Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #1 Skrevet 6. september 2008 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/baneheia/artikkel.php?artid=535443 Hva tror dere? En det en liten sjangs for at han kan være uskyldig dømt?
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #2 Skrevet 6. september 2008 Mannen ble dømt utifra bevis og det skal mye til for å 21 år her i landet. Så nei, jeg tror ikke han er uskyldig dømt. Og hvorfor kommer de så mange år etter om han er uskyldig? Hvorfor ikke sette jord og himmel i bevegelse den gangen han ble dømt! Nei, om det blir endringer i denne dommen, så mister jeg all tro på det norske rettssystemet!
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #3 Skrevet 6. september 2008 Jeg synes grunnlaget for å dømme ham var syltynt. Ja, jeg tror det finnes en sjans for at han sitter inne for noe han ikke har gjort.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #4 Skrevet 6. september 2008 Anonym 12:00 - Nei, det er ikke _så_ vanskelig å få idømt strengeste straff i Norge, så lenge saken er følelsesladet nok. Det er mye kritikk fra juridisk hold som sier at norske domstoler ikke stiller strenge nok krav til påtalemyndighetens bevisførsel i alvorlige straffesaker. Det er også veldig vanskelig å få saker gjenopptatt, noe som er årsaken til at det kan ta mange år mellom domfelling og gjenopptagelse.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #5 Skrevet 6. september 2008 Er det noen av dere som egentlig vet hva dere snakker om? En i min nære familie var en av hovedutrederene hos politiet i denne saken. han ble sykemeldt i 9 mnd etterpå pga alt han måtte se og høre. Å til deg anonym 12.01: Hvilket grunnlag er det som er så syltynt? La oss høre!
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #6 Skrevet 6. september 2008 Anonym 12:09 Slapp av og pust dypt, jeg har aldri sagt at dette ikke var en grusom sak. Den var og er helt ubeskrivelig forferdelig, det er ikke dermed sagt at Kristiansen har gjort det han ble dømt for. Ettersom jeg har forstått, og jeg er ikke juridisk sakkyndig eller har satt meg inn i alle aspekter ved saken, ble han dømt på grunnlag av vitnemålet til Andersen. Det er ikke funnet DNA beviser for at Kristiansen var tilstede, kun DNA fra Andersen, som etter forholdene ikke utgjør et veldig troverdig vitne. Hva har selve sakens innhold med dommen å gjøre? At denne personen i din nære familie måtte sykmeldes sier jo nok om hvor grusom saken var, men svært lite om hvem som har gjort det. Jeg forstår at du føler mye i forhold til dette, men det er da ikke følelser som skal dømme folk, det er vel beviser? Dette skulle ikke være en krangletråd, og den holdningen om at folk ikke kan få uttrykke sine meninger uten å stilles til veggs synes jeg er vanskelig å forholde meg til.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #7 Skrevet 6. september 2008 Ett hån mot de pårørende.Han satt jo og smilte under hele rettsaken!! Ikkje glem at det ikkje bare er baneheia han er skyldig i .han hadde tidligere voldtatt og misbrukt en 10 år gammel jente da han var 15 år.Han har og misbrukt en gutt.Dette har de beviser på. Jan Helge derimot hadde plettfritt rulleblad fra før. Huksker tegningene fra rettsaken der han satt og flirte.Mannen er stein gal..men mener selvsagt selv at han ikkje har gjort noe.
Gjest ->>- Skrevet 6. september 2008 #8 Skrevet 6. september 2008 Jeg tror det alltid er en liten mulighet for at noen er uskyldig dømt. Med trykk på liten - jeg har stor tillit til norsk rettsvesen. Inntil retten eventuelt har sagt det motsatte, anser jeg ham glatt som skyldig i det han er dømt for.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #9 Skrevet 6. september 2008 At noen sitter og smiler betyr ikke at de er glade og ikke bryr seg. Selv har jeg lett for å le i de mest upassende situasjoner, ikke fordi jeg er et monster, men fordi jeg er nervøs. Jeg forsvarer ikke Kristiansen, det har han en annen som er betalt for å gjøre, men uansett hva han har gjort før synes jeg han har like stor rett på en rettferdig rettergang han som alle andre. Det er blant annet det som gjør vårt samfunn "sivilisert". At Andersen hadde et plettfritt rulleblad fra før gjør ham vel ikke noe mindre skyldig vel? De har faktisk DNA bevis for at han var der.Har Kristiansen gjort det han er dømt for håper jeg virkelig han får brenne for det, jeg har ingen forståelse for eller sympati for at noen kan gjøre sånne ting. Det samme gjelder Andersen. Om han var aldri så "snøhvit" før denne hendelsen. Det vi ble spurt om av HI var enkelt; TROR du han KAN være uskyldig dømt. Mitt svar er like enkelt; ja, det TROR jeg han KAN være. Men som det ble sagt over her; jeg har også stor tillit til det norske rettssystemet. Vi skal bare ikke være blinde for at det slettes ikke er ufeilbarlig.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #10 Skrevet 6. september 2008 Uansett så soner han jo for flere forhold, bl.a.misbruk av et annet lite barn og grov seksuell trakassering av en nabodame.. De fleste barna i nabolaget var redd for han, og det lille barnet han misbrukte seksuelt har også varoge men. Tror få blir dømt uskyldig, inkludert Kristiansen. Eneste jeg synes er at han andre burde få like streng straff, men "ærlighet" skal jo belønnes, selv om jeg her synes ugjerningen er så hinsides det grusomme de fleste andre hensyn. Det tyder vel på at han har betydelige svekkete sjelsevner siden han igjen og igjen hevder han er uskyldig.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #11 Skrevet 6. september 2008 Fler juridiske eksperter mener at det i tidsrommet 1986 - 1996 var så mange som 144 som ble uskyldig dømt. Varierende alvorlighetsgrad. La oss ikke glemme at selv om vi har et godt system er det ikke ufeilbarlig. Dette er forøvrig ment som en kommentar helt utenom saken som egentlig diskuteres her =)
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #12 Skrevet 6. september 2008 Nei..mente ikkje at han var uskyldig.Han er så skyldig som han kan bli..men at kristiansen før har misbrukt gjør ikkje troverdigheten hans bedre.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2008 #14 Skrevet 6. september 2008 De har i tillegg bevis på at mobilen og da antagelig Kristiansen selv var i området da det skjedde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå