Gå til innhold

Søknad til NAV og legeerklæring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Sitter og skal søke på permisjonspenger.

Det står at man må sende inn dokumentasjon fra lege på termin. Må man bestille time hos lege for å få dette skriftlig, eller holder det med å sende en kopi av helseattesten man har med til alle kontroller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer visst litt fra NAV-kontor til NAV-kontor. Noen aksepterer helsekortet, andre aksepterer utskrift fra UL, mens andre vil ha legeattest. Jeg sendte et kort brev fra legen. Bare ringte legekontoret og sa hva jeg trengte (da hadde jeg allerede vært til kontroll der så de hadde registrert termin). Du kan jo ringe til lokale NAV-kontor og spørre, så slipper du å risikere en unødvendig forsinkelse hvis du sender noe de ikke aksepterer.

Skrevet

Takk for tips. kan ringe NAV (får vel sette av en 1-2 timer da men..)

Det er greit å sende det de ønsker for ellers får man vel beskjed om 3 mnd at de ikke aksepterer søknaden, så må man begynne helt på nytt. Håpløst det der altså. Har ikke hatt så mye kontakt med NAV før, men de gangene jeg har trengt svar på noe har det vært en real kamp..

Skrevet

Jeg sendte med kopi av det blå arket jeg fikk på ultralyden, men da fikk jeg beskjed om at jeg måtte sende attest fra lege eller jordmor.

Forrige gang ringte jeg legekontoret og sa at jeg trengte en attest på termin, også sendte legen den i posten. Denne gangen var jeg rett og slett litt lat, så jeg tenkte at jeg kunne prøve med det blå arket, også slippe telefonkø og venting på posten ;-)

Skrevet

Jeg fikk svar om at jeg måtte ettersende attesten en uke etter at søknaden om foreldrepenger var sendt, og måtte ikke sende ny søknad. De legger den bare på vent til de har fått alt de trenger.

Men det er kanskje ikke alle NAV-kontor som er like kjappe som mitt.

Forrige gang brukte de to uker på å behandle søknaden, denne gangen hadde de tydeligvis begynt å se på den allerede etter én uke.

Skrevet

Jeg ringer legekontoret og ber dem sende en bekreftelse i posten. her tas ingen sjanser :)

Vi skal i tillegg søke om å få fars uker ført over til meg, så vi har ikke tid til noen småfeil i søknaden. Noe sier meg at når søknaden ikke er helt A4 så er behandlingstiden forlenget. Men det kan jo hende jeg blir positivt overrasket :)

Holder det med attest fra jordmor forresten? Skal til JM på mandag..

Skrevet

Tror det må være attest fra lege. Tviler på om det går å få overført fars uker over på deg, men det er lov å søke..Tror at hvis ikke far benytter seg av denne goden, så mister han den. Lykke til=)

Skrevet

Samboer er selvstendig næringsdrivende i enkeltmannsforetak, og nå i startfasen er det overhode ikke mulig å stenge for å ta permisjon. Det finns visst noen særregler for selvstendig næringsdrivende, så jeg håper det faller til vår fordel. Jeg har snakket med NAV på telefonen, og fått skriftlig på mail at vi skulle falle inn under den kategorien som kan få overført uker.. men jeg har fått ulike svar fra saksbehandlere før, så jeg tror ikke på det før jeg ser det.

Hvis vi ikke får overført kommer barnet vårt til å måtte begynne på barnehage før det har fylt 1 år, så det håper jeg virkelig ikke faller gjennom hos NAV!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...