Gå til innhold

Er kjøttpålegg fy-fy??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt usikker her jeg sitter med frokosten foran meg, brødskive med salami...

Leste jo at man kan spise alt av kjøtt så lenge det er stekt eller kokt, men kjøttpålegg er jo ikke det!?! Kan jeg ikke spise sånt da? Salami, fårepølse etc?

Kokt skinke, kan man spise det siden det er kokt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg spiser fårepølse å roastbiff med god samvittighet. norskt kjøtt er ganske trygt. gidder ikke være så sinnsykt hysterisk. men går jo ann å sjekke på matportalen el noe

Skrevet

Takk for svar!

Spiste salamien (som går ut på dato i 2009) med god samvittighet etter følgende råd på matportalen:

Bearbeidede kjøttprodukter

Du som er gravid bør spise oppskåret kjøttpålegg ferskest mulig for å redusere risikoen for å få i deg skadelige bakterier. Sjekk holdbarhetsdatoen.

Gjest ønsket oppfyllt
Skrevet

jeg bruker å tenke enkelt slik; maten skal være stekt, kokt eller på en annen måte bearbeidet slik at bakteriene ikke lever lenger:)

jeg velger derfor å være på den sikreste siden og ikke spise noe form for spekemat o.l.

men det er mitt valg, andre får gjøre som de vil;)

Skrevet

Jeg spiser salami

Skrevet

Puh,lettet her nå.

Kjøttpålegg er så godt!

Skulle akkurat til å lage en sånn tråd sjøl :D

Skrevet

Ojjjj. Jeg spiste pepperoni her om dagen. Er det farlig???

Skrevet

Salami er kokt! :-)

Speket mat skal en helst unngå, men en kan varmebehandle det i ovnen hvis en "bare må ha det".

Skrevet

Tror du pepperoni er ufarlig hvis man har det på pizza? Da er den jo varmebehandlet på 225 grader i 15 min.

Gjest ønsket oppfyllt
Skrevet

pepperoni er varmebehandlet sammen med pizzaen, så alt på pizzaen er trygt å spise;)

salami er IKKE kokt!!!

salami er spekemat!

men det kan derimot spises dersom man har det i f.eks toast, da varmebahandles det, og bakteriene dør.

Skrevet

Beklager hvis jeg var for bastant,eller har kommet med feilinformasjon.

Har en bekjent som tidligere jobbet en del år i "kjøtt-industrien",og han mener bestemt at salamien er forkokt. Siden en kanskje ikke skal stole for mye på andrehånds informasjon, har jeg sendt en forespørsel til Gilde, og håper på svar så snart som mulig. Mulig jeg holder meg unna salamien til dess;-)

Skrevet

Hvis du hadde sjekket produktoversikten til Gilde ville du funnet at salami står under spekepølse. Men Gilde fryser kjøttet før produksjon så det er liten fare for Toxoplasmose, men Listeria kan fremdeles forekomme

Skrevet

Her er forresten definisjon og produksjonskrav på spekemat:

18. Spekeskinke skal være fremstilt av lår av svin, med eller uten bein. Spekeskinke skal være

saltet og tørket.

19. Fenalår skal være fremstilt av lår av får, med eller uten bein. Fenalår skal være saltet og tørket.

20. Salami skal være fremstilt av fremstilt av renskåret kjøtt og fett fra storfe og/eller svin.

Salami skal være saltet og tørket.

21. Fårepølse skal være fremstilt av renskåret kjøtt og fett fra får. Kjøtt og fett fra storfe, svin, hest og geit kan tilsettes. Fårepølse skal være saltet og tørket.

22. Stabburpølse skal være fremstilt av renskåret kjøtt, fett og blod av storfe, svin og/eller hest. Inntil 3 % sviskemasse kan tilsettes. Stabburpølse skal være saltet og tørket.

Tatt fra denne artikkelen:

http://forbrukerportalen.no/filearchive/Utkast_til_forskrift__7914a.pdf

• 2 uker senere...
Gjest ønsket oppfyllt
Skrevet

Har du fått svar fra gilde dukkedesi?:)

greit å høre det fra de som lager maten;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...