Bridy og lille øks med umbrako Skrevet 5. september 2008 #1 Skrevet 5. september 2008 Bør jeg velge ks om babyen ligger i sete leie? Hva ville dere gjort?
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 5. september 2008 #2 Skrevet 5. september 2008 Jeg vet det er mange fine setefødsler som er helt ukompliserte, men jeg skal aldri føde i seteleie. Det største på babyen kommer sist og det er ikke lett å vite om det er plass selvom det er målt bekkenmål. Dersom hodet sitter fast pga sliten livmor er man i trøbbel, for å si det mildt... Da vil jeg heller ha et godt planlagt keisersnitt!
Bridy og lille øks med umbrako Skrevet 5. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. september 2008 OK. er i uke 33 jeg, så kansje dem kan snu den. Babyen ligger på tvers nå. Har ikke lyst på ks, mest for at jeg er litt pingle sikkert. Når bør jeg snu babyen?
Tulte, 07,08,mai 11,Fødeklar Skrevet 5. september 2008 #4 Skrevet 5. september 2008 Min ligger i sete men har fortsatt god tid til å snu seg for er kun 31+5 idag. Jeg har født før og hadde grei fødsel da - men det var normal med hodet først.Men iallefall så tenker jeg at om det skulle ende med setefødsel nå så velger jeg det. De vil jo sjekke størrelsen på babyen og sånt først og er den ca som min første så skal det jo være god plass. Ei venninne hadde setefødsel først og normal med hode først etterpå - hun hadde mye lettere fødsel første gang enn andre. Så sete trenger ikke å være verre fødsel enn normalen. Er jo færre komplikasjoner i etterkant av normal fødsel fremfor keisersnitt.
amalie 10.08.07 og thea 12.10. Skrevet 5. september 2008 #5 Skrevet 5. september 2008 hei! jeg har født i sete for 1 år siden og skal føde igjen om ca 2 mnd. det ser ut til å bli sete fødsel denne gangen også og jeg gruer meg ikke til å føde vaginalt. Du er prioritert i forhold til epidural framfor mangen andre fødene, på kk i bergen sa fødselslegen sist gang til meg at de ønsket at fødene i sete skulle ha epidural og man får det når man har 4 cm åpning, så kan man få justert det i sammarbeid med jordmor under fødselen. Jeg sleit litt med at hun satt og presset på alle nervene mine i bekkenområdet, og fikk kjapt epidural. De justerte den etter mine behov, men jeg fulgte anbefalingen fra en anestisioverlege jeg kjente, om minst mulig dose slik at epiduralen ikke sinker fødselen. vannet gikk 00 om natten, første rie kl 02 og ute kl 08. Jeg gruer meg ikke litt til fødselen, hadde en jordmor hos meg hele tiden og en i reserve som stakk innom med jevne mellomrom. I tillegg var legene som skulle ta i mot amalie innom en tid før jeg skulle presse henne ut for å presantere seg og evt hvis jeg hadde spørsmål sånn helt på tampen. Alle leier på babyen enn hodeleie, regnes som større risiko. Men jeg har sett en statistikk et sted at man ikke har større prosent komplikasjoner ved en sete kontra hode fødsel. Men ved setefødsel tar de forbehold at barnet kommer en annen vei og det er flere tilstede under fødselen for å sikre deg og barnet. Hvis det skulle skje noe, har du to leger, to jordmødre, en barnepleier hos deg og skulle det gå gale er man kjapt på opersjonsbordet, man trenger ikke narkose for man har jo epidural allerede og alle dem som skal være der jo hos deg. I tillegg venter barnelegen på gangen, tar en rask sjekk på barnet når det er født på samme måte som ks. Barnelegen var i rommet i 3 min, konstaterte at alt var ok og gikk igjen. Jeg ble sydd litt etterpå, da de klippet meg for å gjøre bedre plass og slik at jeg ikke skulle revne. Var på pasienthotellet 4 timer etter fødselen.og reiste hjem etter to dager, var klar for å reise hjem dag to i det jeg stod opp kl 08.
Oktoberbaby08 Skrevet 5. september 2008 #6 Skrevet 5. september 2008 Jeg syntes du bør velge setefødsel:) KS er faktisk mer risikofylt, både for mor og barn. Hør på erfaringene til hun over her;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå