venter på januar09 Skrevet 6. september 2008 #1 Skrevet 6. september 2008 Er det noen som kan hjelpe meg litt med hva man skal kjøpe av dyner og madrass. - bør man ha en liten overmadrass over skumgummimadrasser? - hvor stor dyne bruker en baby? - bør man kjøpe to? En til seng og en til vogn? - er dun bra eller er det sant at ungen kan bli plaget med allergi? - noen plasser man kan handle dette på nettet for en grei penge? Håper noen kan hjelpe en forvirret førstegangsfødende :-D
Maya_1 Skrevet 6. september 2008 #2 Skrevet 6. september 2008 Er også førstegangs, men har lest og sjekket litt Dama på babybutikken solgte meg et tisselaken i steden for overmadrass, hun mente på det var best slik. Hvis det er overmadrass med plastikk i bunnen tror jeg ikke er er bra, plasten skal ikke dekke området ved hodet. Dyne til sprinkelseng er 80x100 cm, skal du ha til vognen er denne den som er hakket mindre (husker ikke mål). Selv tror jeg ikke jeg skal ha dyne i vognen da vi skal ha vognpose og har forstått det slik at det er nok. Har du liten kurv eller vugge bruker du vogn-dynen her også. Har lest at dun er bra for barna. Var skeptisk da jeg selv er allergisk, men det skal ikke utløse noe for de. Kjøpte "vanlig" syntetisk dyne, men vognposen blir i dun for varmen. Princess har nettbutikk (www.princessbutikken.no), husker ikke fler. Kanskje andre kan fylle inn
svanemamma Skrevet 6. september 2008 #3 Skrevet 6. september 2008 * Vi bruker ikke overmadrass over skumgummimadrassen. * Den første tiden bruker vi den minste dyna i senga. (65*80) Det er den samme størrelsen som brukes i vogn. Vi har en dyne til vogna og en til senga. * Vi bruker ikke dundyne til våre barn, pga. allergi i familien. Håper du fikk litt svar på det du lurte på :-)
venter på januar09 Skrevet 6. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 6. september 2008 Tusen takk jenter! Flere som har erfaringer...? Er en syntetisk dyne varm nok hvis det er -20 grader (som det ofte er på denne kanten av landet)
birrisj05.02.09 Skrevet 6. september 2008 #5 Skrevet 6. september 2008 Syntetisk dyne er varm nok hvis babyen kanskje har ullnattdrakt på? Jeg har bare kjøpt syntetisk, og ikke dun, for jeg har allergi, og da utvikles det vel lett på babyen min..
Sølvi77 Skrevet 7. september 2008 #6 Skrevet 7. september 2008 Min erfaring er at det er lurt å ha en overmadrass (under 100kr på Ikea). Den er enkel å vaske dersom uhellet skulle være ute. Min gutt gulpet endel så jeg har vasket den ofte. Vi har mye allergi i familien og fikk anbefalt av helsepersonel å bruke syntetisk dyne. Bare for å være på den sikre siden. Kan heller prøve ut dun når babyen er større og det er lettere å se evt reaksjon. Ellers et lite tips ang stellebag; ha en rull plastposer (3liter) i bagen, mye kjekkere å kaste bleie hos venner og bekjente når du har stengt lukten ute. Jeg brukte nesten bare vaskekluter på stumpen, så våte vaskekluter gikk i posene. På princess har de en tre pk med vaskekluter til 10 kr. Disse er kjempegode. De har forskjellige farger; jeg kjøpte gul for vask i ansiktet og kropp, grønn for rompa.
happygal Skrevet 7. september 2008 #7 Skrevet 7. september 2008 Har hørt at det ikkje er så bra å bruke skumgummimadrass lenger. Så når vi kjøpte madrass til sprinkelsenga på Reflex fikk vi anbefalt fibermadrass fra Simo. Den har både en vinterside og en sommerside. (Søk på Simo soft lux så kommer det opp en side med informasjon)
Maya_1 Skrevet 7. september 2008 #8 Skrevet 7. september 2008 Og hva skulle argumentasjonen for dette være? Vi handlet også på Relex, og de anbefalte soleklart "helsemadrassen", som jo er en skumgummimadrass. Kanskje de i butikken din nettopp hadde vært på salgsmiddag med Simo..hehe. (Eneste de frarådet var fjærmadrass til de yngste barna fordi den var litt for hard. Jeg som ikke visste det fantes engang;) Hva består forresten en fibermadrass av?
happygal Skrevet 9. september 2008 #9 Skrevet 9. september 2008 Har ikke noen spesiell god argumentasjon, men det er bare noe jeg har hørt. Er ny på dette området, da jeg er førstegangsfødende, så blir det vel litt sånn at jeg hører litt på "alle". En fibermadrass inneholder 100% polyester. Trekk: 62% bomull og 28% polyester. Det var i hvert fall den madrassen dama på butikken anbefalte i hvert fall. Tror nok det bare var tilfeldig at det var Simo sin modell. Dessuten er vel skumgummimadrassene bedre nå enn før uansett;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå