Anonym bruker Skrevet 5. september 2008 #1 Skrevet 5. september 2008 Jeg fikk vite av en kompis at en som jobber på legesenteret, der jeg har lege, har lekket ut svært sensitiv informasjon om meg. Denne personen er ikke en venn, men en bekjent av meg. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er fryktelig trist og føler dette har gjort en allerede tragisk situasjon mye verre Jeg har veldig lyst til å kontakte legesenteret og fortelle om det, men jeg vet ikke hvordan jeg skal legge det frem, heller ikke hvem jeg skal snakke med. Noen med noen tanker/erfaringer/tips? -takk-
Anonym bruker Skrevet 5. september 2008 #2 Skrevet 5. september 2008 Brudd på taushetsplikten er straffbart. Er det fastlegen din som har lekket opplysninger ville jeg gått til kommunelegen. Hvis det er kontorpersonale eller sykepleiere som har lekket informasjonen ville jeg snakket med legen min i første omgang. Eventuelt kan du bare levere en anmeldelse hos politiet. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 5. september 2008 #3 Skrevet 5. september 2008 I første omgang, snakk med fastlegen din. Og deretter må dette meldes til Fylkeslegen. Dette er svært alvorlig!!! Jeg føler med deg, du har full rett til å være trist og fortvilet!
Anonym bruker Skrevet 5. september 2008 #4 Skrevet 5. september 2008 Takk for begge svarene. Det er en som jobber på kontoret som har lekket ut informasjonen...
AndreVonDrei Skrevet 5. september 2008 #5 Skrevet 5. september 2008 Jeg vet det var ei annen ei her inne som opplevde dette, da ei "venninne" av henne som jobbet på legesenteret hadde lekket at hun var gravid før hun fikk sjansen til å si det til folk selv! Dette er alvorlig nok! Hvis det i ditt tilfelle dreier seg om alvorligere ting, er det ikke noe å lure på: Meld i fra med engang. Om det så er at du bare "har hørt at", så er det best at de som denne personen jobber for får høre det og tatt affære!
Anonym bruker Skrevet 5. september 2008 #6 Skrevet 5. september 2008 Syntes helt klart du skal ta det opp, det er faktisk veldig alvorlig. Og hvis personen ikke blir tatt for å ha gjort det mot deg så tenk alle andre ho/han kan gjøre det samme mot. Jeg har ikke opplevd det men jeg har en venninne som opplevde at saksbehandleren hennes på nav lekket hennes nye navn og adresse til eks mannen hennes. (Ho hadde fått nytt navn og hemlig adresse/telefonnummer fordi exen var/er voldelig og hun og barnas oppholdsted måtte holdes skjult for han slik at de kunne være/føle seg trygge.) Men den mannlige saksbehandleren på nav fant ut at han heller trodde på hennes eks manns verson om at han var en snill mann som aldri hadde gjort noe galt og at hun bare prøvde å ødelegge livet hans og ta barna fra han. Og ga informasjonen vel vitene om at han ikke hadde lov til det. Dette førte til en veldig uheldig sitvasjon, hvorpå ex mannen hennes nå sitter inne grunnet familie vold og nav ansatte fikk sparken på dagen.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2008 #7 Skrevet 5. september 2008 Ta kontakt med pasientombudet i ditt fylke, evt fylkeslegen. Det er helt uaskeptabelt at helsepersonell eller andre med taushetsplikt lekker ut opplysninger. Skal ikke aksepteres!
Anonym bruker Skrevet 5. september 2008 #8 Skrevet 5. september 2008 jeg tok abort for en stund siden og hun som trillet meg var en jeg kjennte, Litt senere snakket jeg og en annen vennine som også kjenner henne og da sa hun at man kan ikke ta abort i hytt og pine (I en diskusjon da jeg sa noe om at jeg følte meg gravid nesten, men jeg visste jeg ikke var det..) Og og da tenkte jeg at de kanskje har snakket sammen.. Men jeg vet jo ikke.. Sa bare til hun at det gjør jeg jo heller ikke... Så tok vi det aldri opp igjen...
Anonym bruker Skrevet 5. september 2008 #9 Skrevet 5. september 2008 Godt å få bekreftet at jeg ikke overdriver når jeg ønsker å rapportere om dette. Tusen takk for alle svar! Hilsen hun som skrev innlegget
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå