Gå til innhold

Dere som har 3 barn, hvordan....


Anbefalte innlegg

Skrevet

... gjør dere det med soverom og slikt? Sambo har etterhvert lyst på en liten en til.

 

Vi har bare tre soverom. Dere som har tre soverom, deler to av barna rom da eller? Har mislykket forsøk på romdeling med de to vi har, så lurer egentlig litt på dette :-)

 

Dessuten er de vant til å ha eget rom, så vet ikke om det vil bli så veldig populært for noen av dem å få en baby på rommet.

 

Eller? Hva er deres erfaring?

 

Hvis ting går som planlagt vil gutten være 7-8 år og jenta 4-5 år når det kommer en til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minste (3,5 måneder) sover på vårt rom ennå. Mellomste(snart 2) og eldste(snart 4) har hvert sitt. Har køyeseng på det ene rommet, og har hatt et par mislykka forsøk på å la de to eldste sove sammen. Kutta det ut pga manglende overskudd(vært mye aleine med alle 3 i sommer). Dessuten har de vært vanskelige å legge i sommer. Kommer til å gi det et nytt forsøk etterhvert, hadde vært deilig å få minste på eget rom. Ellers så blir minstemann å sove på lekestua, når vi har fått nytt soverom(skal bygge ut loftet plutselig).

Skrevet

nå har vi to soverom og 3barn. vel minste jenta har "rom" i trappe gangen akurat plass til seng og ei hylle til bøker og leker. minsten sover hos oss og vil vel forsette med det. og eldste jenta har eget rom. de er 7, 5 og 3mnd

Skrevet

Unger har godt av å dele rom, så våre har alltid delt når de var små, helt siden vi hadde bare to. Vi har samsovet med våre til de var 1 1/2 -2 år da, så ingen av dem har delt rom med en baby.

Skrevet

Ja, kanskje det går bra hvis vi venter til minste er rundt 1,5-2 år. Er bare det at jeg sover dårlig med barn på rommet...

 

Men, får vel bare prøve :-)

Skrevet

Vi har bare 3 soverom. Da jenta vår ble født, var gutten vår 5 år. Han har hele tiden blitt forberedt på at han og den lille søstera hans skulle dele rom.

 

I ca 8 mnd så lå jenta vår på vårt rom. Da hun ble åtte mnd, flyttet vi henne inn på storebror sitt rom. (det tredje rommet er okkupert av en tenåring). Dette har gått veldig greit. Gutten vår er nå 6. Vi legger jenta vår ca 1/2 time før storebror skal legge seg. Da har hun sovnet. Han har også hele tiden vært forberedt på at han må være ganske stille når han legger seg, for å ikke vekke lillesøster. Nå skal det sies at vi har vært bevisst på at jenta vår ikke må være avhengig av å ha det helt stille, så gutten vår får fortsatt høre på lydbok om kvelden etter at han har lagt seg. Dette går veldig greit, det virker faktisk som at jenta vår sover bedre når det er en jevn dur a la lydbok som går, enn hvis det er helt stille...

 

Så det at barn må dele rom, tross stor aldersforskjell, trenger ikke være noe problem. Det kommer litt an på hvor godt forberedt den største er. Har også vært bevisst på å gi den minste storebroren mye oppmerksomhet, har en rolig pratestund med han etter leggetid, selv om lillesøster ligger og sover i senga si på samme rom, der han får komme med alt av stort og smått om hvordan dagen har vært. En utrolig koselig stund og avslutning på dagen vil jeg si. Også på dagtid har gutten vår fått lov til å ha rommet i fred, og lukke lillesøster ute, siden det er veldig mange småting som lego mm. der inne, slik at han får leke i fred med kamerater. Dette går veldig greit, siden jenta vår synes det er like moro å være sammen med oss andre.

 

Hvordan det blir når hun er større, får vi se etterhvert. Men de kommer iallfall til å måtte dele rommet i 2-3 år fremover. Da satser vi på at største broren har flyttet hjemmefra og at en av de andre kan overta dette rommet.

Skrevet

Nå er vi så heldige å ha 4 soverom, men hva med å sette opp en lettvegg i det største soverommet, slik at det blir litt skille? Trenger jo ikke å dele hele rommet, men slik at det blir litt privat for dem alikevel. Eller kanskje har dere stor stue, og kan sette opp en vegg i ene enden, slikk at dere får et lite soverom?

Skrevet

Vi har 3 soverom foreløpig, inntil vi har drenert og innreda kjelleren i hvertfall. Så jentene på 1 1/2 og 3år deler nå rom, guttungen på 10 må selvsagt ha et eget nå. Vi hadde minsta inne hos oss til hun var litt over 1år. Har gått veldig greit så langt. Men vil si at når barn bli tenåringer/nærmer seg tenårings alderen så BØR de få egne rom. Da trenger de privatliv.

Skrevet

Vår største var 3,5 år når lillebror flyttet inn på samme rom som han. Vi må prioritere ett gjesterom ettersom våre foreldre (og øvrig familie og venner) aldri kommer på dagsbesøk (minst 30 mil en vei)

 

Og med tre rom var det ikke annet å gjøre enn å ha de på samme rom. Det har gått kjempe fint fra dag en. Måtte bare tenke litt når det kom til leggetid og at den ene måtte legges før den andre, i begynnelsen.

 

Nå er det vel ca 8-9 mnd siden de begynte å dele rom og det går kjempe bra. Tror de trives bedre slik det er nå enn å sove hver for seg. Han vært enkelte ganger da storebror har vært syk og han har fått sove på gjesterommet, så vil han sove på rommet sitt/lillebror's natta etter...

 

Hvis man vil så går det meste, så jeg tror det har med innstilling å gjøre i all hovedsak. Men går det ikke får dere bare bygge på et rom... he he....

Skrevet

planen her er at de to eldste skal dele rom.... om vi nå blir graivide med nr 3 en gang...

 

tror ikke det blir noe problem, for de er vant med å dele rom på ferie o.l.. og det går veldig fint!

Skrevet

Her deler jentene på 5 og 7 år rom. Det har de gjort i et års tid. Gutten på 2 år har eget rom. Det går veldig bra. :)

Skrevet

Vi har 2 soverom,der gut på 8 og jente på 6 deler rom :) det har gått kjempe fint ikke noe problem i det hele tatt:) Minst sover på rom med oss...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...