Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er bare 30 uker på vei, men fosteret er i seteleie. Er litt bekymret likevel, og lurer på om noen som har vært med på snuing, vil dele sine erfaringer? Når ble det gjort / uke? Hvordan / av hvem? Tok det lang tid? Vondt? 1000takk : )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg var og snudde lillegutt igår faktisk. :)

Da var jeg 39+5 på vei, sete ble oppdaget 39+3.

Vi hadde ikke de største forhåpningene siden jeg var kommet så langt på vei, men ville gjøre et forsøk.

Vi møtte opp på sykehuset igår, fra vi kom til vi dro gikk det vel rundt 3 timer tror jeg. Først ble jeg lagt til CTG-registrering (sparke/hjerte-test av babyen) i en drøy halvtime av en jordmor og en jordmmorstudent. Deretter kom legen og fortalte oss hva de skulle gjøre, og hva oddsen var for at det var vellykket. Og også litt om hvilke alternativer (setefødsel/KS) du har om h*n ikke vil snu seg.

Deretter fikk jeg en dose Bricanyl intravenøst, for å få livmoren til å slappe av og ikke gjøre motstand, og de sjekket en gang til med UL at akkurat hvordan han lå. Jeg lå på en benk, med jordmor på en side, lege på den andre, og jormorstudenten bak hodet mitt. Deretter begynte selve forsøkene, ved at legen tok tak "under rompa" på babyen, og dro den ene veien, og jordmor dyttet hodet hans motsatt vei. Dette prøvde de en god stund før de tok en pause. Lillegutt spente imot alt han kunne, og er visst en sterk liten gutt! Hehe..

Deretter prøvde de samme metode en gang til, men de fikk han ikke rundt. Når de tok UL igjen for å se etter andre forsøket så de at han hadde "snudd" seg, men at han fortsatt lå samme vei (hode opp). De ville gjerne gjøre et siste forsøk hvis jeg orket.

Vel, jeg bet tenna sammen, og etter en stund med intens dytting/draing ble han snudd gitt! :D Dette bekreftet de med UL.

Hele vendingen tok vel kanskje 15 minutter til sammen, og var vel mer sterkt ubehagelig enn vondt. Idag derimot er magen så sinnsykt øm og mørbanket, hehe..

Etter vendingen ble det tatt en lang CTG igjen (ca 45 min tenker jeg) og jeg fikk ny time for kontroll.

Jeg syntes ikke det var noe å grue seg for, og kommer til å gjøre det igjen hvis det blir samme opplegg med neste barn.

Lykke til!

Skrevet

Oj, tusen takk for et detaljert innlegg! Hørtes litt brutalt ut, men når resultatet er bra, er allting bra! Utrolig hva man kan gjøre : )

Tak igjen og lykke til videre til deg og dine!

Skrevet

Snudde min i uke 37. Det tok 1 min og var ikke vondt og helt problemfritt. Han ligger fortsatt rett vei :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...