Gå til innhold

Hvor mye melk MÅ en gutt på 7 mnd ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han blir 7 mnd om en uke, og de siste dagene har han blitt så lite interessert i puppen. Prøver å gi før han får annen mat, men er ikke stort han spiser. Er mer opptatt av å se på alt rundt seg:-(

Han spiser noen biter brødskive til frokost, med vann til. Til lunsj 1- 1 1/2 porsjon grøt+vann. Middag, 1/2 glass+vann, (lurer på om jeg skal øke, for han liker det godt) og så 1 - 1/2 porsjon med grøt til kvelds igjen+vann.

Han spiser pupp ca 1 gang om natta, og jeg prøver altså å gi pupp før annen mat.

Usikker på hvor mye melk han får i seg, så da lurer jeg på hvor mye han må/bør ha? Er jo ikke så lett å måle når han får pupp heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tulla mi er også 7 mndr. Jeg var hos helsesøster igår og snakket om introduksjon av fast føde/hvordan det går osv. Da sa hun til meg at de bør ha 6dl melk i løpet av døgnet.

Skrevet

Men er det medberegnet de dl som er i grøten?

Tror ikke min gutt får i seg så mye melk utenom nemlig...

Skrevet

Flere som vet noe om dette, eller som har det likedan selv..?

Skrevet

Her er det omtrent helt likt. Tassen er 7 måneder og drikker bare vann til måltidene. Er også usikker på om han får nok melk i seg, men det høres ut som om han får litt mer i seg enn din. Jeg ammer ham om morgenen når han våkner. Da drikker han en god del og han drikker også en del før han sovner . I tillegg får han ofte litt om natten og kanskje en gang i løpet av dagen, men på dagen er han ikke så veldig interessert.. Vi har prøvd å gi melk (både morsmelk og erstatning) på flaske eller tutekopp til måltidene, men det er vann han vil ha. Har du prøvd det?

Skrevet

Jo, jeg har prøvd å gi melk til måltidene, men er ikke så gira på det nei.

I dag han spist pupp 2 ganger på natta(har vært litt mer våken enn vanlig, pga forkjølelse...),på morgenen, og noen småslurker 2-3 ganger i løpet av dagen.. Etter siste duppen drakk han bra. Prøver å gi ham etter at han har våknet fra dupp, for da pleier han å drikke.

Tviler på han vil ha før han legger seg... Jeg pumper hver kveld og gir ham på flaske, for da drikker han mer.

Vel, får håpe det går seg til. Har hørt at de kan gå gjennom en slik periode på denne alderen. Har iallefall lite lyst å gi opp ammingen, jeg gir meg ikke så lett!!

Skrevet

Ja, så vidt jeg forsto var det inklusiv det som de får i grøten. Tulla mi får fortsatt en del fra pupp, og derfor foreslo hun å gi vann som tørstedrikke ved grøtmåltidene, siden det er melk i grøten også.

Skrevet

Snuppa mi er også 7 mnd å er akkurat likedan. Lite interessert i puppen, men det går litt opp å ned, enkelte dager vil hun ha en del mens andre dager vil hun nesten ikke ha noen ting. Jeg bekymret meg også en del før om hun får nok melk. Men nå tenker jeg ikke så mye på det lenger, hun drikker det hun vil ha og utover det kan jeg ikke tvinge i henne noe mere uansett. Høres ut som gutten din spiser mye på dagen, det gjør snuppa mi å. Spiser noe av det samme som din, bare at hun spiser et helt glass middag å litt mindre grøt, ca 1 porsjon, to ganger om dagen! Hun drikker masse vann, er veldig glad i det. Drikker vel over 2 dl om dagen.

Hun tar en del pupp på morgenen, så tar hun en gang i løpet av dagen. Også drikker hun igjen til kvelden. Som sagt, noen dager drikker hun en del mens andre dager tar hun bare litt. Jeg har også prøvd å gi fra tutkopp å vanlig glass men er ikke så interessert i melk da heller. Jeg tenker at de spiser jo så mye annen mat så det er ikke så rart de ikke har lyst på så mye melk. Jenta mi sover som regel natten igjennom, men våkner rett som det er å vil ha pupp en gang i løpet av natten å. Tror ikke vi skal henge oss opp i antall dl de skal ha pr. dag jeg. Så lenge de får tilbudet å ellers er blide å fornøyde tror jeg de får nok!

Hs sa til meg at de har en sånn periode i 6,7,8 mnd alder. Da er de blitt så interessert i ting rundt seg å er lette å distrahere. Om man kommer seg over den kneika vil de som regel fortsette sa hun. Jeg har heller ikke lyst å avslutte amminga enda, men det skal være opp til snuppa. De dagene hun ikke vil ha så mye lar jeg det være, å håndmelker for å holde produskjonen oppe. Så prøver vi til igjen neste dag, kanskje hun vil ha litt mere da. Viktig å ikke presse de til brystet iallefall. Det er litt trøbblete å amme nå men det går greit så håper å tror at vi ammer en stund til, det er jo så lettvint å koselig!=)

Er du veldig usikker kan du jo høre med hs.

Skrevet

Tusen takk fro flotte svar jenter!

Er jammen meg ikke så lett å vite alltid, man bekymrer seg jo så fort for disse små...

Vi satser på at det er kun for en periode:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...