Anonym bruker Skrevet 5. september 2008 #1 Skrevet 5. september 2008 har akkurat fått innkallelse til skolestart aug2009 for mitt eldste barn. neste august har jeg og mannen min tenkt til å ta en del av matergraden vi tar (vi tar samme) i utlandet, barna følger med. spørsmålet er altså: blir nav varslet hvis barnet ikke møter til skolestart? synes å ha hørt/lest noe sånt for mange år siden. man har jo rett til å oppholde seg i utlandet inntill 6 mnd uten å si fra til folketrygden. så altså; blir Nav varslet og barnetrygden stoppet hvis man ikke møter til skolestart???
Anonym bruker Skrevet 5. september 2008 #3 Skrevet 5. september 2008 Ja. Det er nemlig undervisningsplikt for barn. Så dere må melde fra til skolen/kommunen at dere ikke kommer før i januar. Skolen kan kun innvilge to uker fri fra skolen, hvilken innstans som stepper inn er jeg litt usikker på. Men dere må i hvertfall søke om fritak (det er ikke problematisk) og så må dere undervise barnet selv. Dette for at dere ikke senere skal kunne gå til sak mot staten for manglende skolegang o.l. Og hvis dere bare tar barnet ut, uten å søke e.l. Så forsvinner barnetrygden. dette er gjort fordi det er et økende problem at utlendinger (sånn er det bare) tar barna ut av skolen, uten å gi beskjed. Og så er de på ferie og/eller går på skole i hjemlandet, mens de får norsk trygd. Er ikke alltid de går på skolen heller, men norske myndigheter har ikke kontroll. Så dette er gjort for å 1) forhindre at utlendinger tar barna sine ut av skolen på den måten, 2) ufrivellig/tvangsflytting (giftermål) av barn 3) forhindre at norske trygdeordninger ikke blir misbrukt 4) forhindre senere søksmål
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå