Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #1 Skrevet 6. september 2008 I avdelingen der jeg har to barn, er det tre ansatte. En er helt uten utdannelse og bare 19 år gammel (men hun har et barn selv da, så hun har jo peiling på barn), en er uten utdannelse, men med lang erfaring og pedagogisk leder er utdannet sykepleier, men har null peiling på barn. To av disse er nyansatte nå. Barna elsker barnehagen, så jeg tror ikke de har det vondt der, men tviler litt på det pedagogiske i denne barnehagen. Hvor viktig er egentlig det pedagogiske for dere? Grunn til å bytte barnehage?
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #2 Skrevet 6. september 2008 Trodde ikke det var lov å drive barnehage uten førskole-lærere jeg. Det er ikke barnepark du mener da? Da er det jo litt andre regler. og jeg ville ikke hatt barna mine der.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #3 Skrevet 6. september 2008 Det er barnehage, og de har alltid hatt pedagoger, men de fikk ikke tak i en ny en. Styrer er utdannet, men hun sitter jo bare på kontoret...
aya75 Skrevet 6. september 2008 #4 Skrevet 6. september 2008 Man kan få dispensasjon fra kommunen hvis man ansetter folk uten ped. utdanning så vidt jeg vet. Men JEG ville vært litt skeptisk ja. Men det er resultatet av at det er for få førskolelærere der ute. De mener at det er bedre med noen uten utdanning enn å stenge bhg. Jeg er nok uenig med det. Synes ikke det er forsvarlig å drive bhg uten...men det er bare min personlige mening.
aya75 Skrevet 6. september 2008 #5 Skrevet 6. september 2008 Det er MANGE bhg som gjør det sånn. Spes. i Oslo.Så det er ikke noe nytt og spesielt nei.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #6 Skrevet 6. september 2008 Hvis jeg forstår der riktig, så er styrer i barnehagen førskolelærer og da syns jeg det er helt greit at de ellers ikke har noen førskolelærer. Jeg mener at erfaring og personlighet er mye viktigere enn at de nødvendigvis er førskolelærere. Det kommer jo også an på hvor gamle barna er, men på småbarnsavdelinger så synes jeg hvertfall ikke det er så viktig så lenge man har erfaring med barn. Jeg kjenner flere som jobber som ped.ledere i barnehager som ikke er førskolelærere og jeg er helt overbevist om at de gjør en veldig god jobb! En utdannelse som førskolelærer betyr ikke nødvendigvis heller at man egner seg til å jobbe i en barnehage (akkurat som at ikke alle leger egner seg som leger eller at ikke alle dataingeniører egentlig egner seg som det). Hvis ikke styrer heller er førskolelærer eller har en ped.utdanning, så ville jeg vært litt skeptisk, for selvom hun på kontoret, så veileder hun nok der det er nødvendig i forhold til det pedagogiske.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #7 Skrevet 6. september 2008 Det er et veldig fokus på at barnehage skal være bra for barna, ikke bare en oppbevaringsplass, og uten kvalifisert personale blir det fort bare oppbevaring. Jeg lurer litt på om vi kanskje bare skal la barnehagen være og heller ha barna hjemme til de er 5, så får de 1 år i barnehage - hvis ikke barnehagen vår blir bedre visstnok. Vil ikke ha barna i en barnehage hvor de voksne er mer opptatt av røykepausene sine enn av barna, det er trist at noen synes det "bare" er en jobb å være i barnehagen, jeg synes det krever litt mer personlig engasjement dersom man skal gjøre en god jobb i barnehage.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #8 Skrevet 6. september 2008 Ikke alle barnehager har en egen styrer engang, vår hadde lenge styrer som jobbet i en annen barnehage (fordi styrerstillingen bare var en 30% stilling og ingen ville ha den). Det er tydeligvis altfor lett å få jobb i barnehage, de plukker nesten inn vikarer fra gata. Dersom man blir arbeidsledig kan du ta deg f*** på at nav sender deg i barnehage, uavhengig av hvorvidt du er "barnehagemateriale" eller ikke, kan ikke skjønne at det er til det beste for de kjæreste vi har (barna). =P
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #9 Skrevet 6. september 2008 Er det at de ansatte er uten utdanning det samme som at de bare er opptatt av røykepauser? Det kan kanskje tenkes at en person som er ekstremt skolelei, og derfor ikke orker å ta noen utdannelse, men likevel utrolig flink med barn og utrolig engasjert i jobben sin... Har kanskje ikke så mye med problemstillingen å gjøre, men jeg jobber i barnehage uten å ha utdanning, men lever for jobben min, og er 120 % innstilt på at alle barna og alle foreldrene skal være fornøyd. Og jeg røyker ikke. Det gjør heller ingen av kollegene mine. Skolen taklet jeg bare ikke, men jeg synes ikke at jeg er ute av stand til å være en god veileder og kontaktperson for barna. Og jeg har valgt jobben min selv, fordi jeg ønsker å jobbe med dette. Men jeg synes at det skal være minst en førskolelærer på hver avdeling da. Kanskje viktigst for store barn, og mindre viktig for de aller minste.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #10 Skrevet 6. september 2008 Jeg har ikke sagt at alle ansatte uten utdanning bare er opptatt av røykepauser, jeg snakker om den barnehagen hvor barna mine gikk. At du gjør en god jobb i barnehage betyr ikke at alle andre gjør det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå