Gå til innhold

HEIMEVERNSØVELSE - MOR PÅ JOBB

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei...

Mannen min er innkalt til heimevernsøvelse om 2 helger, men jeg har min faste turnushelg, og ingen kan passe ungene våre på 4 og 2 år.

Skal han ta med ungene på øvelse eller hva bør vi gjøre?

Han må også levere i barnehage mandag morgen, men vet ikke hvordan praksisen er. Håper noen kan hjelpe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror det er så dustete at dere MÅ skaffe barnepass, gitt..

Skrevet

Han kan søke skriftlig om å få slippe. Muligens vil det bli godtatt dersom man har en god grunn. Og det vil jeg jo si at dere har.

Skrevet

da vil jo det si at en alltids kan slippe når en har barn..Det tror jeg mange ville utnyttet,d essverre..??

Skrevet

Mener ganske bestemt at det er sånn at han kan søke om å bli fritatt pga noen må passe barna. I allefall får dere ekstra penger for barnepass... tror jeg...

Skrevet

leste på forsvarets sider kjapt; virket som om man kunne få refundert penger til barnepass

Skrevet

Vi har det problemet ofte siden mannen min jobber i forsvaret. Løsningen er at man må planlegge godt. Han kan jo ikke være hjemme fra øvelsen fordi du jobber.

Du kan jo prøve å få byttet helg siden det er såpass langt frem i tid. Sjefen din bør jo klare å være litt fleksibel, hvis ikke så har du vel noen greie kollegaer som kan bytte vakter med deg? Ang man morgen så kan du sikkert komme litt forsinka etter levering, hvis du på forhånd har varslet jobben om det...

Har du ingen familie eller venner som kan stile opp heller?

Skrevet

Nå er jo heimeverntjenesten noe som er pliktig - og i stedet for vanlig 1 årig verneplikt.

Da er det ikke frivillig å møte på øvelser, og når dere får så god varslingstid som dere har fått bør det ikke være noe problem å enten bytte vakt for deg, eller skaffe noen til å passe ungene.

Det samme gjelder mandag morgen.

Jeg har selv en mann som jebber i forsvaret og reiser mye - ofte på kort varsel. Vi har ikke familie i umiddelbar nærhet, men jeg har aldri opplevd å ikke få bytte vakt eller gi bort vakta mi om det er nødvendig. Det er jo en tjeneste kollegaer gjør seg i mellom - og disse øvelsene er jo ikke så ofte...

En annen gang kan jo du steppe inn for noen som trenger det.

Lykke til !

Skrevet

Det er vel ikke alltid i steden for 1 års verneplikt.

Min mann har da jammen vært et drøyt år i garden og er på HV-øvelse hver høst.

Gruet meg veldig til dette årets øvelse, men så viserdet seg at også HV skal spare penger og han har vært så "uheldig" å være blant de som ikke blir kallt ut i år. *gliser bredt*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...