:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. september 2008 #1 Skrevet 4. september 2008 er de ti bud uten forbehold? for det går jo strengt tatt ikke an og mene at du skal ære din mor og din far *punktum*
Gjest Skrevet 4. september 2008 #2 Skrevet 4. september 2008 da har jeg dreti på drage i allefall.. for jeg ærer ikke min far.. han slang på røret for meg for to dager siden.. og kommer ikke til å ta kontakt med meg igjen..! og det er kanskje like greit!
Gjest Sauen og dingsen **1pp** Skrevet 4. september 2008 #3 Skrevet 4. september 2008 HEhe, nei, de ti bud er målene - altså det vi skal prøve å leve etter, men iflg prester og andre som kan dette, kan du visstnok få tilgivelse om du virkelig angrer på brudd på de ti bud. Men de er ganske streng på det. Derfor bør du passe på å være grei med dine foreldre. (Ihvertfall etter at du er blitt voksen)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 4. september 2008 det er det jeg også har gjort (dreti på draget som du kaldte det), men det står vel større respekt av det en og finne seg i ting man mener er urett, feil og utilgivbart
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 4. september 2008 når jeg leser over en gang til så kommer jeg fram til at det bare er ett bud som jeg har overholdt du skal ikke bryte ekteskapet men jeg har jo fått meg en lausunge så det går vel kanskje som brudd på det budet? for da har jeg i tilfelle brytt dem alle, og angrer på bare noen få av dem
Koala *g07* Skrevet 4. september 2008 #6 Skrevet 4. september 2008 Det er vel det som heter å være menneske. Ingen er fullkomne, og man feiler. Heldigvis har man mulighet for å lære av sine feil. Tror ingen har vondt av å tenke seg om en gang til før de gjør noe hehe. Men kanskje det er noe i disse budene..
Gjest Skrevet 4. september 2008 #7 Skrevet 4. september 2008 ja, ikke sant! Det var det jeg tenkte også.. så nå var jeg dritt lei i at han skulle prakke på meg dritt om mamma... ! Så jeg sa ifra!! Så enten skjønner han det og angrer.. ( noe jeg ikke tror da han er en hard mann)... ellers hører jeg ikke noe fra han igjen.. klart meg 8 år uten han.. så klarer vel noen år til
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 4. september 2008 men når man føler man har gjort det rette når man går i mot et eller flere av budene (altså ikke gått i mot de for å gå i mot de, men fordi det føles som en nødvenighet) hvor står man da? er man dypt troende så skal man ikke tenke selv ut over budene? eller kan man som menneske si at "i denne sitvasjonen kan jeg ikke stå for det og det budet, derfor gjorde jeg ditt og datt og det mener jeg var en rett avgjørelse fordi sittvasjonen krevde det"
enik<3M06&L08<3 Skrevet 4. september 2008 #10 Skrevet 4. september 2008 jeg husker ikke de 10 bud en gang jeg, så jeg har sikkert brukt opp mine sjanser, hehe...
Koala *g07* Skrevet 4. september 2008 #11 Skrevet 4. september 2008 Helt ærlig synes jeg slikt blir vanskelig. Men man kan jo ikke stå til ansvar for at andre ikke ærer budene ved å ikke være god mot deg som person. Men jeg tror man vinner på det å ikke gi det samme tilbake om du skjønner? Jeg tror man som person vinner mer på å heller vise avstand uten hat eller bitterhet. Man kan jo rett og rimlig snu ryggen til urett, så lenge man ikke viser urett selv? hehe.. føler ikke det blir urett, så lenge man ikke viser det i form av hat.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. september 2008 Forfatter #12 Skrevet 4. september 2008 hehe.. jeg husker de ikke jeg heller, men sitter og leser i samfunnsfagboken min og der dukket de opp gitt
Gjest dagdrømmer Skrevet 4. september 2008 #13 Skrevet 4. september 2008 Det er jo noe med å holde hviledagen hellig også. Mener å huske en historie hvor Jesus hjelper et lam løs fra noe tornekratt på en søndag, og fikk pepper fra forbipasserende for det. Det var jo å arbeide, og dermed brøt han dette budet. Men han sto for det, gitt=)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. september 2008 Forfatter #14 Skrevet 4. september 2008 men hvordan kan man forvente at et menneske ikke viser noe form for hat når de kommer fra ekstreme sitvasjoner? kan man forvente at en barnesoldat vender det andre kinnet til og går ut av det hele uten bitterhet og hat? har han ikke rett til å føle han også? og er ikke det og undertrykende individet og forvente at de ikke reagerer på urett? det er jo urett i seg selv.
Koala *g07* Skrevet 4. september 2008 #15 Skrevet 4. september 2008 Jo helt enig ser det fra synspunktet ditt. Dette med religionspm er ikke enkle i det hele tatt. Det eneste jeg vet er at jeg ikke støtter alt som blir sagt innenfor den kristne tro. Jeg tror bare man lærer gjennom livets løp. Men jeg tror også at det å hate skaper mer skade hos enn selv enn for andre Det var vel egentlig poenget mitt i stad, men bare skrev det ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå