Gå til innhold

Å legge på seg i graviditeten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i et annet innlegg om problmet med å legge på seg så mye i løpet av svangerskapet.

Jeg er førstegangsgravid, og er 24 uker på vei. Hittil har jeg lagt på meg 5 kilo fra startvekt. Er det slik at man vanligvis legger på seg veldig mye de siste mnd? Eller kan det være at jeg "slipper unna" det verste? Jeg vet ikke så mye om vektprogresjonen siden jeg ikke har vært gjennom dette før men det er vel kanskje naturlig at det største tillegget kommer på slutten..

Jeg har jo så og si sluttet og trene, og jeg er ikke kjempeforsiktig med det jeg spiser, så jeg kan ikke forstå at jeg skal legge på meg så lite.. Kjenner at jeg skal ta turen ned på Sats en av dagene ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg la mest på meg på slutten. Etter 6 mnd hadde jeg lagt på meg 6 kilo, ca en kilo i måneden, og tenkte at det var jo supert, hvis jeg da endte på 9 kilo totalt. Men nei - endte på 15 totalt.. og nå to år senere sitter fortsatt 6 av de klistret... :( Så i neste svangerskap skal jeg roe litt ned på sjokoladen og colaen ja! Ikke minst etter fødselen også, kunne jo spise en 200-gramssjokolade daglig de første ukene etter fødselen, null problem liksom... den amminga skulle jo være som fettsuging og ordne alt, men det stemte altså ikke for meg! :) Gikk ikke ned i vekt før jeg var ferdig og amme egentlig..

Så du kan jo ta det litt rolig med kostholdet, spis nok såklart, men ikke for mye sukker og søtt.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for tips :) Følte meg litt høynet over naturlovene der et øyeblikk ;)

Jeg spiser ikke så usunt, men jeg har tillatt meg is og lakris når jeg har hatt lyst på.. ikke hver dag heldigvis..

Jeg får være mer oppmerksom de siste mnd, og definitivt komme mer i bevegelse. Jeg var så dårlig i begynnelsen at jeg ikke orket å trene. Fra å trene 5 dager i uken kan man si at jeg lever et seriøst stillesittende liv nå.. Håper jeg ikke har skakkjørt hele kroppen så jeg ikke klarer å trene nå på slutten.. Kjenner når jeg går på små turer at det legger seg som et belte rundt magen og korsryggen, og jeg får kramper nederst i magen. Det er fryktelig ekkelt, så jeg har liksom utsatt slike situasjoner..

Uansett så syns jeg at bortsett fra å være fornuftig mht kosthold og aktivitet så skal man ikke bli for fokusert heller..

Skrevet

Hvis du får vondt når du går, så skal du ta det med ro... jeg trente som vanlig til jeg var omtrent 5-6 mnd på vei. Som vanlig på den tiden var for meg en fast aerobic time på mandager, en ridetime på onsdager og ellers kanskje en treningsøkt på fredag eller lørdag, altså ikke så veldig mye. Og når jeg da var sånn ca 6 mnd på vei, så var jeg på en styrketime på treningssenteret hvor vi gjorde veldig mye utfall. Holdt på med de utfallene i EVIGHETER! Instruktøren selv hadde 3 barn og burde visst å gi meg beskjed, men man skal altså ikke gjøre utfall når man er gravid... dagen etterpå kunne jeg knapt nok gå, prøvde meg på aerobic en uke etterpå men måtte bare kaste inn håndkleet og gi opp, fikk bare smerter. Klarte meg til fødselen og et par mnd etterpå, men så låste alt seg og jeg gikk til manuell terapeut i 3-4 mnd og knakk opp korsryggen for å bli bra igjen. Hadde visstnok bekkenlåsning (ikke løsning).

Så jeg synes du skal ta det med ro da. Helt enig med deg at du skal ikke bli overfokusert, pass heller på at du ikke får vondt, og så går det jo an å la være å spise 200 gr sjokolade og drikke 1 l cola om dagen også... Men det er ingen krise å legge på seg litt, det går jo av igjen tilslutt hvis man går inn for det. For alt du vet så får du kanskje en unge som ammer mye, og du blir slankere enn noensinne. Har to venninner som har hatt det slik, så jeg vet at det går an. :)

Skrevet

Du er over halvveis og 5 kg høres ikke mye ut.

Normalt er det nok vanlig å legge på seg mer i siste halvdel, enn i første halvdel. Dels fordi mange er veldig dårlig innledningsvis i svangerskapet, og spyr seg ned de første månedene. Dels fordi man blir tyngre og bekkenet begynner å verke, kynnere kommer osv mot slutten, slik at det blir ubehagelig å røre på seg.

Men det virker som du har god kontroll på kiloene, og har lite å frykte. Tipper du ikke går opp mer enn totalt 10 kg!

Personlig har jeg lagt på meg rundt 10 kg alle tre gangene. Men jeg fikk god "starthjelp" fordi jeg var veldig dårlig innledningsvis.

Skrevet

jeg la ikke på meg noe som helst omtren før jeg var 6 mnd gravid. da gikk det sakte oppover en stund, før det til slutt ble akkurat 12 kg :)

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg har ikke noe problem med å legge på meg 10-15 kilo.. syns bare jeg hører om så mange som går opp nærmere 30 kilo, og det hadde blitt litt mye med 25 kilo de siste mnd :)

Når det kommer til aktivitet så er det veldig rart at jeg har blitt så skral syns jeg. Noen som kjenner igjen denne beskrivelsen med et belte rundt mage og korsryg, samt kramper? Noen foreslo begynnende bekkenløsning. Jeg har bare vært litt obs på det fordi jeg var litt redd for at jeg faktisk satte igang noe ved å gå på tur. Høres sikkert hysterisk ut, menjeg har ikke peiling på dette i så stor grad.. :) Det er bare så ekkelt når jeg får sånn krampefølelse. Stivnet helt inne på en butikk en gang for det var så ekkelt. Jeg har snakket meg JM om det, emn hun kunne ikke finne noe galt..

Skrevet

12 kg er ikke mye, når man tenker på at barnet er opptil 4 kg pluss vann osv :) Det hørtes ganske perfekt ut :) Men det er kanskje likevel litt voldsomt for den det gjelder når kiloene kommer på i løpet av så kort tid.

Det viktigste er jo at man er gravid, og at svangerskapet går bra, så får man ta med alle de bieffektene det skulle gi :)

Skrevet

Kan det være kynnere du har. "Krampe" i magen? Jeg plages av det selv. Går en del kortere fotturer, men stresser eller presser meg aldri. Bekkenet har også skurret litt hos meg, og jeg prøver derfor å ta små, korte skritt når jeg går, hehe.

Skrevet

Tale30, 'bieffektene' er SÅ verdt det, du aner ikke!! Bare gled deg til det lille nurket kommer. :)

Skrevet

Jaja.. jeg har overhodet ikke oe problem med bieffekter :) Det hører med..

Jeg gleder meg til babyen kommer (vel og merke til ETTER fødselen), men jeg har vært litt engstelig for disse reaksjonene jeg fikk på fysisk aktivitet da jeg vil at babyen skal komme til riktig tidspunkt og ikke allerede nå :)

Det var nettopp kynnere jeg tenkte det kunne være (til den som nevnte det lengre oppe) og reagerte siden jeg opplevde det som litt vondt. har hørt at man skal kontakte føden om kynnerne blir vonde, og da tenkte jeg at jeg fremprovoserer vonde kynnere ved å gå tur. Men jeg blir jo helt stressa av å ikke trimme! Det var noen som sa at det kunne ha en sammenheng med bekkenløsning, så det kan jo være.. Har fri i dag, så nå ble jeg inspirert til å ta en tur ut i det fine været :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...