Lykkelit1 Skrevet 5. september 2008 #1 Skrevet 5. september 2008 Er det noen som har erfaring med lavt sideleie på morkaken? Jeg er i uke 19.
Lykkelig smil Skrevet 5. september 2008 #2 Skrevet 5. september 2008 Jeg har vært på ultralyd i dag og er i uke 19. Fikk beskjed om at jeg har placenta praevia. Morkaken dekker hele åpningen. Vet det kan rette seg, men ble litt lei meg egentlig da jeg håpet på at jeg kanskje skulle få oppleve en normal fødsel denne gangen, og det er jo ikke mulig slik den ligger nå hvertfall. Sist hadde jeg seteleie. Jobber 100% natt og ble så usikker på om jeg tør fortsette med all nattjobbingen, virket ikke som jordmor syntes noe om det, men ønsker helst ikke å sykmelde meg heller. Skal på kontroll uke 32. Hva fikk du beskjed om??
Giinaღ Skrevet 5. september 2008 #3 Skrevet 5. september 2008 Ja, fikk samme beskjed på UL i uke 19. Fikk beskjed om å komme på rutinekontroll for dette igjen i uke 32. Synes det er fryktelig lenge til. Ikke synes jeg at jeg fikk noe informasjon om det heller. Plutselig ble jeg litt engstelig selvom jeg sikkert ikke behøver å være det. Vet bare at i de fleste tilfeller så går den oppover av seg selv med at livmor vokser, men dersom den ikke skulle gjøre det så har jeg lest at man må holde seg helt i ro, ikke ha sex etc. Er jo ikke så rart om jeg blir litt ekstra redd for f.eks. å fortsette trening og sånne ting nå da. Skal til jordmor til uka, så tenkte jeg skulle be om litt mer informasjon.
mammaentilfilipemanuelFØDT:) Skrevet 5. september 2008 #4 Skrevet 5. september 2008 Samme hos meg. Var til privat ul i uke 16 og fikk beskjed om dette,men skulle ikke bekymre meg da dette stort sett alltid rettet seg av seg selv. Var på ul på sykehuset i dag(er nå 19+1) og det var fortsatt det samme... Fikk beskjed om at dette var noe som rammet ca 5% av kvinnene,men nærmere fødsel var det bare 1/2 % . Fikk litt sjokk da jeg skjønte hvor få dette rammer,da jeg forstod det sist som at dette var veldig vanlig! Kjipt hvis dette ikke retter seg,vil jo gjerne ha en normal fødsel... Krysser fingrene for oss alle tre og satser på at dette retter seg selv;)
fnat Skrevet 5. september 2008 #5 Skrevet 5. september 2008 Hei jenter!! Jeg hadde også totalt forliggende morkake i uke 19, var på ny kontroll i går å den har flyttet seg opp dit den skal.. Det er absolutt håp!! i 95% av alle tilfeller vil den trekke seg opp av seg selv. Dere bør være forsiktig med for dypt samleie, tunge løft, og også trening. Pga. økt blødningsfare, men ofte til lenger ut man kommer i svangerskapet. Jeg har ikke hatt noen blødninger, men har også vært forsiktig å vært sykmeldt! Lykke til!
Giinaღ Skrevet 5. september 2008 #6 Skrevet 5. september 2008 Så dette er hensyn man bør ta også FØR uke 32??? Synes det er veldig rart man ikke får mer informasjon om slike ting....
fnat Skrevet 5. september 2008 #7 Skrevet 5. september 2008 Det er det... veldig ulik info man får fra hvert enkelt sykehus dessverre.. men du har vel fått beskjed om å kontakte føden ved evt. blødning??
Giinaღ Skrevet 5. september 2008 #8 Skrevet 5. september 2008 tja, tror hun sa at jeg skulle ringe jordmor hvis jeg begynte å blø. Men hørtes ikke ut som det var så stor sannsynlighet for det. Hm, takk for info. Da skal jeg selvsagt trappe ned trening og tunge løft utover. Gidder ikke risikere noe.
Lykkelit1 Skrevet 5. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 5. september 2008 Tusen takk for svar! Jeg fikk ingen informasjon om forhåndsregler fra hun som tok UL, noe jeg synes er merkelig, tatt i betraktning det dere sier her og det jeg har lest andre steder. Får nok ta meg en liten tur til legen for noen avklaringer.
fnat Skrevet 5. september 2008 #10 Skrevet 5. september 2008 Ing av dere trenger å få blødninger, tror det er veldig individuelt.. Skader ikke å være forsiktig, jeg ville heller ikke ta noen sjangser.. Det går helt sikkert bra.. Prøv å ikke tenk på det.. selv om det er veldig vansklig..
Lykkelig smil Skrevet 9. september 2008 #11 Skrevet 9. september 2008 Jeg fikk også lite info på sykehuset så ringte jordmor i kommunen i går. Jeg hadde jo tenkt meg på spinning, men fikk beskjed om å ikke trene og ikke løfte tungt. Fikk også beskjed om at sex kunne øke risikoen for blødninger. Har jo en del tunge løft på jobb, så vurderer om jeg skal høre med lege om han vil anbefale sykemelding eller ei. Hvis jeg ikke skal ha sykmelding må jeg hvertfall skjerpe meg å bli flinkere til å spørre etter hjelp når jeg skal løfte. Syns det blir fryktelig lenge å være sykmeldt, men arb.giveren min er ikke den som er flinkeste til å legge til rette heller.
Giinaღ Skrevet 9. september 2008 #12 Skrevet 9. september 2008 Tusen takk for svar Jeg har faktisk ikke trent så mye heller etter jeg fikk beskjeden. Er mest gåing på tredemølle og det tror jeg kanskje at jeg kan fortsette med? Synes det er dårlig av sykehuset og ikke gi litt mer info om dette. Godt vi kan informere hverandre her inne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå