Gå til innhold

Har deres barnehage "påkledningsregler"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vår barnehage har de etter min mening en spesiell formidlingspedagogikk når det gjelder personale - foreldre. "Alle" vet jo at ull er best innerst på kroppen, og vår sønn bruker alltid ullundertøy når været krever det.

Det som irriterer meg med barnehagen, er måten de formidler beskjeder på og hvordan de fremsetter krav til antrekk.

Det blir uttrykt at barnet SKAL ha ullundertøy, og videre, ikke strømpebukse men ullongs og tynne sokker. De skal ha på ulltrøye på hver dag. De skal ha 2 longser (uten fot, understrekes det her også) og 2 ulltrøyer til skiftetøy. Videre skal de ha 1 longs og 1 trøye i tursekken sin. De skal ha ekstra regnbukse og ekstra støvler, står det skrevet.

Og på grunn av plassmangel, innfører de en "ny" kleskode. Barna bør komme i tynt ullundetøy hver dag, altså da ulltrøye, longs selvfølgelig (strømpebukse er bare tullball) og tynne ullsokker. De vanlige klærne bør barna legge igjen hjemme.

På tavla stod det da jeg kom og hentet i dag: "hurra for Per og Kari som hadde på seg ullklær da de kom på barnehagen i dag!" Dumme meg som bare la stillongsen i sekken, siden det var meldt 12 grader og strålende sol i dag.

Vet ikke om det er pms som plager meg jeg altså, men jeg blir irritert når personalet oppfører seg som autoritære overformyndere. Jeg har alltid hatt sansen for en god dialog, jeg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ullklær nå??alt for tidlig for det her nå.gutten min er så varm at hvis han hadde gått med ullundertøy i dag så hadde han vært syk pga overoppheting i dag.har ikke hatt på ullundertøy enda i det hele tatt vi.i bhg vår så fikk vi tips om at longs er bedre enn strømpebukse pga bløtte ben,helt greit det.ikke noe krav å ikke noe krav at det skal være ull heler.synes det høres ut som bhg din er meget sære på reglene sine..

Skrevet

Å hjelpes, er de klar over hva ting koster eller???

Tre ekstra sett i tilegg til det de skal bruke daglig. Bare ullklær inne.....som da ikke blir slitt sikkert.

Min går i ull, og har en ekstra longs (en da MED føtter) liggende i barnehagen, men et helt lager har jeg ikke råd til.

Skrevet

Ja og glemte å legge til at ull tar jeg ikke fram før gradestokken viser minusgrader.

Skrevet

Har ikke opplevd akkurat det med de i bhg kler på sønnen min for mye klær..men er en slags ullopplegg her og...han hadde på seg ullstrømpebukse, bukse, body i bomull, 2!!! vanlige gensere og tynn lue da jeg kom og hentet han og da var det 20 grader ute!!!!! jeg kom i singlett og var kjempesvett jeg vet jeg er varm av meg men herlighet! han var skikkelig varm. dette har hendt flere ganger med samme ansatt...helt utrolig...

Skrevet

Herregud,det er det rareste jeg har hørt.

Man kan da ikke bestemme hva slags klær barnet skal ha på seg når barnet kommer i barnehagen!!!

I min barnehage annbefaller vi enten ulltøy eller fleece tøy. Ett sett regntøy.støvler + skifte tøy i hylla.

Vinterdress og sherrox/vintersko når den tid kommer.

Skrevet

Herlighet.. da håper jeg barnehagen også sponser dere i form av å betale diverse utlegg for alt som kreves at skal ligge i barnehagen!

Det er ingen som kan tvinge deg til å ha ulike klær på barnet ditt. Om du syntes det på en eller annen måte var bedre for barnet ditt med bomull, så er det da virkelig ditt valg og ikke barnehagen som skal bestemme.

Og ull nå?? Jeg har ikke begynt å handle inn ullklær enda jeg...

Skrevet

He, he, har to barn som er allergisk mot ull jeg, hadde de ikke fått lov å gå i denne barnehagen de eller?

Er virkelig det latterligste jeg har hørt, i "vår" barnehage er de mer enn fornøyd om ungene har klær de ikke fryser i, og skiftetøy om de skulle bli våte. Om vi sender med stillongs, strømpebukse, ull, fleece eller joggebukse er helt opp til oss, heldigvis ;-)

Skrevet

en ting er å anbefale,men å kreve er jo helt latterlig..

ta det opp med bhg,for dette kan de ikke kreve,,

som andre sier her,ulltøy er jo ikke akkurat gratis...

Skrevet

Ull nå?? Hadde aldri falt meg inn. Dessuten kan ikke jenta mi bruke ull for hun klør seg i hel av det for hun sliter en del med huden sin.

Å det er flere i barnehagen som ikke bruker ull pga allergi så det har aldri vært noe problem her i gården. Sa bare i fra når hun begynte der at ull bruker hun ikke, å det var helt i orden for de.

De kan jo ikke bestemme hva barna skal gå i, du som foreldre er ansvarlig for at barnet har klær det trenger i løpet av dagen, å vis du mener barnet ditt IKKE skal bruke ull nå så kan de bare lukke brødsaksa.

Skrevet

Herregud, vet de hva ull koster eller?? om de skal ha så og så mange skift i barnehagen og i tilleg KUN komme i ulltøy også så må man jo ha et helt klesskap med ulltøy da! Enten det eller så MÅ man jo vaske ulltøy hver dag.

Synes det er dumt at de roser de som kommer i ulltøy på den måten også, da føler vel andre seg presset til å gjøre det samme.

I vår barnehage vil de gjerne ha nok skiftetøy i kurven, og setter pris på ullundertøy og en ull eller fleecedress om vinteren.

Men det er ingen krav (å ha skiftetøy i hylla er jo et lite krav da)..

Skrevet

Nå lurer jeg nesten på om vi har barn i samme barnehage...?

Har ikke sett et slikt oppslag på tavla, men ellers ligner det veldig. Gutta mine startet i en barnehage med slike påkledningsregler i høst, og det har vært ganske stive utgifter til tøy, ja. I tillegg mangler barnehagen tørkeskap, og barna er ute i all slags vær. Regntøy som er vått pakkes i tette poser som knytes igjen og sendes med hjem, i stedet for å bare henge det til tørk...

Skrevet

Dette høres rart ut spør du meg. Det jeg fikk beskjed om når det gjaldt klær, var at det var greit det hang regntøy nå og parkdress når høsten kom, samt et par skift og gummistøvler/cherrox

Skrevet

Takk for innspill dere! Det var godt å lese at jeg ikke er sær som synes dette er urimelig. Det er greit nok at de anbefaler ull, men det er forskjell på å anbefale og kreve! 3 sett til skift, og ull til hverdags... Det blir mange tusen kroner bare til ullkær det. I tillegg fikk vi et utstyrsliste i dag, hvor det står hva barnet SKAL ha av vinterklær, sko, og ja, ullklær og hvor mye skiftetøy de skal ha (type og antall). Forøvrig begrunner de dette med å bruke ullkær inne med at de har så liten garderobeplass at det ikke blir plass til å ha "vanlige" klær der (i tilfelle de må ta av for eksempel buksa om det blir for varmt inne). Etter min mening har de ikke oppsiktsvekkende lite garderobeplass, altså.

Jeg skal ta opp dette med ped.leder ja, men jeg ville bare ha noen innspill om hva som er vanlig i barnehager rundt omkring. Nekter å tro at det bare er jeg som reagerer på dette. Forøvrig er det supert høstvær for tiden, bruker ikke ullundertøy når det er mellom 10 og 15 grader ute...

Snørose, kan hende vi har barn i samme barnehage, eller så er det flere "sære" ped.ledere rundt om i landet, hehe. Hvor i landet bor du da? :o)

Skrevet

Vi bor i Akershus :)

Fikk også beskjed om to sett regntøy, to vinterdresser, to par støvler, to par vintersko osv til hvert barn. Det blir endel det! De understreket også longs uten fot og tynne ullsokker.

Skrevet

det eneste vi har fått besjed om er at man må ha regntøy,vinterdress(når den tid kommer) støvler,vintersko og skift i barnehagen.. vinterskoene tar vi med hjem da.. og noe ulltøy, men alngt i fra så mye.. å om eg vil sende snuppa i barnehagen med ullbody,ullstilongs og tunika i vinter så gjør jo eg det.. de må jo klare å kunne ta på ungen en tynn dress pluss vinterdressen vist de skal ut vel.. ellers bør de ikke jobbe i barnehage.. min mor jobber i barnehage å der er det en del jenter som går med skjørt hele året.. å da tar de av det og på med en ull eller flec dress så vinterdress litt må de jo klare..

Skrevet

Hørtes veldig likt ut ja, hehe, men vi bor midt i landet:o). Jaja, da er det flere spesielle ped.ledere rundt om i landet da. :o)

Skrevet

Jeg skjønner jo at barna trenger skiftetøy, det har det aldri skortet på fra vår side, men nå har vi fått regler å forholde oss til. Og det å si at de ikker har plass til vanlige klær, synes jeg er hårreisende. Og ja, ungmor & Emily Jeanette, man må da klare å ta på barnet ullklær om det skulle få behov for det. Ser for meg barna vandre rundt i ullongs og ulltrøye fra september til mai, uansett vær, liksom. Det hender faktisk at været svinger en del, for å si det sånn :o)

Skrevet

Hørest veldig sært ut, og ULOVLIG!! Hvordan kan en barnehage KREVE at dere skal kjøpe så mye ull og ha liggende, de vokser jo fort fra det, og nei, dette ble teit!!

Jobber selv i barnehage, der har vi ikke noe sånn liste, bare en anbefaling om hva som kan være greit å ha. Og så har de hver sin kasse som skal inneholde skift, når det mangler noe i den, henger vi opp en lapp med det som mangler, slik at de kan ta det med neste dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...