lisabet med gutt og jinte © Skrevet 5. september 2008 #1 Skrevet 5. september 2008 Skal visst ta det npr jeg er rundt 27 uker, men fikk ikke heeeeelt med meg hvorfor hos jordmor i dag. Fødte stor gutt sist (4,4 kg), kan det ha noe med det å gjøre?
Myra Skrevet 5. september 2008 #2 Skrevet 5. september 2008 Det tas hvis man har en BMI på over en viss grense. Husker ikke helt hva grensen er. Da er det større fare for svangerskapsdiabetes visstnok.
lisabet med gutt og jinte © Skrevet 5. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. september 2008 Ok, den grensen er jeg sikkert over, men er det bare flergangsfødende som sjekkes eller alle? Var tyngre i forrige svangerskap.
lille spira Skrevet 5. september 2008 #4 Skrevet 5. september 2008 Jeg tok igår! Hadde sukker i urina flere ganger på rad og da ville de sjekke. Fastende blodsukker på 4,0 og 4,2 etter testen - så ingen fare her heldigvis!! Pusta lettet ut da ja Men trodde ikke de tok det hvis de ikke mente det var fare for svangerskapsdiabetes.. Og at du fødte en stor gutt sist trenger jo ikke akkurat å tyde på det. Kanskje du burde ringe å høre - så du er sikker på hvorfor du tar den. Så slipper du i allefall å lure
lisabet med gutt og jinte © Skrevet 5. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 5. september 2008 Det er helt ok å ta den, det er jo bedre å sjekke slikt en gang for mye enn en for lite. Men jeg har lest ett sted at overvektige kvinner skal følges opp tettere enn ikke-overvektige, så det er kanskje bare en ny rutine-sak. Jordmor vurderer meg sikkert i faresonen for å få svangerskapsdiabetes siden jeg ikke akkurat er rad-mager. Kanskje hun bare ikke ville fortelle meg det i rene ord:-)
Seriøst Skrevet 5. september 2008 #6 Skrevet 5. september 2008 Om du har en bmi over 27 så skal man viss ta den testen. Det samme gjelder om du har fødd store barn. Dette varierer litt fra lege til lege, så er ikke alle som må i ilden.
GuttemammaTilTo Skrevet 5. september 2008 #7 Skrevet 5. september 2008 jeg tok i går pga bmi over normal og vektøkningen den siste mnd. men kjenner ei som er superslank og hun måtte også ta denne, er nok flere grunner som jeg ikke vet om til at det bør sjekkes. var i alle fall betryggende å vite at alt var ok:-)
Fire småtroll Skrevet 5. september 2008 #8 Skrevet 5. september 2008 Den har visst blitt obligatorisk for jenter over en viss bmi, men ellers det flere andre grunner til å ta den, f.eks sukker i urinen. Jeg har en helt normal bmi, men måtte ta den forrige svangerskap fordi jeg venter stort barn (hun ble estimert til 5,5 kg til termin!). Men min test var helt fin, så det er bare gener som gjør at jeg produserer store barn...
Silje og Vaniljebollene Skrevet 5. september 2008 #9 Skrevet 5. september 2008 Jeg måtte ta den etter at de fant sukker i urinen, og jeg hadde svangerskapsdiabetes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå