Gå til innhold

Hvilken str bruker egentlig nyfødte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var i butikken i sta og kjøpte et par pysjer og bodyer i str 50, men når jeg kom hjem nå så kom jeg til å tenke på at 56 kanskje hadde vært mer riktig?? Jeg har jo ikke gjort dette før ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel litt forskjellig hvor stor babyen er ved fødsel.

Jenta mi var 48cm og 3,5kg, hun brukte 50 en stund og 56 lenge.

Sønnen min var 52cm og 3,5kg, han brukte str 50 i kanksje en uke og så 56 i kort tid, før vi alt var over på 62 ;)

Men han la veldig godt på seg også.

Nå har jeg vel noe i str 50, litt mer i str 56, men egentlig har jeg ikke kjøpt så veldig mye...

Skrevet

Hmmm, kanskje lurt å hvertfall vente med å ta av lappene på det i 50 da. Men 56 har de som regel en stund altså?

Skrevet

De aller fleste bruker vel 50 litt eller litt lenge alt ettersom fødselsvekten.

greit å ha klær til hjemtur og de første dagene vasket i str 50, men resten kan du jo kanskje vente med å ta av lapper på

Min lille gutt var 49 cm og under 3 kg og han badet i st50 han brukte i grunn 50 en stund, men han la veldig fort og godt på seg så 56 derimot det brukte vi knapt.

Nå er nok vår gutt unntaket heller enn regelen han kom tidlig og var liten, 8 uker var han på normalen og 13 uker så var han større enn gj. snittet

han gikk opp 2 kg på 5 uker:)

Skrevet

50 er det mest vanlige

Skrevet

Er førstegangs, så egen erfaring har jeg ikke, men har fulgt litt med på de trådene som er skrevet om dette før. Har inntrykk av at så og si alle babyer, uansett hvor store de er, bruker 50 en liten periode. Flere som skrev de hadde fått babyer på 4kg, men måtte alikevel bruke 50 i begynnelsen.

Jeg har bestemt meg for å ha klær for ca "en uke" i str 50 jeg, altså 5-6 bodyer, og 4-5 bukser/ sparkebukser etc. Så har vi litt å gå på liksom (",)

Vet jo flere sier det ikke gjør noe om klærne er litt store, men jeg synes det er så billig med babyklær at jeg jammen meg skal kjøpe inn litt i den minste str også, selv om det bare blir så hun bruker det en uke. Såpass unner vi henne, hehe

Str 56 tror jeg de fleste bruker en god stund ja. 62 skal jo tilsvare 3mnd, så jeg vil tro de iallefall bruker 56 en mnd eller to sånn generelt?

Iallefall det jeg har tenkt å ta utgangspunkt i.

Har igrunnen ikke kjøpt så veldig mye klær enda jeg, har en basisgarderobe på plass i 50 og nesten i 56, men ikke kjøpt et eneste plagg som er større enn det forsløpig. (-jo, nå lyver jeg visst, hehe, har kjøpt en utedress i str 62, den tenkte jeg ikke gjorde noe om var litt stor, masse plass til klær under)

(",)

Skrevet

førstefødte min var 4,5 kg og 54cm lang, så faren måtte ta med seg noen nye klær. Hadde fått ett strikkasett av oldemora til ungen, og d passet akkurat, men body og lue var altfor lite... Fikk aldri på et plagg i str 50, og 56 brukte han heller ikke lenge....

Denne gangen tar jeg nok med 56 med en gang ja :) kjøper ingenting i 50 (heldigvis kjøpte j minimalt forrige gang og)... Men alle unger er forskjellige :)

Skrevet

Av erfaring, så passer ikkje str 50 så veldig lenge. Mi var 50 cm lang når ho vart født. Trur eg ikkje kjøpte noko i størrelse 50. Gjekk rett på 56.

Men, sit og lurer på om den vinterdressen eg har frå før av kan vere litt stor til å begynne med. Men, den kan jo og vere litt for varm og. Spørs kva for temperatur det er i begynnelsen av november. Har jo hendt at snøen har kome i oktober og låge ei lita stund.

Skrevet

Tror du kan bruke 50 noen uker etter fødselen. Det kommer litt ann på vekt og lengde. Jeg har kjøpt noen bukser og body i 50 til å ha med på sykehuset + ha den første tiden så ikke alt blir for stort. Vi får nok ikke den lengste babyen i hvertfall ettersom begge er lave;) Tror også det kommer ann på om man går mye over tiden, for da legger jo ungen godt på seg somregel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...