Gå til innhold

Soppinfeksjon....IGJEN :o(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen råd? Bortsett fra canesten salven, er det noe annet som tar soppen? Fikk høre youghurt fra en eller annen, noen med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker du ikke canesen tabletten da? den pluss salven funket til meg..

Skrevet

Hei!

Har du noen formening om hvorfor du får sopp i utgangspunktet? Noen har litt mer sensitivt underliv enn andre og får sopp av ingenting, mens andre igjen tåler det meste. Selv får jeg sopp som på bestilling om jeg bruker intimservietter, spesielt de som følger med (er det Always?) bind i pakken eller bruker truseinnlegg for ofte.

Ellers er gode råd jeg selv benytter meg av å sove naken, bytte truser flere ganger om dagen når man har mer utflod enn ellers istedenfor å bruke truseinnlegg, vaske (spyle) seg med lunka vann nedentil og ikke bruke såpe. Bruk bare lactacyd uten parfyme, men helst ikke hver dag. Det kan også være en god ide å få i seg en del syrna melkeprodukter, spesielt biola. (Selv drikker jeg biola naturell til både frokost og kvelds.) Dette gjør godt for bakteriefloraen i underlivet. Har ikke prøvd det på underlivet når jeg har hatt sopp, så jeg har ingen erfaringer der.

Kanskje er dette noe du allerede gjør men får sopp likevel? Da ville jeg i såfall tatt meg en tur til legen, sopp er jo så sinnsykt plagsomt!

Jeg har også hørt at man skal konsultere lege/jordmor før man bruker type stikkpiller som skal kurere sopp når man er gravid. Mulig jeg har hørt feil, men sikkert ikke dumt å spørre i alle fall?

Lykke til!

Skrevet

Sist gang fikk jeg en pille på resept hos legen som jeg skulle bruke i tillegg til salve, vær nøye med å smøre flere ganger om dagen. Ellers skriver jeg under på tipsene her, og legger til noen flere. Bruk BOMULLStruser som kan vaskes på 90 (min 60 grader), sopp overlever alt under 60 grader, nemlig. Kutt ned på sukkerinntaket, evt gjær hvis du spiser mye brødmat o.l. Hvis du søker på candida på nett, finner du sikkert endel nettsider som har forskjellige tips.

Skrevet

Kansje du er blitt imun mot canesten?

Det finnes andre stikkpiller også. jeg måtte bytte til pevaryl, før jeg ble kvitt soppen.

Ser du alerede har fått tips om å kun vaske deg med lactasyd, det er kun det som fungerer for meg og.

Vær klar over at det er VELDIG viktig at partneren din og kun bruker lactasyd, ellers gir han deg feil ph hver gang dere har sex

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar og råd :-) Setter stor pris på det da jeg har vært veeeeeldig plaget med soppinfeksjon i graviditeten. Joda canesten salven tar soppen, er veldig effektiv, men infeksjonen kommer jo igjen ikke lenge etter, kanskje jeg ikke fullfører kuren lenge nok?!!!....

Ellers kommer jeg til å følge råd om å sove naken og skifte truse oftere, har liksom trodd at det holdt med å skifte hver dag, men når en har en del utflod så bør en kanskje skifte 2-3 ganger til dagen.... da jeg ikke har hatt bind i hus har jeg gått med papir i trusa istedet, kanskje dette er litt uheldig også?!!!!

Uansett så er det utrolig plagsomt, men regner med at det er svangerskapet som gjør at jeg har fått det så ofte nå, da jeg ikke er plaget så ofte med dette ellers......

Skrevet

Sikker på at det er sopp du får. Jeg gikk sånn leeenge og fastlegen min sa at det var sopp. Var hos gynokolog og han sa det var bakteriell vaginose. Fikk resept på noe jeg ikke husker hva heter, men etter den kuren har jeg ikke hatt noen plager. Helt kvitt det.

Skrevet

Hmmmmm. er jo ikke sikker, men tror det. Er sånn kløe liksom med utflod, ikke illeluktende..... men melkeaktig....

Hvis det ikke forsvinner eller kommer tilbake en gang til får jeg ta det opp med legen. Evt. gynekolog. Takk for svar :-)

Skrevet

I tillegg til god intimhygiene. Dersom du har vore plaga med sopp ei stund kan soppen sitte litt lenger inne i skjeden og du må bruke en canesten vagitor (stikkpille) i tillegg til krem/salve. Ellers får du ikkje bort all soppen og den vil kunne vedvare... berre en tanke om kva som kan hjelpe...

Skrevet

Men kan en bruke vagitor/ stikkpille når en går gravid da??? Mener jeg har hørt at en kun skal ta salven?....

Skrevet

Jeg har brukt stikkpillen to ganger mens jeg var gravid uten problem. Men du må putte den oppi med fingeren, ikke bruk den "stangen", alt står i bruksanvisningen.

Jeg fikk sopp pga at jeg begynte og smøre meg med jornøttolje nedentil for ikke å revne, men måtte bare kutte ut det, fikk sopp hver gang... Lykke til..

Skrevet

Husk at det er VELDIG viktig at partneren din behandles også. Han bærer smitten selv om han ikke merker det. Han kan ta Canesten tablett i tillegg til å smøre seg. Du kan ikke ta tabletten, men stikkpille og krem :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...