandlet i mannens favør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...