SokkeLaila Skrevet 4. september 2008 #1 Skrevet 4. september 2008 I barnehagen har de laget en vedtekt om at barnehagen skal være en åpen barnehage hvor barna er sammen også på tvers av avdelingene. Man ser det pedagogiske ved å la store og små barn være sammen. So far so good.. men; hvordan velger barnehagen å løse dette?! Joda -de plasserer ALT som kan krype og gå sammen i det store innendørs fellesarealet. Der er alle samlet fra 14:30 til stengetid 16:45. Barn blir jo hentet underveis i hele denne perioden, men det er fullt 'trøkk' iallefall mellom 14:30 og 15:30. Jeg er ikke sikker på hvor mange barn de har i bhg i år, men jeg ble fortalt at i fjor var det 116 barn der! Kan dere tenke dere?! 116 barnehagebarn samlet innendørs i én etasje?! Kan noen fortelle meg de pedagogiske føringene som ligger til grunn for en så elendig løsning?! Jeg hentet Ingrid i bhg i dag og jeg kjente at jeg kokte innvendig da jeg så hvordan de små (spes de yngste) hadde det i dette kaoset og ikke minst ved tanken på at de ansatte skal ha det sånn hver dag..! Barna er trøtt, slitne og mange grinte.. De store lekte og hylte og sprang rundt mens de yngste krabbet etter stabbet seg rundt etter beste evne. Ansatte hører selvfølgelig knapt sine egne tanker i dette komplette kaoset. Hvor er HMS? Plikter alle virksomheter å ha en HMS-avd/HMS-utvalg? De skulle tatt seg en tur og målt decibelstyrken på det levenet et par dager -det kan ikke være sunt for verken små eller store? HVorfor kan de ikke dele avdelingene i 2 -slik at halvparten av hver gruppe bytter avdeling. På denne måten ville jo store og små barn få leke sammen -men i en mindre skala og hva jeg antar er et sunnere miljø.. Jeg snakket med en ansatt og jeg uttrykte min frustrasjon over denne elendige løsningen på slutten av dagen -et tidspunkt hvor alle barna er dønn slitne og mange er mer kosete og vil slappe av litt på et fang -nei, DA skal man fullføre vedtekter og utsette barna for et kaos, umenneskelig støy og ikke muligheter for litt ro og en lun avslutning på dagen i hver sin avdeling.. Den ansatte bekreftet meg på hva jeg hadde å si om den saken -men som hun (illojalt nok) fortalte meg, så hadde 2 av tantene på Ingrids avd. forsøkt å snakke med leder om dette, men de var blitt blankt avvist og argumentet var; 'Vi har vedtekter vi skal følge!' Vedtekter og visjoner er fint og flott det -men til hvilken pris?! Er jeg fjern..? Jeg skal på foreldremøte den 10. sept og kommer nok til å måtte lette mitt hjerte der.. Kom gjerne med argumenter/motargumenter -så står jeg sterkere! Med mindre dere klarer å få meg til å tro at dette sikkert er den aller, aller beste løsningen ever..!
Gjest Kelly Taylor Skrevet 4. september 2008 #2 Skrevet 4. september 2008 syns det var drøyt ja med så mange barn.
SokkeLaila Skrevet 4. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 4. september 2008 Takk! ..det mener jeg også.. men jeg er verken ped.leder, barnehageeier eller 9-barnsmor, så trenger litt innspill for å få til en debatt på foreldremøtet..
MintCondition Skrevet 4. september 2008 #4 Skrevet 4. september 2008 Det virker jo helt sprøtt. Både at det er 116 barn i en bhg (jeg er vant til den vår datter går i som har 30 barn til sammen, fordelt på 2 avdelinger..), og at ALLE skal være samlet på slutten av dagen? I "vår" bhg er de veldig rolige på slutten av dagen, de som vil være ute får det, ellers så legger de opp til lesestunder, tegning, lego, perling, slike ting..da er jo ungene ganske trøtte stort sett, og syns det er flott å kunne roe ned cella litt før de blir hentet..
Gjest Skrevet 4. september 2008 #5 Skrevet 4. september 2008 Wow, det hadde jeg reagert på. Litt vel MANGE barn samlet og det kan umulig være sunt med det støynivået det bare må være. Stakkars barn, og stakkars ansatte.
SokkeLaila Skrevet 4. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 4. september 2008 Så godt det er å lese at det ikke bare er jeg som reagerer! Opparbeider meg litt 'guts' til å tale Roma midt i mot..!
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 4. september 2008 #7 Skrevet 4. september 2008 Det kan ikke være bra hverken for barna eller de voksne som jobber i dette... Jeg hadde sagt klart ifra hva jeg mente om det og tatt det opp med ped.leder og på foreldremøte. Jeg jobber i en base bhg der det er 2 baser med 30 og 40 barn. Den minste er med barn 0-3 og det store er 3-6. ja, det hender vi slår oss sammen, men ikke før halvparten er henta (minst). Dessuten får ungene lov til å være der de vil... Bare de gir beskjed om at de går over til den andre basen først. Det hender ofte det er 5-8 av de store ungene hos de små og omvendt, noen besøker/er sammen med søsken, andre vil bare leke litt.
LINDA*** Skrevet 4. september 2008 #8 Skrevet 4. september 2008 Omg. Det hørtes drøyt ut. Er det ikke sånn at det skal vøre så og så mange kvadrat pr unge? 116 barn på hvor mange kvadrat? (Om jeg ikke husker feil, så jeg et debattprg, hvor det var en med høns (eller kyr) hvor de hadde minst x kvadrat pr høne, og at de skulle luftes minst så og så lenge pr dag! MEN. Forstå meg rett: visste du ikke at det var så mange barn der da du søkte? Var du ikke klar over at det var så stor bhg? I såfall. kanskje vurdere å bytte?
SokkeLaila Skrevet 4. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 4. september 2008 Jojo -visste at bhg var så stor, men jeg var tydeligvis dum og naiv da jeg ikke tenkte tanken på at de skulle stimle ungene sammen i en og samme etasje på slutten av dagen.. :s Men det med m2 til høna skal jeg jammen ta med meg! Det står jo å lese (sikkert på den samme blekka med de ultimate vedtenktene..) at det er x m2/barn i bhg. Denne opppgitte antall m2 kan jeg kanskje bruke i en argumentasjon også.. Kaaanksje.. tynn, tynn is..!
Bubba75 Skrevet 4. september 2008 #10 Skrevet 4. september 2008 Helt sprøtt! Du betaler for at barnet ditt skal få et pedagogisk opplegg i bhg, og ikke for at det kun skal være en oppbevaringsplass. Det er ikke sjans for at de klarer å putte noe opplegg inn i det kaoset. Lykke til på foreldremøtet. (Har dere ikke et samarbeidsutvalg i bhg? De kan ta det opp videre til ledelsen).
TurboPrinsessen:-) Skrevet 4. september 2008 #11 Skrevet 4. september 2008 Synes også det var litt vel mange barn i samme rom. Snuppa går i en barnehage med ca 300 barn, men de er fordelt på 2 store bygg ved siden av hverandre. De har et fellesrom i hvert bygg, og der samles alle barna morgen OG ettermiddag - ca 2t fra åpningstid, og fra ca 2 timer til stengetid. Men det er jo ikke så mange barn der samtidig da - barnehagen har lang åpningstid (0630-1730). Jeg var litt bekymret da jeg så hvor mange barn barnehagen tok, og synes det var altfor mange.. men nå har hun gått der i snart 8 mnd, og vi merker omtrent ikke at det er så mange barn der..
melkekua™ Skrevet 4. september 2008 #12 Skrevet 4. september 2008 For meg som er ped.leder høres dette horribelt ut :-s Ta det opp på foreldremøtet og fortell din frustrasjon! Kan være det er flere som føler det på samme måte. Det må være helt forferdelig for de små. Kanskje det hadde gått an å ta det på tur det fellesrommet, 2 og 2 avdelinger sammen....eller noe sånt.... kanskje storebarn sammen og småbarn sammen.... Er ikke sunt i det hele tatt med så mye støy!! Nå må ledelsen ta av seg skylappene og se realiteten! Er da måte på! Er mange måter å gjennomføre en vedtekt på. Lykke til på foreldremøtet! Hold oss oppdatert! Eller send meg en pm, jeg vil gjerne vite hvordan det har gått ;o)
SokkeLaila Skrevet 4. september 2008 Forfatter #13 Skrevet 4. september 2008 Takk, melkekua! Oppdateringer kommer! ..men; du som pedleder (og dermed min melkeku ( ) hva teori omkring dette gjelder..); hvilke argumenter kan jeg slå i bordet med når jeg sier at 'dette kan da ikke være sunt for barna!!' Alle med sitt enkle bondevett i behold, ser jo at hele opplegget er feil, men jeg mangler de konkrete 'bevisene' (om de finnes) og de terminologiske uttrykkene.. Siden jeg håper å sette igang en stor omvelting i bhg, så ville det føles så mye tryggere å ha konkrete argumenter å komme med istedet for kun 'en hysterisk mors synsing'..!
Eve Dallas Skrevet 4. september 2008 #14 Skrevet 4. september 2008 Jeg får helt skjelvebyger når jeg leser om enkeltes opplevelser av barnehagen barna går i. Dette høres jo aldeles horribelt ut! Klag til den instansen som er den rette, eller anmeld dem for uakseptabelt "arbeidmiljø". Med tanke på at det er barna som har et uutholdelig arbeidsmiljø da. Jeg priser meg lykkelig over at jeg var så forutseende å søke datteren vår inn i en Steinerbarnehage, der opplever vi ikke sånne ting. Stakkars barn!!
SokkeLaila Skrevet 4. september 2008 Forfatter #15 Skrevet 4. september 2008 http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/bro/2006/0006/ddd/pdfv/301635-helse-miljo-trivsel.pdf Tada! Fant en link til en brosjyre fra selveste Regjeringen ang helse, miljø og trivsel i bhg! Nå skal det bli andre boller fra mor Bollesen!
melkekua™ Skrevet 4. september 2008 #16 Skrevet 4. september 2008 Vil anbefale deg å snakke med hun/han som er foreldrerep.i fau/su på din avd. før det er foreldremøtet. På den måten er dere godt forberedt og står sterkere. - Mye støy - anbefal de å låne/leie et sånt støyøre..hvis du vet hva jeg mener...for å se hvor mye støy det egentlig er. - Forvirrende for de små barna, det ser du når du henter. - Du kan også si at tanken om at barna skal være sammen er god, men at det lar seg ikke gjennomføre på den måten. Fortell om det du har sett. Lurt å formulere seg slik at det blir sagt på en god måte. Kan stille de voksne spm om de føler de har kontroll? For det du ser som forelder så ser det kaos ut. Og spørre de om de kan dele opp i grupper...på den måten får de jo gjennomført vedtekten sin. Sier det igjen, det å formulere seg riktig er utrolig viktig i slike saker )
SokkeLaila Skrevet 4. september 2008 Forfatter #17 Skrevet 4. september 2008 Takk for gode argumenter -og jeg har ganske god kontroll på muntlig formulering, heldigvis! Jeg tenkte også på en annen ting; det må da finnes en oppskrift på et 'pedagogisk miljø'? Dersom tanken bak å samle alle små og store er av pedagogisk art, så må man vel kunne finne at argumentene skal falle sammen med ideene om et pedagogisk miljø.. sant? Leter etter formelen 'ped. miljø', men finner ikke noe svart på hvitt.. Og siden jeg ikke sitter inne med fagterminologien, så kan det jo veldig godt hende at jeg leter feil også..! Takker for hjelp og engasjement!
melkekua™ Skrevet 4. september 2008 #18 Skrevet 4. september 2008 Vent litt....skal se om jeg finner en link til deg )
Nickeguri Skrevet 4. september 2008 #19 Skrevet 4. september 2008 Uff, dette er jo en helt uholdbar situasjon! Dette høres jo ut som en situasjon der de skal spare penger ved å slå sammen avdelinger. Ellers er jeg enig i absolutt alt du skriver. Kom gjerne med hvordan du opplever situasjonen for ditt barn; at det blir veldig slitent etc, at du blir sliten bare ved å være til stede i 10 minutter ved henting etc. Formidle det akkurat som du opplever det. I din situasjon er det jo tydelig at foreldrene må på banen i og med at de ansatte, som selv lever i dette til daglig, ikke blir hørt av leder. FAU må absolutt på banen. Kan du ikke ta det opp med FAU- representanten i forkant av møtet, slik at dette blir en egen sak på møtet? Og er ledelsen til stede på foreldremøtet? Det kan da ikke være noen vedtekter som sier at det skal være så mange barn på dette arealet? Det skal jo være et visst antall kvadratmeter pr barn. I så fall må vel dette være spesielle vedtekter for denne barnehagen? Kanskje bestemt i driftsstyret? Og når dette tydeligvis ikke fungerer i praksis, må det da gå an å endre vedtektene! Fortsett kampen! Og kommer du ingen vei, vil jeg anbefale deg å bytte barnehage. Dette høres helt uholdbart ut. Lykke til!
melkekua™ Skrevet 4. september 2008 #20 Skrevet 4. september 2008 Se litt i rammeplanen og noen av temaheftene. Kan hende du finner noe glupe ord der. Du finner de ikke på regjeringen side (gå inn der det står barnehager) - videre der det står kvalitet og innhold.
melkekua™ Skrevet 4. september 2008 #21 Skrevet 4. september 2008 Jeg mener selvfølgelig at du finner de på regjeringens nettside...litt fort i svingene.
SokkeLaila Skrevet 4. september 2008 Forfatter #22 Skrevet 4. september 2008 Antok at det var et 'ikke' for mye der, ja.. Hvis ikke hadde det vært et labert tips, altså! *flirer* Takk igjen til alle som har engasjert seg og kommet med råd!
SokkeLaila Skrevet 11. september 2008 Forfatter #23 Skrevet 11. september 2008 Det ble ingen kamp.. Heldigvis hadde de ansatte og leder selv innsett at løsningen ikke var heldig for verken store eller små, så på foreldremøtet i går skisserte de en ny løsning som jeg mener det er verdt å prøve ut.. Og de åpnet for tilbakemeldinger og konstruktiv kritikk angående dette, så det blir nok bra til slutt, skal vi se..! Takk for engasjement og støtte fra dere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå