Mali Skrevet 6. september 2008 #1 Skrevet 6. september 2008 Er så teit å lese innlegg hvor folk mener den ene og den andre (alenemødre, sykemeldte osv) bruker av DERES skattepenger, herregud! Hvem i huleste er det som betaler fødselspengene til dere som klager over dette da???
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #2 Skrevet 6. september 2008 Det var jammen godt sagt! Da er trydgesystemet bra nok..
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #4 Skrevet 6. september 2008 Kan jo ikke sammenlignes. De som jobber og betaler skatt får jo tilbake fra en pott som de har bidratt med penger til. Mens de som aldri har jobbet og betalt skatt, eller kun mottatt alle mulige former for trygd oppgjennom har jo aldri puttet noe i den potten overhode. Blir litt som å kreve at forsikringsselskapet skal betale når du krasjer bilen, men du har ikke betalt forsikring. Trygdesystemet er jo bare en offentlig form for forsikring. Prøv å få forsikringsutbetaling uten å ha forsikring da. Det går IKKE!
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #5 Skrevet 6. september 2008 De som bare jobber 6 måneder har krav på svangerskapspermisjon.. de har jo ikke "spart" opp nok til å "fortjene" dette? Hvis du skal putte i potten det du heveri svangerskapspermisjon skal du ha jobbet i mange år! Og overgangsstønad, arbeidsledighetstrygd, uførestønad, rehabiliteringspenger, attføring osv. er trygdeordninger som skal hjelpe de som har minst av oss - de som har mistet jobben, arbeidsevnen eller for en periode i livet står alene med små barn. Det er alle med på å betale for, fordi det en gang kan ramme hvem som helst av oss - uavhengig om du har bidratt med 0 eller 100 milliarder i skatt. Det er slik det norske trygdesystemet er lagt opp, enten du liker det eller ei. Er veldig glad for at ikke alle tenker som deg og vil gjøre alle svake til sosialklienter som må møte på suppekjøkken og få klær og mat hos frelsesarmen. Det er faktisk uverdig for et styrtrikt land som Norge. Og faktisk så holder ikke skattepengene våre til alle godene du tar del i som sykehus, veier og byråkratiet... OLJEN betaler ganske mye av denne kaka. Det er derfor vi er rike, ikke fordi du betaler så mye skatt! Godt det ikke er så mange trangsynte og fordomsfulle mennesker som får styre dette landet her. Det er de aller færreste som snylter på trydeytelser - det er noen - men de skal tross alt ikke ødelegge for resten av befolkningen som faktisk fyller villkår for yttelser etter nosk lov.
fumlis og skrikerungene Skrevet 6. september 2008 #6 Skrevet 6. september 2008 De fleste alenemødre sitter vel ikke hjemme hele livet noe mer enn andre??? Så vil tro at vi putter ganske mye penger i denne potten det er prat om vi også... Dustete utsagn. Er det liksom det folk tror?
Mali Skrevet 6. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 6. september 2008 Selvfølgelig kan det sammenlignes!!! Hvor mye betaler du i skatt i året da? Og hvor mye bruker du av samfunnets "goder" (helsevesen, sykepenger, veier, offentlig kommunikasjon, søppelkasser på gata, skole/barnehage, osv. osv)?? Regner med det går ganske opp i opp for deg jeg... Og at du på en måte kan sammenligne det med forsikring da, selv om jeg synes den er ganske tynn! Dine skattepenger betaler nok ikke for så veldig mange snylteres forbruk! Virker som mange tror verdens rikeste og beste land å bo og leve i (for de fleste!) blir betalt kun av ens egne skattepenger...??
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #8 Skrevet 6. september 2008 Blir nok brukt mest oljepenger ja..men da er det vel galt at noen får "mer" av det en andre. MEN de som da flotter seg feite biler langs våre flotte veier... hvorfor i helvete skal jeg betale for veier av mine surt betalte skattepenger, bare for at de fisefine med ræva full av penger skal kjøre standsmessig? Er ikke interessert i å betale den dyre vegregninga bare for at de ikke kan få de feite rompene sine inn på toget og faktisk reise kollektivt på jobb som vi vanlige dødlige gjør. Nei.. høyere skatt til de som kjører bil sier jeg!
Guttemamma75 Skrevet 6. september 2008 #9 Skrevet 6. september 2008 Jeg har ikke noe problem med at folk mottar stønader som de har krav på - vi har et flott trygdetystem som vi alle bør være glad for!!! MEN de som bevisst svindler til seg goder DET er de som jeg kaller snyltere.. Og dessverre er det de som "ødelegger" for de som får berettigete ytelser.. Når en mor jukser med adressen for å få overgangsstønad som alenemor så gjør alle det liksom...
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #10 Skrevet 6. september 2008 Det er en helt annen sak. Det er jo faktisk trygdemisbruk. Men de som mottar støtte rettmessig kan man da ikke straffe synes jeg. Det er det som er problemet med mange her at de ikke skiller mellom de som misbruker systemet og de som faktisk er brukere av et system.
Mali Skrevet 6. september 2008 Forfatter #11 Skrevet 6. september 2008 Det som fasinerer meg er at noen betaler SURE skattepenger! Som tror at pengene går til alt annet enn goder for seg selv....
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #12 Skrevet 6. september 2008 Stakkars ungkarer som sponser oss med fødselspenger. Blir sjokkert over misunnelsen og egoet til de som klager over skattepengene. Skal ikke forundre meg at dem selv betaler både dagmammaen og snekkeren svart og er selv stooooor snyltere.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #13 Skrevet 6. september 2008 Jeg har jobbet siden videregående, 8 år. Ingen sykemeldinger, et pat egenmeldinger. Så ble jeg uplanlagt gravid med sambo, eller x-sambo, og er alene. Har ikke jeg da jobbet og skattet nok for det jeg nå får som alenemor? Regner ikke med at dere sier det samme den dagen dere blir sykemeldt eller uføre. Vi burde ALLe være glade for at vi er heldige som bor i norge og har slike ordninger!
sveis Skrevet 6. september 2008 #14 Skrevet 6. september 2008 Hadde ikke jeg fått overgangsstønad i fire år, så hadde jeg ikke hatt utdannelsen jeg har i dag, og da hadde jeg i beste fall hatt en jobb med halveparten av lønna jeg har nå, noe som ville gitt under halvparten så mye i skatt hvert år. Selvsagt ikke alle som bruker overgangsstønaden til å komme seg videre i livet, men... DRA IKKE ALLE OVER EN KAM!!!
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #15 Skrevet 6. september 2008 Nå har det seg sånn,at får man penger fra staten,uansett hva det kalles så betaler vi skatt ålle sammen,ingen som slipper unna...Å hvorfor høres det alltid ut som at om du er alenemor så går du på trygd???
Anonym bruker Skrevet 7. september 2008 #16 Skrevet 7. september 2008 Du har overhodet ikke skjønt hvordan systemet fungerer. I Norge betaler alle inn skatt etter evne, og så fordeles godene til de som behøver det mest. Det er ikke sånn at en millionær som har betalt mye skatt får bedre/raskere behandling på sykehus enn en uføretrygdet som knapt har betalt skatt i hele sitt liv. Det handler som solidaritet, og ikke om "forsikring". Forsikringssystemt fungerer på en helt annen måte.
aanonym Skrevet 7. september 2008 #17 Skrevet 7. september 2008 Jeg tar gjerne med meg den feite ræva mi på toget jeg, såfremt de legegr jernbane nord for Fauske snart! Inntil videre må nok vi fisefine og jernbaneløse her oppe i nord bruke de krøtterstiene de kaller veier. Bra vi har "ræva full av penger", da!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2008 #18 Skrevet 7. september 2008 Går alenemødre hjemme liksom? Jeg er alene med barn, men jeg jobber da pokker meg også. Har aldri sitti hjemme å tatt imot masse penger, fikk redusert overgangsstønad i tre år, noe som gav meg i overkant av 2000kr i mnd.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2008 #19 Skrevet 7. september 2008 Så dere mener at en alenemor til et barn på 5 mnd må ut å jobbe for ikke å snylte på deres skattepenger? Dere er SYKE I HODET!!!!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2008 #20 Skrevet 7. september 2008 Var jo faktisk ikke så mange som mente det i denne tråden her da, heldigvis! Snarere tvert imot! Ser ut som de fleste er ganske enige, og takknemlige for det systemet vi har i Norge, uavhengig av hvilken livssituasjon vi er i =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå