Anonym bruker Skrevet 5. september 2008 #1 Skrevet 5. september 2008 Som en teaser til neste puls-program sa program lederen følgende: "Tusen kvinner får hvert år ødelagt underlivet og livet sitt ved fødsel" Shit.. var ikke det et voldsomt høyt tall?
innMariSterk Skrevet 5. september 2008 #2 Skrevet 5. september 2008 Jeg ville trodd det var flere. Det er dessverre mange som får total ruptur grad III under fødsel, men jeg mener at mye er avhengig av jordmoren. Hvis jordmor hjelper og støtter barnet så det ikke kommer rasende ut i rekordfart, så tror jeg den statistikken kunne vært annerledes.........
Anonym bruker Skrevet 5. september 2008 #3 Skrevet 5. september 2008 Herregud.. som om jeg ikke var nervøs nok for fødsel fra før.. Marerittet er å bli inkontinent for livet. HI
innMariSterk Skrevet 5. september 2008 #4 Skrevet 5. september 2008 Det går nok helt sikkert fint. Du får bare si til jordmoren din at hun værsågod får støtte barnet ditt skikkelig når det er på vei ut ;-)
Anonym bruker Skrevet 5. september 2008 #5 Skrevet 5. september 2008 Huff ja.. jeg blir nok en håndfull av en pasient uansett :/ HI
Anonym bruker Skrevet 5. september 2008 #6 Skrevet 5. september 2008 Det er ikke veldig vanelig, jeg kjenner ingen som har blitt ødelagt ennå.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2008 #7 Skrevet 5. september 2008 Flere av våre medsøstre fra utlandet er nok med å øke antall totalrupturer her til lands...Mye mer vanlig med det hos kvinner som er omskjært...Det mange glemmer i kampen mot omskjæring er at inngrepet i seg selv er jentenes minste problem...går vel også greit å leve med å være omskjært...til man har født et barn...Dagbladet hadde en reportasje om kvinner fra land med omskjæring og deres liv etter ikke bare en fødsel med total ruptur, men opptil 5 og 6 stykker, alle uten annen operasjon etterpå enn å "sy igjen kjønnslepper"...Når de snakker om tusenvis, så ka det jo hende de tenker litt utenom norges grenser også.... Dessuten er våre problem små i forhold til vår søstre i Afrika, selv om det er ille nok å ikke ha 100% korntroll på hva som kommer ut "der nede"...for de fleste er det håp iallefall, problemet er vel at vi er for dårlige til å si fra, for det er så flaut....
Anonym bruker Skrevet 5. september 2008 #8 Skrevet 5. september 2008 Jeg ble ødelagt der nede etter fødsel. Har ikke noe problemer med å gå på do og sånt da, siden jeg "bare" revnet litt. Fikk noen få sting, men det ene i den indre kjønnsleppen gikk opp slik at jeg har en kløft der. Har ikke følelse igjen i den nederste delen av indre kjønnsleppe på venstre siden... Det er kjipt, og jeg kan ikke tisse ute lenger, dere vet, sånn på huk, siden det er som en spreder. Går ALLE veier, og DET er irriterende!!!
Anonym bruker Skrevet 5. september 2008 #9 Skrevet 5. september 2008 De nyanserer jo ikke når de lager teasere. Hvor mange ganger har du ikke hatt lyst til å se et program etter å ha sett en teaser, også har du blitt skuffet når du har sett selve programmet fordi saken ikke var like sensasjonell eller interessant som du hadde trodd? De hadde jo ikke hatt en sak hvis de hadde sagt tusen kvinner får grad 1 rift under fødselen. Av alle kvinner som føder hvert år i Norge, er det ikke mange som får underlivet og livet ødelagt. Men det er veldig mange som får skader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå