:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. september 2008 #1 Skrevet 4. september 2008 jeg vet noen mener han heter jehova. men det er vel ikke lest opp og vetatt at det er rett? for om man ikke skal misbuke guds navn må man vel vite hva han heter?
~sjiraff~ Skrevet 4. september 2008 #2 Skrevet 4. september 2008 Først må vi vite om han finnes før vi kan døpe ham...
Mom2Two Skrevet 4. september 2008 #3 Skrevet 4. september 2008 Jeg tror han heter Gudleif:-D Huff så dårlig humor jeg får når jeg er trøtt..:-p
Koala *g07* Skrevet 4. september 2008 #4 Skrevet 4. september 2008 ja eller jahve. ellers aner jeg ikke.. Fordi han sa han het det?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 4. september 2008 egentlig burde vi vite om han finnes før vi begyner og si "gud" og komme med rettnigslinjer for andres levemåte. men på en anne side, tenk så mange folk det hadde vært her om vi ikke hadde drept noen pga relgion? kanskje vi egnetlig skal være litt taknemlige?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 4. september 2008 men han snakket jo ikke norsk, det er jo det som er problemet, folk er uenige om oversettelsen...
Tildemana Skrevet 4. september 2008 #9 Skrevet 4. september 2008 Han heter Elohim. GUD er en tittel. Jehova er Jesus.
Store My Skrevet 4. september 2008 #11 Skrevet 4. september 2008 Hvordan vet du at det er en "han"? Kanskje h*n heter Gudrun?
Gjest Skrevet 4. september 2008 #13 Skrevet 4. september 2008 Satser på Petter! Er ikke det et bra navn da? Eller kanskje Kim, da kan det jo være både gutt og jente;)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. september 2008 Forfatter #14 Skrevet 4. september 2008 hehe.. kan godt hende han snakker norsk altså, men jeg nekter å gå med på at biblens orginalutgave er norsk... hehe
Gjest Siklerotte Skrevet 4. september 2008 #16 Skrevet 4. september 2008 Jeg skal svare så seriøst så. Kommer helt an på gudsbildet ditt igrunn, hehe... MEN JHVH - som det står skrevet på hebraisk. Det er ikke det "egentlige" navnet - det er en omskrivning av navnet da det er så hellig at mennesket ikke kan bruke det egentlige navnet... Det er litt som med Voldemor og Harry Potter vet du... JHVH - gjort om til Jehova eller Jahve om du vil. Og det er vedtatt.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. september 2008 Forfatter #17 Skrevet 4. september 2008 bruker man ikke "han" når man ikke vet for sikkert?
Store My Skrevet 4. september 2008 #18 Skrevet 4. september 2008 Haha - om du ser på tidsangivelsen så kom vi på dette akkurat samtidig - det er et tegn ovenfra, vet du. Herved er det bevist: Gud heter Gudrun!!!
Koala *g07* Skrevet 4. september 2008 #20 Skrevet 4. september 2008 hehe.. nei men fordi om man skriver en bok på et språk, som omhandler Gud, betyr ikke at det er det eneste språket Gud snakker
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. september 2008 Forfatter #21 Skrevet 4. september 2008 men det er jo litt sturslig og nevne et fiktivt navn 7000 ganger i en bok, fordi det virkelige navnet er for stort til å sies? men endel har jo tatt vek jehova også. hm.. kompliserte greier
Store My Skrevet 4. september 2008 #22 Skrevet 4. september 2008 Det er mulig at det er "hemmelig", men grunnen til at det skrives sånn er at det hebraiske alfabetet ikke har vokaler... (ellers har jeg sansen for sammenlikningen med Harry Potter og Voldemort - bortsett fra at Harry Potter er en av de få som faktisk våger å si "Voldemort" :-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. september 2008 Forfatter #23 Skrevet 4. september 2008 nei, men jeg har liten tro på at de som overasatte boken fikk jehova på besøk der han sa "oversett navnet mitt til jehova" han må jo ha formidlet det på et vis om det er slik du mener at han skal ha fortalt det på norsk
Milly::) Skrevet 4. september 2008 #24 Skrevet 4. september 2008 Prøver du å komme på noen liste over mest aktive brukere eller noe, er det mulig???
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. september 2008 Forfatter #25 Skrevet 4. september 2008 nei jeg setter spørmålstegn ved en del ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå