surrehodet:) Skrevet 6. september 2008 #1 Skrevet 6. september 2008 Er det nok at jeg synes en av mine ansatte er uryddig, viker unna litt vanskelige problemer( lar meg få ta det opp med de det gjelder siden jeg eier bedriften), synes å virke som at det er vanskelig å ta med seg arbeid hjem.... Hun virker lite oppdatert på hva som egentlig er hennes arbeidsoppgaver, selv om hun har fått stillingsbeskrivelse,den er også gjennomgått. Vi er ganske nyoppstartet ( 2 mnd siden) og hun var heller ikke av de ivrigste til å hjelpe til før vi åpnet, så jeg fikk mine tvil allerede da. Hun er ansatt som daglig leder og er derfor ansvarlig for at alt blir gjort etter forskrifter og lover, og den gode lønna skal være kompensasjon for at hun skal gjøre ting hjemme eller ha lengre dager på kontoret enn 7,5 timer, men det virker ikke som det er nok, stikker rett som det er på kontoret de dagene hun ikke har kontortid, dersom hun synes det er så rolig at vi andre klarer oss bra uten henne. Hun er ansatt på prøvetid i 6 mnd med 14 dagers oppsigelsestid, er så usikker nå på om jeg har valgt riktig... Tenker at det er bedre å si opp personen nå før prøvetiden er over, det er vel vanskeligere å si opp noen når den er gått ut. Kjenner bare at det er mye småting som irriterer meg og mye er ikke slik jeg forventet det skulle bli. Jeg jobber der selv, og tenker at dette er noe jeg forhåpentligvis faktisk skal drive med i mange mange år fremover, og da bør jeg også trives med og være sikker på at jeg har valgt riktig person for jobben.... Men må en evt. oppsigelse begrunnes, må hun få advarsler først, evt. hvor mange ganger?
klg,2 boys now:) Skrevet 6. september 2008 #2 Skrevet 6. september 2008 du kan vel si henne opp på første advarsel.men har du prøvd å fortalt henne hva du tenker og mener?ikke sikkert hun tenker over det på samme måte.
pebbels Skrevet 6. september 2008 #3 Skrevet 6. september 2008 Man har i Norge nesten like strekt oppsigelesesvern i prøvetid som ellers. Det du bør gjøre er: ta et møte, hvor du skriftlig går igjennom hva det er huingjør som bør gjøres anderledes, samt hvordan oåågavene bør gjøres. Du bør også skriftlig gå igjennom hvilke krav som stilles og hva slags forventninger du har. Det som må utbedresd bør være så konkret som mulig, og du kan sette en frist for når du må se at det er forbedring. Dette må du f¨å en underskrift på. Dette må du i prinsipp gjør et par ganget, for å være på den sikre siden, alternativt må du utform skriftlige advarsler. Når du har gjordt det, må du innkalle til et meklingsmøte hvor begge parter får komme med sin side av saken, så kan du gå til oppsigelse. Hun kan da velge å gå tol søksmål hvis hunmener at oppsigelsen er usakelig. Men hvis du har dokumentert hele veien, burde det gå greit. Men dokumenasjon er viktig!
surrehodet:) Skrevet 6. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 6. september 2008 Ja, har snakket mye om hvordan ting skal være før vi startet opp. Men ser at det ikke er så mye vilje til å stille opp...
AneB Skrevet 6. september 2008 #5 Skrevet 6. september 2008 Jeg er ikke SÅ bevandret i arbeidsmiljøloven, men det står i kapittel 15 §15-6 (1) : "Blir arbeidstaker som er skriftlig ansatt på en bestemt prøvetid, sagt opp, må oppsigelsen være begrunnet i arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglig dyktighet eller pålitelighet" Det som er så fint med loven, er at den kan tolkes... Min personlige tolkning av denne paragrafen er at du kan si henne opp med hjemmel i denne paragrafen. Men anbefaler deg å drøfte dette med noen som er skikkelig inne i Arbeidsmiljøloven før du iverksetter drastiske tiltak!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå