Gå til innhold

noen som kan dette med blodtrykk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva betyr det egentlig når det står 100/60 f.eks?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjennomsnittsblodtrykk er 120/80.

Det du har er bare en smule lavt,men egentlig ett fint blodtrykk ;)

Skrevet

mener hva betyr tallene,hva står de for?

Skrevet

120/60 er det mest vanlige..alt fra litt over til litt under er normalt.

Skrevet

Overtrykket (systolisk) er hjertes arbeidsfase, mens diastolisk er hvilefasen. Blodtrykket stiger ved anstengelser, og går ned ved hvile. Så det forandrer seg hele tiden i løpet av døgnet.

Noen får blodtrykksfall når de reiser seg fort opp, og kan da bli svimmel. Det er mulig du kan føle det når du reiser deg for opp ,siden du har såpass lavt blodtrykk.

Men det er fint å ha blodtrykk litt under normalen.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

det finnes ikek noe som gjennomsnittstrykk. Det kommer helt ann på alderen din, og hva du f.eks gjorde før trykket ble tatt.

100 er overtrykket, og 60 er undertrykk. At du har LITT lavt undertrykk kan jeg være enig i, men absolutt ikke noe bekymringsverdig med mindre dette er stabilt, langvarig trykk..

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hehe, tror ikke det var hi's trykk, men at hun lurte på hva det sto for :) leste det en gang til nå... :o)

Men ellers riktig som trolz sier

Skrevet

jo 120/80 er gjennomsnitt, og normalen for friske mennesker mellom 20-40 år ca. i hvilende tilstand.

hvis man akkurat har vært aktiv bør man hvile litt først, ellers viser det høyt uten at man liksom egentlig har høyt blodtrykk.

og så tar man da hensyn til alder og sykdom sånn utover normalen.

Skrevet

Tallene står for det trykket blodet utøver mot karveggen. Trykket er ikke likt i hele kretsløpet. Avstanden til hjertet, størrelsen på de ulike årene og motstanden i åreveggen spiller inn. Når blodtrykket blir målt på overarmen er det arterietrykket som blir målt. Det vil si de blodårene der blodet strømmer ut fra hjertet. Arterietrykket blir delt inn i det systoliske og diastoliske trykket. Det systoliske er det trykket blodet utøver mot arterieveggen når hjertet trekker seg sammen, det diastoliske når hjertet er i hvile. Blodtrykk blir målt i mm Hg. Ditt systoliske blodtrykk er altså 100 mm Hg, og diastolisk 60 mm Hg.

Skrevet

takk for svar.er ikke mitt blodtrykk,tok bare ett eks.men lurte på hva tallene sto for.takk smitt og smule for forklaringen.nå skjønner jeg litt mere:)

Skrevet

Bare hyggelig :-) Godt å få bruke sykepleie kunnskapene selv om jeg er i permisjon, hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...