idamor & lykketrollene Skrevet 5. september 2008 #1 Skrevet 5. september 2008 om man jobber kveldsvakt i en bolig,og nattevakten ikke duker opp... er det da kveldsvakten som må jobbe natta også om ingen andre kan komme og jobbe? Jeg trodde dette var sjefens sitt ansvar,og at han da måtte ta vakta,men han sier at det er kveldsvakta som da blir beordra til å jobbe natta i tillegg.. det kan jo ikke stemme? Hva om man har barn man må hjem til osv.??
Gjest Skrevet 5. september 2008 #2 Skrevet 5. september 2008 Kommer vell ann på retningslinjer ol det? Jeg jobbet som vikar i en bolig hvor det var misforståelser ved ei nattevakt og der faktisk ikke var satt inn ei! Da måtte kveldsvakta ta ringerunde og høre om noen ville stille opp. Jeg kunne ta det, men hadde ikke anledning til å komme med en gang. Så kveldsvakta måtte sitte til jeg kom. Hadde det ikke vært noen som ville gått den vakta, måtte kveldsvakta beordret nestemann på jobb. Beordringene gjekk på liste etter tur. Her fungerer det også slik at mangel på barnevakt er god nok grunn til å slippe å bli beordret. Men da vil en jo være den som blir beordret neste gang igjen. Bare tar nestemann på lista, og går tilbake igjen.
Ingeberta Skrevet 5. september 2008 #3 Skrevet 5. september 2008 Vi hadde det sånn at alle skulle ringes først, for å se om noen tok vakten frivillig. Så var det eventuelt beordring av den som sto for tur etter lista. Gyldige grunner var sykemelding og sykdom, eneomsorg for egne barn eller jobb annet sted. All beordringen var bare en av alle de slitsomme sidene ved den jobben, heldigvis ikke der lenger nå!
Bøggly Skrevet 6. september 2008 #4 Skrevet 6. september 2008 Det er sjefen sitt ansvar, ja - men også sjefens rett å beordre deg (eller en annen) til å jobbe. Så sjefen din har rett til å gjøre som du beskriver over. Men klart en bør slippe å bli beordret dersom en ikke har barnepass, er syk, eller har annen vektig grunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå