Gå til innhold

hvor mange av de 10 bud har du brutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og for de som ikke kan dem utenat så er de slik

1 du skal ikke ha andre guder en meg

2 du skal ikke misbruke guds navn (nå er det vel egntlig uenigheter om hva han heter er det ikke?)

3 du skal holde hviledagen hellig

4 du skal ære din mor og din far

5 du skal ikke slå i hjel

6 du skal ikke bryte ekteskapet

7 du skal ikke stjele

8 du skal ikke talte usant om din neste

9 du skal ikke begjære din nestes eiendom

10 du skl ikke begjære din nestes ektefelle eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal vi se.... *tenke tenke*

Har faktisk brutt 5! jaja... bekymrer meg ikke så mye over det for å være ærlig!

Gjest Sauen og dingsen **1pp**
Skrevet

Har brutt 8, pluss fått en lausunge og tatt en abort. Forresten, da har jeg brutt 9.

Skrevet

Hmmm..

Nr 2, 3, 4, 10...

Tror jeg.. Skjønte ikke helt den 9èrn.. kall meg dum.. hehe..

Og jeg har kristne foreldre.. hehe..

Skrevet

om lausunge går som brud på nr 6 så har jeg brytt dem alle

Skrevet

1 du skal ikke ha andre guder en meg BRUTT

2 du skal ikke misbruke guds navn (nå er det vel egntlig uenigheter om hva han heter er det ikke?) BRUTT

3 du skal holde hviledagen hellig BRUTT

4 du skal ære din mor og din far

5 du skal ikke slå i hjel SLÅR FLUER MED SMEKKER HER NÅ.

6 du skal ikke bryte ekteskapet BRUTT ELLER VAR DET MIN X SOM BRØT LØFTET KANSKJE? HAN VAR UTRO:

7 du skal ikke stjele BRUTT. STJAL TYGGIS I BUTIKKEN NÅR JEG VAR 7 ÅR

8 du skal ikke talte usant om din neste

9 du skal ikke begjære din nestes eiendom BRUTT BLIR OFTE MISUNNELIG JEG..

10 du skl ikke begjære din nestes ektefelle eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste

Skrevet

Hm.... nei jeg har nok ikke "rent mel i posen"

Jeg har syndet!!!!

Skrevet

Fjerner 10 jeg.. hehe.. leste den og bare skrev 10 utenvidere..

Skrevet

9 = du skal ikke ha lyst på noe noen andre eier

10 = du skal ikke ha lyst på folk som tilhører folk som er opptatt.

Skrevet

haha det ble en fantastisk bra setning

'

prøver igjen

10 du skal ikke ha lyst på folk som er opptatt.

Skrevet

snille meg!!Jeg er guds beste barn jeg:)

1 du skal ikke ha andre guder en meg,- enten har jeg mange, el har jeg ingen!

2 du skal ikke misbruke guds navn (nå er det vel egntlig uenigheter om hva han heter er det ikke?)- som feks og si herregud? OBS

3 du skal holde hviledagen hellig-det har jeg ikke tid til

4 du skal ære din mor og din far- ikke alltid

5 du skal ikke slå i hjel- kommer ann på hvordan du ser det,det!

6 du skal ikke bryte ekteskapet- det har jeg IKKE gjort:)

7 du skal ikke stjele-OBS

8 du skal ikke talte usant om din neste- hvem er min neste? noen jeg ikke har møtt?

9 du skal ikke begjære din nestes eiendom-sjalusi? sorry, men jeg er sjalu på mange jeg!

10 du skal ikke begjære din nestes ektefelle eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste-hmmm... det har kanskje skjedd!

Skrevet

1 Vet ikke om jeg har brutt det, men har ingen guder overhodet så...

2 Tja... Kalles det misbruk hvis guden ikke er din gud? Herre gud dekker vel egntlig på sett og vis over alle guddommer, så det blir jo et misbruk for dem som tror på enten det ene eller det andre?

3 Er det søndagen det? Den er en god fridag, men INGEN helligdag her ihvertfall.

4 Litt usikker på hva ære min mor og far vil si? Er masse glad i dem, og stiller alltid, men er jeg misfornøyd med dem på noe vis, så later jeg ikke som ingenting, og andre får gjerne høre.

5 Har aldri slått noen ihjel, det ligger ikke for meg, og da kommer jeg i fengsel, men lar ikke være pga at det er et bud.

6 Bryte ekteskap? Skillsmisse? Eller er det også med her utroskap og skitne tanker om andre? Har adri vært gift.. så nope, har ikke brutt den.

7 Stjele har jeg gjort, har stjålet litt smågodt, noen drue (smaksprøve) og lastet ned ulovlig.

8 Min neste? Mine barn? Skjønte ikke den jeg... Altså lyve om mine barn? Nei, tror ikke jeg har gjort noe slik... Eller er mon neste den som skal få joben etter meg? Nei ikke vet jeg.

9 du skal ikke begjære din nestes eiendom

10 Min neste? Menes det medmennesker dette da? Begjær kan man ikke styre, man kan lavære å gjøre noe med det, men ikke tankene... Har begjært gifte menn, i tankene, men aldri i livet i virkeligheten.

HErrminhatt for et teit budd... Du skal ikke begjære arbeidsfolk som hører til din neste? Hva er det??

Nei, disse budene bør oppgraderes, eller noe slikt.

Tilpasse samfundet..Eller i det minste omsrives, slik at man kan forstå dem.

Skrevet

Huff..... jeg har nok syndet litt i min tid ja =/

Må innrømme å ha brutt nr: 2, 3, 4, 7, 8, 9.

Men mye ble brutt i min ville ungdom =o/ Kanskje jeg kan få tilgivelse da :P

Men må innrømme at jeg fortsatt sier "herregud", og vasker klær på Søndag........

Skrevet

Tror jammen jeg har brutt alle, untatt at man ikke skal slå ihjel.

Og det med ekteskap vet jeg ikke helt med... Hvis det menes at det å få barn utfor ekteskap er brudd på ekteskapets hellighet så er det helt klart noen brudd på dette budet også.

Skrevet

Sorry, glemte nr 9, helt klart brutt den også... Hallpalle, jeg misunner alle som har hus eller egen hage... ALLE.

Men hva er min neste? Alle mennesker? HElt klart brutt, SUPERMISUNNELIG!!

Skrevet

Jeg har brutt mange av dem ja, og kommer nok til å bryte flere igjen i fremtiden. Heldigvis er jeg tilgitt for alt fordi Jesus døde for min synd!

Skrevet

Ikke 1 - men jeg har ikke den guden heller. Ikke 5 - med mindre man regner slå i hjel andre skapninger enn mennesker. 6'ern kommer an på definisjonene.

Resten sitter.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Jeg har brutt ett ut av ti (etter min definisjon) - som igrunn er ille nok i seg selv;)

Skrevet

Alle 10.

For Gud gjelder nemlig hva vi tenker også. Så jepp, er skyldig i alt,jeg.

Skrevet

1. Jeg har jo egentlig ingen gud, er det å bryte det første?

2. når misbruer man navnet da? Hvis "herregud" er å misbruke så gjør jeg det ofte.

3. Jeg slår gjerne gresset på søndag. Søndager er som regel min husarbeidsdag og den er hellig for meg!

4. Ærer dem så mye som de fortjener

5. Jeg har tatt en del insekter, teller de også?

6. Det gjør jeg ikke

7. Stjele, det har jeg gjort, dessverre.

8. Nei, jeg lyger ikke om andre mennesker, sier det som det er.

9. Misunnelse, tja, ikke mye, ser jo av og til et fint hus og sånn, men står jo ikke å "begjærer" det. herregud...*ups*

10. Nå er det vel litt gammeldags at ektefellen tilhører mannen, men nei, gjør ikke det.

Skrevet

Brutt alle utenom nr 6!!

Sånn er det med den saken.

Skrevet

Hmm ... det er vel i grunnen bare nummer fem og en jeg ikke er skyldig i, forutsatt at fem gjelder kun mennesker, for jeg har jo drept andre levende vesener.

Skrevet

og egentlig har jeg vel brutt en hvis man skal tolke det dithen at man bryter en ved å sette noe høyere enn gud ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...