Anonym bruker Skrevet 4. september 2008 #1 Skrevet 4. september 2008 Ei jeg kjenner har en gutt som er helt vinkelrett i bakhodet. Altså, han er såpass flat at du ser litt av hjernen som stikker frem under der.. Jeg synes det er egentlig litt ekkelt å se på, tenker på at det kan jo ikke være bra.. Hjernen kan jo ikke utvikle seg normalt? Men hvordan får man egentlig kurert det? Kan man sette på en type plastkopp i bakhodet eller? Hun sier det jo selv, hun jeg kjenner, at det ser jo litt rart ut og hun er bekymret for hans utvikling.. Han ser jo litt tom ut i øynene, og hun tror jo det kan komme av at hjernen er blitt trykket den også.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2008 #2 Skrevet 4. september 2008 Har han blitt undersøkt??? Hun må presse en lege til å ta CT eller MR på hodet hans. Det der høres helt unormalt ut.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2008 #3 Skrevet 4. september 2008 Hehe... så galt er det nok ikke, at hjernen stikker ut;) Det går ikke. Da er det så alvorlig galt at det er ikke sikkert ungen hadde vært i live, faktisk. Og før hjernen hadde kommet ut i bakhodet, så hadde øynene bult ut. Hjernen utvikler seg nok normalt. Regner med hun har vært på de vanlige kontrollene? Der hadde de fanget det opp, dersom det var skikkelig grunn til bekymring. De måler jo hodeomkrets osv. Noen barn ligger fryktelig trangt i magen til mamma'n, noe som gjør at de ikke flytter seg noe særlig de siste månedene. Dette kan endre hodeformen, oftest slik at bakhodet blir avflatet. En gutt jeg kjenner har det sånn, bare at der er det avflatede feltet litt på siden og ikke midt bak. Det kommer seg utseendemessig når en får dekket det med håret til ungen. Er ikke sikkert hodeformen blir annerledes enn den er nå.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2008 #4 Skrevet 4. september 2008 hvis han er over året, håper jeg dette blir undersøkt.
Gerd-Johan Skrevet 4. september 2008 #5 Skrevet 4. september 2008 hehehe... Jeg måtte le litt jeg også.. Hjernen stikker nok ikke ut
Anonym bruker Skrevet 4. september 2008 #6 Skrevet 4. september 2008 enkelt svar, ta kontakt med helsestasjonen for vurdering... kommer litt ann på alder, men han kan kanskje få cranie fysioterapi..... men da må han være under en viss alder fordi når sømmene i craniet har grodd sammen er det ikke noe man kan gjøre med hodeformen.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2008 #7 Skrevet 4. september 2008 jeg har en x som er veldig flat i bakhodet, han resonerer slik; "i did not lie, i just did not tell the truth", med østeuropeisk aksent, sånn sett vet jeg at man alltid bør være litt på vakt når man ser et veldig flatt bakhode. Tror den logiske slutnings sansen hyppig blir skadd om dette får utarte seg. så jeg vil anbefale venninna di å få ungen kjappest mulig til kraniosakralterapeut!!!
Anonym bruker Skrevet 4. september 2008 #8 Skrevet 4. september 2008 Det er ganske mange babyer som blir litt flate i bakhodet en periode, men det pleier å rette seg ut av seg selv. Vi kjenner en baby som ble ekstremt flat i bakhodet, sånn som du beskriver, vinkelrett. Det er nok ikke hjernen du ser bak der, det må være en del av hodeskallen som ikke lar seg trykke flat tror jeg. Vi ble litt bekymret for denne babyen og snakket med helsestasjonen om det en gang. Vi torde liksom ikke spørre foreldrene. Hs sa at så ekstreme tilfeller neppe retter seg helt ut. Men det kan bedres litt etterhvert som de vokser til og får hår. De sa at det er egentlig ingen som vet helt hvilke konsekvenser det får å være så flat i bakhodet, for det har ikke vært et problem tidligere. Men nå som barna skal ligge på ryggen i kombinasjon med at mange babyer er store og tunge så får vi en ny generasjon med flathodede babyer. Helsestasjonen hadde ikke andre råd å komme med til moren enn å prøve å variere liggestillingen hans ofte, få ham til å sove mer på siden og ligge mye på magen når han er våken. Jeg har derimot lest noe om en slags pute som skal være mulig å få tak i for å avlaste bakhodet. Og i Amerika finnes det en slags hjelm som skal rette ut flate/skjeve hoder, men det har jeg aldri hørt om i Norge. At gutten til din venninne virker tom i øynene tror jeg kommer av noe annet enn hodeformen, men hun burde kanskje få ham undersøkt av barnelege?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå