Karomamma Skrevet 5. september 2008 #1 Skrevet 5. september 2008 Nå som sommerferien er over og høsten nærmer seg, kan kanskje et lite vintips passe? Jeg har fått litt kunnskap om vin etter hvert og har noen tips jeg gjerne vil dele med deg som kanskje ikke er like bevandret i vinens verden. Først og fremst, hvordan skille på røde og hvite viner? Det enkleste er søle en skvett på en hvit duk. Dersom vinen etterlater seg en lilla flekk, er det rødvin. De flinkeste ekspertene kan skille hvit- og rødvin ved å smake. Tommelfingerregel: De hvite smaker som regel eddik, mens de røde har mer smaken av stempelfarge. Du kan enkelt og greit suge litt på et kontorstempel og deretter ta en slurk vin for å sjekke om vinen er rød eller hvit. Lett, ikke sant? Portvin er en vin man serverer i porten når gjestene kommer. Har man ikke port, går det greit å servere i heisen eller trappeoppgangen. Serverer man tørr vin bør det ikke være gjennomtrekk, da vinen lett kan støve ned hele huset. Til fisk, fiskeboller og sild foretrekker de fleste hvitvin, mens man til pølser bør drikke rødvin. Til vilt serveres villvin. Til grillmat serveres helst brennevin da dette harmonerer best med brent mat. Ord som er vanskelige å si når man har drukket litt vin: - Innovativ - Virosiøs - Kosteskaft Ord som er vanskelig å si når man har drukket for mye vin: - Substantiv - Konstituere - Gjennomsnittlige Ord som er helt umulig å si når man har drukket for mye vin: - Nei takk, jeg skal ikke ha mer - Sorry, du er ikke helt min type - Jeg tror ikke jeg orker å ha sex i kveld Så, skål og ha en riktig god helg kjære venner...!
Attpåklatten :-)™ Skrevet 5. september 2008 #2 Skrevet 5. september 2008 Hehe, denne har jeg liggende på skrivebordet sånn at jeg kan oppdatere meg i nye og ne om noe skulle gå i glemmeboken:-) Utrolig kjekk å ha lett tilgjengelig altså!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå