Gå til innhold

skolestart og barnetrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

har akkurat fått innkallelse til skolestart aug2009 for mitt eldste barn. neste august har jeg og mannen min tenkt til å ta en del av matergraden vi tar (vi tar samme) i utlandet, barna følger med. spørsmålet er altså: blir nav varslet hvis barnet ikke møter til skolestart? synes å ha hørt/lest noe sånt for mange år siden. man har jo rett til å oppholde seg i utlandet inntill 6 mnd uten å si fra til folketrygden. så altså; blir Nav varslet og barnetrygden stoppet hvis man ikke møter til skolestart???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal ikke barnet gå på skole??

Skrevet

Ja. Det er nemlig undervisningsplikt for barn. Så dere må melde fra til skolen/kommunen at dere ikke kommer før i januar. Skolen kan kun innvilge to uker fri fra skolen, hvilken innstans som stepper inn er jeg litt usikker på.

Men dere må i hvertfall søke om fritak (det er ikke problematisk) og så må dere undervise barnet selv. Dette for at dere ikke senere skal kunne gå til sak mot staten for manglende skolegang o.l.

Og hvis dere bare tar barnet ut, uten å søke e.l. Så forsvinner barnetrygden. dette er gjort fordi det er et økende problem at utlendinger (sånn er det bare) tar barna ut av skolen, uten å gi beskjed. Og så er de på ferie og/eller går på skole i hjemlandet, mens de får norsk trygd. Er ikke alltid de går på skolen heller, men norske myndigheter har ikke kontroll. Så dette er gjort for å 1) forhindre at utlendinger tar barna sine ut av skolen på den måten, 2) ufrivellig/tvangsflytting (giftermål) av barn 3) forhindre at norske trygdeordninger ikke blir misbrukt 4) forhindre senere søksmål

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...