Gå til innhold

Kan min sønn ha astma tro??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja til dere som ev vil svare "gå til legen, ingen her inne kan vel vite det osv...." Har vært der og skal tilbake mange ganger til!!!

Men dere som har astma barn kan kanskje ha en viss peiling tenkte jeg.

Han er 3 1/2 år.

Han hoster veldig mye, spesiellt om natten. Hostingen er ikke noen forkjølelse hoste mener jeg.. og det har pågått så lenge også..

Først tenkte vi litt på allergi(har en korthåret hund).. legen ville at vi skulle prøve å gi han allergimedisin i en uke og da ville nok hosten gi seg. Men den gir seg ikke og han blir verken bedre eller verre av medisinen. Han holder på fra ca kl 12 på natten og helt til vi står opp kl 06-07. han hoster så han brekker seg og blir jo fryktelig sliten stakkar. På dagen går det veldig bra, i barnehagen merker de ikke noe og ikke vi hjemme heller om han ikke er i veldig høy aktivitet og begynner å hoste.. da stopper det ikke på veldig lenge.

Jeg aner ikke noe om astma altså,men mener å ha hørt at om man har astma blir man gjerne dårlig rundt dyr også..??? Hunden ligger noen ganger i sengen hans på dagtid.. (han får ikke lov men noen ganger får han lurt seg til det) Og jeg tenkte da at kanakje det er hunden som gjør han slik. Ettersom han er mest dårlig i senga og ikke ellers på dagen og ute.

Nå skal hunden snart på jakt så han blir borte i flere uker. Tenkte ta en skikkelig husvask og få bort alle hundehårene for å se om gutten vår blir bedre.

Hva tror dere som har peiling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. det høres jo langt i fra "normalt" ut. Så krev av legen din å få tilgang til ordentlig utredning, om det så krever henvisning til andre poliklinikker eller sykehus.

Dette kan jo gradvis ødelegge livskvaliteten til barnet deres - dersom han sover dårlig hver natt - så det er i mine øyne viktig å finne ut av hva som gjør at han hoster slik. Har du observert noe spesielt med pusten hans? Blir han på noen måte tett? Piper det i brystet når han puster inn eller ut? Forverres det ved akvititet?

Skrevet

Får hunden ut av soveroomet for godt - det er viktig.

Når det er sagt er det innlysende at han kan ha astma. Prøv med Flutide gjennom vinteren og se om det hjelper - men må jo få det av lege da.

Astma kjennetegnes bl.a. av nattlig hoste, hoste utløst av fysisk aktivitet og langvaringe forkjølelser.

Lykke til.

Skrevet

Han har ikke pen pipingen alle snakker om,men derimot høres han ut som om han hadde røyket i 40 år om du forstår... den rare lyden i pusten.Og ja det forverres av aktivitet.

Skrevet

Dette høres ut som min sønn, og han har astma. Krev en henvisning til en astma/allergi klinikk. Hvis du bor i Oslo eller nærheten kan jeg anbefalle Oslo Barne og Lungelege senter. Fastlegen din kan henvise ditt.

Men en annen ting... å vaske ned huset hjelper ikke noenting.

Du klarer aldri iverden å bli kvitt alle allergenene etter hunden alikevel.

Når man har husdyr, og kvitter seg med det så tar det ca 6 mnd før alt etter hunden er borte - samme hvor godt man vasker. Det sitter fast i tepper, klær, vegger, gardiner, og alt som er...

Skrevet

(er forresten lege så litt peiling har jeg jo - men ikke se på dette som diagnostikk over internett :-))

Min datter er som du beskriver sønnen din og hun har astma.

Hun er ikke allergisk, men det er forkjølelser som slår herre ut. Hun er nå fem år og har vært slik siden hun var året. Vi håper hvert år at hun har vokst det av seg....men i år startet det allerede i august så vi får se.

Be om henvisning til barnepoliklinikk.

Skrevet

Ja hunden skal ikke være der, det har skjedd noen ganger når jeg har ungene alene hjemmme og stresser avgårde til barnehage eller lignende og glemt døra.

Ok det du skriver det er som om du beskriver hans plager...

Hva slags undersøkelser gjør de for å finne ut om han har astma?

Min venninne har astma barn og mener det helt sikkert er det. han blir verre av kulden og ettersom jeg har skjønnt så er det noe som heter kuldeastma også..

Skrevet

ok,men det hjelper sikkert å holde huset renest mulig for han da.

bor desverre ikke i oslo,men skal absolutt ta kontakt med legen oog få henvisning for utredning.

Skrevet

Ideelt sett bør han vel undersøkes når han er forkjøla i håp om at han er litt tett. Han vil nok også bli testet fot allergi etterhvert.

Det beste er vel å prøve med forebyggende behandling en vinter og se om det har effekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...