storebror og junibaby=) Skrevet 6. september 2008 #1 Skrevet 6. september 2008 jeg jobber på sykehus.Hadde en pasient med mistanke om smittsom tuberkulose. Dette fikk vi avkreftet.Senere ble han lagt inn på det samme sykehuset som avkreftet dette,og denne gangen fant de ut at han hadde det!! Flere av pleierene på sykehjemmet hans tester positivt på tub.test.og må røntges ol.Vi på vår avd har ikke fått beskjed en gang. Dårlig at det andre sykehuset ikke informerte oss når de visste han hadde ligget hos oss. MEN.Jeg var borti denne pasienten,ikke mye. Hvor lett smitter slik?og hvor stor sjanse er det for at en blir dårlig av det?? Vi skal ta det opp med avd leder til uka slik at vi alle kan bli testet der også...Men jeg blir jo litt redd da....
Sylwania Skrevet 6. september 2008 #2 Skrevet 6. september 2008 TB sprer seg ved luftsmitte fra en person til en annen. Bakterien blir spredd til luften når en person med TB nyser eller hoster, og personer rundt puster inn luften. Dette kalles dråpesmitte. Den kan da sette seg i lungene til den som blir smittet og vokse opp der. Derfra kan bakterien via blodet vandre til andre deler av kroppen slik som nyrene, ryggmargen, sentralnervesystemet og hjernen.
Sylwania Skrevet 6. september 2008 #3 Skrevet 6. september 2008 var litt rask der, det siste der kan du nok helt sikkert se bort fra. Du er vel vaksinert=
Gjest ->>- Skrevet 6. september 2008 #4 Skrevet 6. september 2008 Dråpesmitte, så det skal jo en del til. Om vedkommende var i en aktiv fase og hostet vilt øker det selvsagt sjansene for smitte. Dere skal vel screenes, mantoux-test til å begynne med vil jeg tro? Om denne blir positiv er det aktuelt å sette dere på en langvarig lavdose-antibiotikakur - husker ikke om norsk policy er tre eller seks måneder. Tar man denne blir man ikke dårlig, så det er i grunn ingen som helst fare. Jeg jobba litt å tuberkulosesykehus i et u-land en gang, så er ikke superstø på de norske reglene (utover at jeg til stadighet må fremlegge dokumentasjon på testing selv). Men tuberkulose er jevnt over ikke veldig skumle saker så lenge den fanges opp.
Gjest Skrevet 6. september 2008 #5 Skrevet 6. september 2008 Du er vel vaksinert mot tuberkulose regner jeg med? Men hvis det er mange år siden kan den ha begynt å gå ut, og du kan likevel bli smittet. Men lite sannsynlig.. Det lønner seg å ta en test.
Sjokoladekaka Skrevet 6. september 2008 #6 Skrevet 6. september 2008 Kjenner "angsten" du kjenner på no. Har nemleg vore i nesten eksakt samme situasjon sjølv. Pasient som kom inn for noko heilt anna, men som under opphaldet fekk påvist Tb. Eg var til og med borti slim etter hosterier. Er ikkje smitta:) Du har nok positiv pirquet-test, sidan du jobbar på sjukehus. Eg måtte i allefall teste positivt før eg fekk jobbe der. Tb er ikkje fullt så smittsamt som ein er redd for. Det er ikkje farleg å berre stelle/vere borti pasienten. Det er spytt og slim som kan vere skummelt. Og sidan du nok er vaksinert, så er sjansen veldig liten for smitte. Det er jo derfor ein blir vaksinert:) Du kan be leiinga på di avdeling om å bli sjekka, og du skulle vel fått tilbodet automatisk.
storebror og junibaby=) Skrevet 6. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 6. september 2008 er vaksinert ja.... ja,synes vi auromatisk burde fått beskjed om dette.FIkk høre det via noen som jobber der,som har jobbet hos oss før.Men burde vel nesten vært en rutine på at alle som pasienten har vært innlagt hos fikk beskjed?? er jo greit å bli testet når en ahr vært utsatt for sånne pasienter da.... vi fikk jo først beskjed om at han ikke hadde det,så opphørte smitteregimet der....og litt etterpå så hadde han det visst alikevel....
Sjokoladekaka Skrevet 6. september 2008 #8 Skrevet 6. september 2008 Ja, såg at der kan lett vere svikt i rutinene ang Tb. Kanskje fordi det er forholdsvis uvanleg med Tb-pasientar? Det virka i allefall som om det var litt forvirring i starten, då det blei påvist der eg var. Der skal faktisk vere rutiner på sjekk, ved påvist Tb hos pasient. Blir ein utsett for smitte før det blir sett igang smitteregime/isolering, så meiner eg å huske at der skal vere sjekk av dei som har vore i kontakt med pasienten. Det er nokre år sidan, dette, så eg huskar ikkje alle detaljane.
Gjest Skrevet 6. september 2008 #9 Skrevet 6. september 2008 Dere skal få beskjed om dette og ALLE som har vært i kontakt med pasienten skal sjekkes for tb. Det skal meldes til helsetilsynet når det er utbrudd, jeg ville kontaktet fylkeslegen for å fått det på det rene hvem som skal varsle hva.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå