Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #1 Skrevet 6. september 2008 Jeg har jobbet på et bofelleskap med psyk.pasienter. De er ikke veldig syke, men klarer ikke bo alene. De vet å utnytte systemet. Både sykepleiere, hjelpepleiere og assistenter løper seg i hel for å tilfredstille kravene. Og jeg mener at det er helt på jordet. Må vel komme med noen eksempler. F eks en som ønsker å stå opp, ringer og blir bedt om å vente på tur. Slik er det, en holder kanskje på å hjelpe en gammel dame som også bor der. Istedet for å vente ringer denne personen HELE tiden slik at den gamle damen blir oversett. Ingen kvalitet, og pleieren stresser seg i hel for å imøtekomme psyk.syke personen. Han skal ha frokost, og vi handler for ham, selv om han i stor grad , og burde kommet seg de få metrene selv og hentet både maten og varene. Han har ikke sosial angst, for en time senere går han samme ruta..... Og maten ham MÅ ha, settes tilsides, de skal han ha senere. Han blir dritsur hvis vi sier at vi har andre som vil opp og handlingen må gjøres senre.Folk gjør akkurat som han sier hele tiden. Andre skal ha inn posten sinn, ringer og sier kom med posten. Selv om de en time etterpå er ute og vimser og kunne hentet posten selv. Finnes mange eksempler på sånn. Sløsing av ressursen, når jeg, og andre høyt utdannede må koke kaffe ,handle re sengen sånn og sånn, når man ser hvor mange det er som ikke får hjelp, Her får de det som de vil. Jeg er helt enig i at psyk.syke er like viktige, men dette er ikke snakk om den kategorien. Dette er sløve, fylliker, late og ja, unnskyld meg,giddaløse mennesker som ja, de har problemer, ja men de skal ikke få innvilget slik service. Fordi de maser, blir de trillet ut for å røyke NÅR de vil, personalet slipper det de har i hendene. Selv om de klarer det selv, og burde gjort det selv! Men en gammel mann\dame ikke vil være til bry, knapt nok tør be om hjelp til å gå på do. Jeg blir så irritert, jeg kan dessverre ikke jobbe sånn. Er det noen som trives med å jobbe for slike folk? Som føler at det gir dem noe??? Uff nei, jeg er glad jeg ikke er utdannet sykepleier eller vernepleier og må kaste bort mine kunnskaper på å være tjenestepike!! Og dette betaler samfunnet for
LilleBjella Skrevet 6. september 2008 #2 Skrevet 6. september 2008 Jeg er også glad for at du ikke utdanner deg til sykepleier eller vernepleier. Det har jeg nemlig lite lyst til å bruke skattepengene mine på.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #3 Skrevet 6. september 2008 jeg bor selv i omsorgsbolig. jeg lager maten min selv og gjør alt selv egentlig. det eneste de gjør her for meg er å prate. men det er j... forskjellsbehandling her. ei som bor i etg. over blir behandla som ei prinsesse. hu er i full stand til å både vaske og stelle selv. men de gjør det for henne. så ikke alle er sånn!! jeg gjør som alle andre bortsett fra at jeg bor litt spesielt til og har trengt hjelp i noen år.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #4 Skrevet 6. september 2008 De som roper høgest, blir hørt! Det er urettferdig, ikke alle har stemme HI
Gjest Tale30 Skrevet 6. september 2008 #5 Skrevet 6. september 2008 Hvis de må trilles ut for å røyke, høres det ike akkurat ut som om at de er friske og raske. Tror heller ikke at noen ville velge å bo i en spesialbolig bare fordi de er giddalause. Psykiske problemer kan være langt mer lammende enn det ser ut ved første øyekast. Det er dessuten så vanskelig å få hjelp for psykiske plager at jeg tror neppe disse menneskene ikke har kommet inn i hjelpeapparatet uten lang vurdering! Du har nok heldigvis funnet ut i tide at du ikke passer til å jobbe på dette stedet. Du finner sikkert et sted hvor du passer bedre. Det er ikke bra å jobbe et sted hvor man blir så oppgitt og umotivert! Når det kommer til pasienter med psykiske lidelser kontra eldreomsorg, så sier jeg heller ja takk begge deler enn enten eller. Det er ikke fra psykiatrien man skal ta penger for å gi til de eldre.. det er langt bedre områder hvor de pengene kan hentes fra.
Gjest Tale30 Skrevet 6. september 2008 #6 Skrevet 6. september 2008 Det at de som roper høyest blir hørt gjelder i resten av samfunnet også. Det trengs nok sikkert en revurdering av rutinene ved mange slike steder for at man lettere skal kunne gi alle som bor der den hjelpen de trenger. Selvfølgelig hjelper det ikke at de fleste omsorgsyrker ikke akkurat drar mengder av kvalifisert arbeidskraft grunnet lønn og nedskjæringer. Dersom man hadde hatt nok kunnskap og nok arbeidskraft så hadde kanskje ting blitt bedre. Men dette er ikke beboernes feil. Hvis jeg hadde slitt psykisk med ekstrem angst over lang tid for eksempel, og jeg lærte meg a dersom jeg ropte hadde jeg fått hjelp på sekundet så innrømmer jeg at jeg hadde benyttet meg av det. et angstanfall kan gjøre en person irrasjonell og egoistisk i øyeblikket. Ingenting betyr mer enn å få lettet på angsten umiddelbart.
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 6. september 2008 #7 Skrevet 6. september 2008 Jeg må si at dette vitner mer om elendig planlegging og mangel på krav til bruker, enn urettferdig ressusrfordeling. Dersom denne psykisk syke bor i et bofellesskap, skulle man tro at den også har et team og en individuell plan. I denne planen skal det være nedfellt hvilke ansvarsområder som tilfaller bruker og hvilke oppgaver som tilfaller teamet. Det er viktig med tydelige grenser, krav, mål og kontinuitet i behandlingen av psykisk syke, og om dette ikke eksisterer rundt personen du nevner, må personalet der takke seg selv. Da eksisterer det ikke en konkret og tydelig plan for pleien rundt denne personen, og det kan ikke personen selv lastes for. Det er tydelig at du er ufaglært HI, men det skal ikke være nødvendig for noen å jobbe slik. Mennesker med utdanning eller relevant erfaring i forhold til slike problemstillinger, gjennomskuer enkelt hvor problemet egentlig ligger. Foreslår at du bringer tilbakemeldingene fra forumet videre til ansvarlig personell der du jobber. Man kan mistenke at det er stor mangel på kvalifisert og utdannet personell der du jobber, siden det råder slike tilstander der. Likevel skal det alltid være et menneske der som er faglig ansvarlig. Dette skulle være en sak man kan rette opp, og det krever bl.a. følgende: -Tydelig plan for pleien av personen (egentlig alle beboere): konkrete og forhåndstildelte ansvarsoppgaver til bruker og personell. -Kvalifisert personell, eller personer med kjennskap til behandling/samhandling med psykisk syke -Tilstrekkelig bemanning og ressursfordeling gjennom analyse og oversikt over arbeidsoppgaver som til enhver tid er personalets ansvar. -Føring av avviksmeldinger og riktig håndtering av disse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå