mama73 m/tre søte små Skrevet 5. september 2008 #1 Skrevet 5. september 2008 Er i dag 38+5, og rolig baby/baby med veldig varierende aktivitetsnivå har nok vært min største bekymring gjennom hele svangerskapet. Har fortsatt ikke klart å få tak i døgnrytmen hans, da det er veldig opp og ned på hvilke tidspunkt det er aktivitet der inne. Jeg har vært på føden 3 ganger i løpet av svangerskapet pga bekymring, og fått både CTG og ultralyd og alt har vært i skjønneste orden. Han har ligget og tatt pusteøvelser og ligget litt over gjennomsnittet i størrelse hele veien:) Aktive dager etterfølges som regel av flere rolige, og selv om jeg ser at dette har vært mønsteret hans lenge nå, bekymrer jeg meg alltid like mye når disse dagene kommer, og merker at det preger humøret mitt veldig. Det er også vanskelig å vite NÅR man skal reagere, og hvor lite liv som er nok. Har skrevet noen innlegg om dette tidligere også, og vet jeg ikke er alene, og det er godt å vite. Man får jo så fort inntrykk av at "alle" babyene der ute er kjempe aktive, og det gjør en ikke noe mindre nervøs akkurat! Jeg har doppler (gudskjelov!) som har vært en god ting å ha når jeg har vært veldig bekymret. Hører da hjertet og bevegelser som jeg ikke kjenner! Jeg har morkake som ligger foran, og vet at denne demper for endel bevegelser, men jeg vet jo at han er sterk nok til å ta i skikkelig også, da han har dager innimellom hvor han er veldig aktiv. Kjenner det er godt å "snakke" med andre som har det på samme måten, så kan vi dele bekymringer og erfaringer:-) Alle babyer er jo forskjellige og man skal ikke sammenligne med andre, men man vet jo samtidig at spark og bevegelse er tegn på at babyen har det bra. Jeg kunne aldri ha vært med på "tell trivselen", det hadde gjort meg overnervøs, men jeg har laget mitt egen sparkedagbok hvor jeg skriver ned den lilles aktivitet hver dag til ulike tider av døgnet. Her ser jeg jo tydelig at han har en ustabil døgnrytme, som ikke gjør ting enklere akkurat. Forrige uke var han ganske aktiv, mens denne uka mer inaktiv. Ikke alltid han responderer på sukker heller, så ingen sirkusartist dette nei! Jeg kjenner han hver dag, og ville aldri ha lagt meg uten å ha kjent han! Da jeg var på føden sist, for to uker siden, sa legen som utførte ultralyd at blodgjennomstrømmingen til morkaka var bra, fostervann var bra og at fosteret tok pustebevegelser var et tegn på at alt var bra, i tillegg til at han lå 12 % over på vekst, så hvis jeg skulle bli bekymret igjen så mente han at det vill holde med en CTG... Hvor går grensen deres? Klarer dere å slå dere til ro med at det er lite eller varierende aktivitet, eller er dere stadig bekymret?
Herkules Skrevet 5. september 2008 #2 Skrevet 5. september 2008 Hei på deg Både i forrige og i dette svangerskapet har jeg vært på bekymringstur til føden. Jeg har også fått beskjed av jm å ta turen til føden om jeg er bekymret Jeg blir litt stressa over alle de innleggene jeg leser om aktive barn som knekker ribbeina på mor vekker dem om natten og buler ut av magen. Jeg kjenner faktisk lite til babyen i magen. Hadde ikke morkaka foran sist men kjente like lite da som nå hvor morkaka er foran. Heldigvis er jeg nå u 33. uke og ser at magen beveger seg litt. Det beroliger meg for jeg kjenner ikke alltid disse bevegelsene Jeg spiser is og sjokolade på kvelden om jeg har kjent lite og syns nå i det siste at jeg ser økt aktivitet da. Om jeg faller tilro varierer litt. Blir jeg hekta på det at jeg ikke kjenner noe så drar jeg inn til føden igjen i alle fall.
Gjest Skrevet 5. september 2008 #3 Skrevet 5. september 2008 Hei dere! Kjenner meg igjen i det dere skriver. Her er det veldig så variabelt med aktivitet, jeg kunne heller ikke vært med på den der tellinga.. Noen dager er det veldig mye aktivitet inni her, mens andre dager, sånn som i går og i dag, har det nesten ikke vært antydning til liv. Og det er da jeg blir bekymra, fra 110 til nesten null...? Hva betyr det, liksom? Jeg har også morkaka på framsida. Prøver å ikke la meg stresse, men jeg skulle likt å klart å få tak i noen døgnrytme (er 29+3 i dag). Jeg er også rh minus, så det er visstnok litt viktig å følge med på aktiviteten, siden det nå så smått har begynt å danne seg litt antistoffer. Mye man skal være nødt til å tenke på!
Mama B Skrevet 5. september 2008 #4 Skrevet 5. september 2008 Hæ? må man følge ekstra med på aktiviteten når man er rh negativ? Og hvis du er førstegangs så dannes det jo ikke antistoffer.
Mama B Skrevet 5. september 2008 #5 Skrevet 5. september 2008 glemte helt å si at jeg også har veldig rolig baby i magen, men tror det er fordi han ligger i seteleie med beina rett opp- er ikke så lett å få til noen spretne spark da.. så jeg kjenner bare åling og at hodet beveger seg og innimellom står skikkelig utover.. har også vært på føden pga dette og det var perfekt ctg, så prøver å slå meg til ro..
mama73 m/tre søte små Skrevet 5. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 5. september 2008 Hei igjen... Det er så godt å høre at andre har lignende erfaringer, slik at man får følelsen av at det er like normalt å ha en rolig baby som en aktiv, uten at noe trenger å være galt. Nå har gudskjelov lillegutt våknet litt mer til liv igjen i kveld. Har kjent han jevnlig i nesten en times tid nå, og kjenner at det beroliger meg veldig. Nå har han hatt så mange dager hvor jeg bare har kjent han sporadisk og bare få bevegelser/spark av gangen. Kjenner jeg blir mer letta hvis han har en periode i løpet av dagen hvor jeg kjenner han lenger av gangen en noen få sekunder! Blir en helt annen person jeg da! Får jo mye mer kontakt med han også Merker jeg har lett for å gå inn i meg selv når han har vært rolig flere timer av gangen. Tenker mye og blir litt engstelig... Nå smiler jeg og er veldig avslappet:-D Uff, slitsomt å ha det sånn. Gleder meg veldig til svangerskapet er over og lillegutt er i armene våre. Da er vi to som deler ansvaret og vurderingen av lille gutten vår:-D En utrolig stor oppgave for oss svangre mødre og ta alle vurderinger av den lilles aktivitet på egen hånd og å vite når vi skal reagere. Lille knøttet har jo kun oss å stole på nå. Har bare 11 dager til termin, og håper jeg slipper å gå over! Disse bekymringene kan jo slite en helt ut! Misunner virkelig de som "klager" over overaktivitet der inne og lite nattesøvn grunnet babyen;-D Skulle gjerne hatt det sånn jeg! Her er hver bevegelse kjærkommen i hvert fall:)
Gjest Skrevet 5. september 2008 #7 Skrevet 5. september 2008 Jeg har fått beskjed om å følge litt ekstra med siden de har påvist dannelse av antistoffer. Kan hende det ikke har noe å si, men legen mente det var lurt i alle tilfelle. Barnet skal ha et minimum av aktivitet, pluss at jeg må følge opp med ekstra blodprøver i tillegg til dem de anbefaler. Er førstegangs, men det har altså så smått begynt å danne seg antistoffer likevel. Tror ikke det er noen sikker regel på sånne ting, for får man en eller annen form for blodblanding før fødselen, så begynner antistoffene så smått å danne seg. Jeg har hatt noen småblødninger fra morkaka, i tillegg har jeg fått ei sprøyte som skulle forhindre (holde i sjakk) antistoffene da jeg hadde litt blødning første gang. Sammen har dette gjort at antistoffene har begynt å danne seg, men kanskje i et mye lavere tempo enn det kunne ha gjort. Foreløpig er det så lave verdier at det ikke er noe å bekymre seg for. (hm, dette ble litt på siden av tråden, men men.)
Mama B Skrevet 5. september 2008 #8 Skrevet 5. september 2008 da skjønner jeg Haugtussa:-) Jeg er også rh.negativ, men har ikke hatt noen blødninger. Skal derimot til snuing om 1 uke, og da regner jeg med å få den sprøyta før de prøver på det..:-)
Gjest Skrevet 5. september 2008 #9 Skrevet 5. september 2008 Hei, jeg kommer fra 2. trimester, er 27 uker på vei i morgen. Men kanskje jeg kan få være med på denne tråden allikevel? Det du skriver mama73, er akkurat som om jeg skulle skrevet det selv. Det er så varierende hvor mye aktivitet jeg kjenner, å jeg har mange dager der jeg er skikkelig bekymret. Noen dager kan babyen sparke så hardt at det buuuler ut og h*n er helt vill inni det. Mens andre dager, som idag, er de bare såvidt jeg kjenner at h*n rører på seg. Ikke reagerer h*n på sukker heller, og dytter jeg i magen har det ingen virkning det heller...Jeg har også morkaken på fremsiden. Har allerede vært en tur på føden for å sjekke. Føler meg godt tatt vare på, de sier jeg bare må ringe/komme når jeg er bekymret. Jeg har vurdert å skaffe meg doppler, men jordmor/leger har alltid problemer med å finne hjertelyden... Har visst noe med morkaka og leie til babyen og gjøre. Så jeg er redd det bare skal gjøre meg mer bekymret... Jeg bor bare 5 min kjøring fra sykehuset, så tror heller jeg drar dit hvis jeg er bekymret. Godt å høre det er flere som har det sånn som meg! Jeg kunne heller aldri vært med på "tell trivselen" å det var jordmor helt enig i... Forresten, så sa jordmor at rolige babyen i magen bare ligger til lading, og tar det igjen når de kommer ut, hihi
Mama B Skrevet 5. september 2008 #10 Skrevet 5. september 2008 Min reagerer heller ikke på sukker. Men han reagerer heldigvis etterhvert hvis pappan snakker til ham da:-) Og hvis jeg spiller høy musikk reagerer han som regel etter hvert.. Men er ekstremt rolig ja.. vanskelig å vite når han er FOR rolig da ja..:-(
husmus &2 Skrevet 5. september 2008 #11 Skrevet 5. september 2008 Jeg kaster meg på her jeg også. Jeg er også faktisk RH neg, men det har vel lite å si i forhold til bevegelse. Jeg er i uke 32 nå, og har foreløbig til gode å bli så bekymret at jeg tar en telefon til føden, men jeg har vært nærme mange ganger. Jeg kjenner meg veldig godt igjen i at det setter preg på humøret mitt. Har jeg kjent lite spark er jeg ukonsentrert og grinete, mens med en gang han sparker masse er humøret strålende. Han kan sparke hardt, men vondt har det absolutt aldri gjort, jeg føler det er mer bevegelse enn det er spark stort sett også, men det er vel bare vanlig ettersom han får mindre og mindre plass der inne. Som sagt, så hjelper det å høre at andre også har det sånn. Jeg gleder meg til han kommer ut og jeg kan bekymre meg over helt andre ting!
mama73 m/tre søte små Skrevet 6. september 2008 Forfatter #12 Skrevet 6. september 2008 Så "fint" at det er flere av oss her med rolige babyer. Hjelper veldig å høre om andre synes jeg:-) Så pussig at det er flere som er RH negative også, har aldri hørt om noen sammenheng der. Selv er jeg positiv. Det er vel sikkert bare tilfeldigheter;) Men er det mange av dere som har morkaka foran eller? Det har jeg, men kjenner at jeg ikke kan bruke det som noen "unnskyldning" da jeg vet at han er sterk nok til å sparke skikkelig slik at jeg kjenner det, da han har slike dager innimellom. Synes bevegelsene forandrer seg til stadighet. Nå er det jo ganske liten plass der inne, i og med at jeg bare har 10 dager igjen til termin, så kjenner ikke så mange spark lenger, bortsett fra en seig, bedagelig fot i siden av og til;) Nå er det mer som at det strammer i magen og det kan nesten kjennes ut som om han drar i navlestrengen av og til (litt sånn fisk på kroken følelse). Er også av og til store bølger.. Kjenner også best bevegelse når jeg ligger på siden, ikke så mye når jeg står og sitter lenger....
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 6. september 2008 #13 Skrevet 6. september 2008 Heia! Slenger meg på her jeg! Har også en ganske bedagelig frøken i magen, m veldig varierende aktivitetsmønster.. Noen aktive dager innimellom, men de rolige dagene er i flertall. Blitt litt bedre de siste par ukene, men kan fortsatt være dager da jeg knapt kjenner henne- da blir jeg i dårlig humør og dritt lei av å være gravid og bekymra... På dager m mye aktivitet kooser jeg meg m å være gravid, og føler meg også mye "nærmere" babyen som en her oppe skrev! Har også morkaka foran, så den har nok vært en effektiv demper tidligere i sv.skapet, men kan vel kanskje ikke skylde på den nå som babyen er så stor.. Det viktigste er jo at d ikke skjer et plutselig brudd i det "vanlige" mønsteret, d har både legen og de på føden sagt, så trøster meg m d=) Er forresten også RH neg, men legen har ikke sagt noe spes om d i forh til bevegelse (er 1.gangs).
babygullz <3 vilde Skrevet 6. september 2008 #14 Skrevet 6. september 2008 hæ?? hva er dette me påviste antistoffer? er rh.positiv med disse rubella anti-stoffene påvist... trodde d var normalt jeg???:S
mama73 m/tre søte små Skrevet 8. september 2008 Forfatter #15 Skrevet 8. september 2008 Hei igjen dere! Bare lurer på en ting ang foster og søvn... Jeg er bare SÅ overbevist om at min kan sove i flere timer da det ofte er så rolig, men hørte en jordmor sa en gang at det ikke er tilfelle. Tror hun sa at de aldri sover mer enn en halv time av gangen. Men når man er så nære termin, hvordan kan det ha seg at med engang babyen kommer ut så kan den sove i timer i strekk, mens den i magen bare sover max en halv time av gangen? Noen som vet? Min lille gutt har som sagt en helt ujevn døgnrytme. I natt var min faktisk ganske livlig halve natta, så var det helt stille fra kl 5 og til langt på formiddag. Føler på meg at han sover jeg da, i og med at han har holdt det gående i flere timer.... Men, men det er jo mye man ikke vet... Kanskje han bare ligger der og suger på totten....;-)
Gjest Skrevet 9. september 2008 #16 Skrevet 9. september 2008 Hei igjen, skjønner at jeg har forvirra et par av dere med dette rh minus greiene mine. Sorry! Tilfellet jeg skrev om er bare en beskrivelse av min egen tilstand/situasjon og hva legen og jeg snakka om da jeg var inne til full sjekk sist jeg fikk litt blødning. Blodtype rh minus har overhodet ingenting med hvor aktiv/rolig babyen er såvidt jeg vet. Som sagt, jeg beskrev bare min egen situasjon i tillegg til at jeg har en rolig krabat i maven. Jeg tror grunnen til at legen ville jeg skulle følge litt med på aktiviteten er pga at jeg har begynt å få litt antistoffer som jeg skrev og at dette kanskje kan virke inn på babyens aktivitetsnivå. Ikke vet jeg, men jeg vil tro at en baby med lav blodprosent kanskje vil bli litt mindre aktiv enn en som har normal prosent? Dette er bare antagelser fra min side. Hvem vet! Ellers har det faktisk vært livat i maven i dag! Godt å kjenne ordentlig aktivitet innimellom alle de roooolige dagene.
mama73 m/tre søte små Skrevet 9. september 2008 Forfatter #17 Skrevet 9. september 2008 Hm, ja skjønte det at det plutselig ble mye oppheng i disse RH minus greiene;) hehe.. Min har vært forholdsvis aktiv helt siden søndag han nå, og det er bare SÅ deilig! Men samtidig så vet jeg at det nå snart kommer mange dager hvor det kommer til å være rolig og deretter bekymringer.... Uff, dette er så slitsomt. Jeg vil ha han ut nå! Er en uke igjen til termin i dag, så det er spennende tider:-D Hvordan er det med dere andre om dagen?
Gjest Skrevet 14. september 2008 #18 Skrevet 14. september 2008 Dytter denne opp litt. Her har babyen hatt noen skikkelig aktive dager! Sååå deilig å slippe å bekymre seg, det har virkelig vært så godt å slippe å tenke på det. Til vanlig sitter jeg hver dag å kjenner ordentlig etter for å se om jeg kan kjenne liv. Dytter i magen og drikker noe søtt. Så det har vært så godt å sllippe det. Men igår og så langt idag har det vært veldig rolig igjen. Jeg er jo ikke så veldig langt på vei (28+1) så det er vell enda god plass der inne, så hvis babyen snur seg med ryggen ut kjennes nok ikke bevegelsene så godt.
mama73 m/tre søte små Skrevet 14. september 2008 Forfatter #19 Skrevet 14. september 2008 Heisann! Jeg har hatt det på akkurat samme måten som deg! Vært bra med aktivitet i hele seks dager! Og igår så ble det veldig rolig igjen. Så langt i dag også rolig... Jeg er fullgåtte 40 uker idag, og kjenner bevegelsene helt annerledes nå enn før da det er så liten plass der, så jeg kjenner jo noe, men det er på langt nær så mye aktivitet som det var for et par dager siden. Som du sier, så har det vært helt fantastisk med aktive dager og å slippe bekymringer. Har vært så mye lettere til sinns og humøret har vært på topp! Merker det daler litt igjen nå når det er roligere der, og lurer veldig på om jeg må ringe føden eller ikke....... Særlig nå når jeg på slutten i svangerskapet blir jo morkakefunksjonen dårligere, men var hos jordmor på fredag og da var alt bra, så tror jeg slår meg til ro med at så lenge jeg kjenner han jevnlig utover dagen, så er sikkert alt fint:-D De trenger nok helt sikkert noen hviledager innimellom disse små også Tar det flere timer uten at jeg kjenner bevegelser så nøler jeg ikke med å ringe! Alt er sikkert fint;)
Gjest Skrevet 14. september 2008 #20 Skrevet 14. september 2008 Ja, merker det også godt på humøret... Jeg har samme teori som deg: går det for mange uten at jeg kjenner noe, så ringer jeg! Bedre å ringe en gang for mye, enn en for lite. Heldigvis er de veldig greie på føden her, man får komme når man vil, å de gir aldri uttrykk for at man er i veien, hysterisk eller lignende. 40 fullgåtte uker! Du er jo snart i mål! Så spenndende. Du må oppdatere oss om den bedageligheten til babyen din fortsetter utenfor livmoren også
mama73 m/tre søte små Skrevet 14. september 2008 Forfatter #21 Skrevet 14. september 2008 Det skal jeg gjøre! Hadde jo vært en "bonus" med en litt rolig baby utenfor magen nå synes jeg:) Lykke til:-D
Gjest Skrevet 14. september 2008 #22 Skrevet 14. september 2008 He he, hadde en litt artig opplevelse i går kveld :-) Hadde ikke kjent antydning til liv inni her hele dagen, men sent på kvelden i går satt jeg med et glass farris i handa som jeg hvilte over maven. Plutselig fikk jeg et kjempespark i sida akkurat der hånda med glasset var så glasset spratt og fór i gulvet! Skal si jeg skvatt! Og lo, med farris over hele meg :-D Etter litt romstering og snuing ble det stilt igjen. Mon tro om sneipen ikke likte at ho mor drakk farris...? :-)
mama73 m/tre søte små Skrevet 14. september 2008 Forfatter #23 Skrevet 14. september 2008 Hehe, morsomt;) Sånt er man jo ikke så forberedt på når det som regel er rolig inni der;) Litt farrissøl og et glass eller to i gulvet er kjærkomment for oss med rolige babyer i magen!:-D
lillemirakel!! Skrevet 14. september 2008 #24 Skrevet 14. september 2008 hei hei! fint å lese at det er flere med rolige bebier inni magen. Skal til føden i morgen med henvisning fra gynekologen pga at CTG`n han tok på torsdag var såkalt "non reaktiv".... Altså lite bevegelse i det hele tatt. Alt det vitale er som d skal da, så jeg bekymrer meg ikke så veldig, men er jo ganske spent........
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 14. september 2008 #25 Skrevet 14. september 2008 Slenger meg på her i denne tråden.. Min baby er også veldig rolig. Så jeg må tenke gjennom om jeg har kjent liv hver dag. Har ikke vært slik med de andre to. Var jeg usikker da kunne jeg dulte meg litt i siden for så å skape masse baluba, nå kan jeg skytte, presse meg på magen men ingen reaksjon. Så jeg er så spent på hvordan denne babyen er når den kommer ut.. Er den like rolig da? Har morkaka foran, hadde det iallefall med UL, har ikke hatt det før. Ligger den der enda da? hehe. Eller flytter den på seg i løpet av sv.skapet? Sjelden jeg kjenner slike direkte spark, men er mer romestering og stillingsendring. Og noen rykninger som varer noen sekunder. Skjønner egentlig ikke hva hun holder på med da.. Har vært litt mer liv den siste tiden, så har mistanke om at det har noe med at hodet er nede i bekkenet nå hele tiden, og ligger klar der, men har ikke festet seg da..det gjør det nok ikke heller... Men det er jo bare min teori????? tror den ligger mye, eller iallefall har gjort det. med bena innover i magen og da kan det vel ikke bli så masse spark utover??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå