Gå til innhold

Om Høflighet.

Angeldoll m/ desemberprinsesse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jer den type person som alltid gir fra meg plassen min på tog/tbane/buss/trikk om det kommer på eldre/gravide/folk med brukket ben osv. om alle sitteplassene skulle være opptatt.

Dette har skjedd meg så mange ganger nå;

Jeg går vraltende ombord på toget, og gud og hverman kan se at jeg har rygg- og bekkensmerter.

Det er og rimelig enkelt å se at jeg er gravid, for å si det mildt.

Allikevel, om alle sitteplassene er opptatt, er det ikke èn person som tilbyr meg plassen dems. Det er ikke sikkert jeg hadde tatt imot tilbudet en gang, men det hadde vært hyggelig å vite at hvermansen bryr seg litt allikevel.

De aller fleste mennesker vet at ryggproblemer er noe som kan komme for fullt i graviditeten, og når det da kommer ei som tydelig er gravid og tydelig har vondt i rygg/bekken, synes jeg det er dårlig at ikke en eneste person tilbyr meg å kunne sitte.

Dette har skjedd så og si hver dag i et par uker nå, og jeg begynner å bli litt irritert av det.

Er det bare jeg som overreagerer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt ikke. Men samtidig er det ikke værre enn å spørre en eller annen om du kunne være så snill å få sitte. Det ville jo være skikkelig pinlig for dem å si nei forran alle de menneskene. Om noen synes jeg er for "frempå" som spør om det, så får så være...jeg slipper å stå =)

Skrevet

Selvfølgelig! Det er jo det jeg har endt opp med å gjøre og.

Ansiktsuttrykket på den jeg spør er jo alltid priceless, og det er jo moro! Ser jo nesten ut som jeg har bedt de hoppe av toget i fart! :)

Men, det irriterer meg allikevel at ingen _tilbyr_ seg. Jeg har alltid sett på det som vanlig folkeskikk.

Skrevet

Ja det er ganske forbløffende hvor mange egoister (ja jeg vil kalle dem det) som finnes!

Skrevet

Enig med deg!

Klart man kan spørre selv, men det burde ikke være nødvendig.

Skrevet

Jeg er dessverre ikke overrasket over at ingen reiser seg.

Forrige gang jeg var gravid, og det ganske masse også, så var jeg den eneste som tilbød en dame hjelp til å løfte en vogn på trikken.

Jeg skjønner godt at du er irritert og synes forslaget om å spørre om å få sitte er strålende!

Jeg tar ikke buss/tog/trikk/t-bane så ofte, men en gang har noen tilbudt meg plassen sin og det var en super, søt svensk gutt på 20. Ble veldig imponert over hvor høflig han var.

Kanskje vi nordmenn er for selvopptatte og late?

Skrevet

ja sant det. herregud, det kom en gammel dame innpå bussen engang jeg sto på bussen til byen. hun var krokrygget og når bussen kjørte holdte hun på å falle. INGEN røyste seg for å gi henne plass! jeg sto så det var litt vanskelig for meg å gi henne sitteplass. men stilte meg v siden av henne for å passe på at hun ikke skulle falle å slå seg stakkar.

folk er frekke og tenker bare på seg selv. unge mennesker som godt kunne stått sitter og later som de ikke ser situasjonen engang.

Skrevet

Nettopp det jeg mener og!

Jeg tar tog & tbane til og fra jobb hver dag. Det skjer så og si aldri at noen tilbyr seg å gi fra seg plassen sin.

Ja, jeg er gravid og har plager, men jeg er i allefall "ung og frisk".

Jeg synes det er verre, som du skriver cyan, når det er eldre mennesker, som ALLE ser er dårlige til beins osv, og INGEN tilbyr seg da heller.

Jeg blir så sint og frustrert av slike ting.

Skrevet

Problemet er kanskje at det iblant kommer en eldre dame inn, og blir sur hvis man tilbyr dem plassen, de vil ikke bli sett på som gamle og svake! I blant er det ikke så lett å se hvem som har behov for sitteplassen. Selvfølgelig er det en god del egoister rundt omkring, men også folk man ikke vet om trenger å sitte selv.

Da jeg var gravid med førstemann, var jeg ikke særlig stor, men hadde forferdelig bekkenløsning da det kom en gammel dame og bad om å få plassen min. Jeg turde ikke annet enn å reise meg opp... Ble heldigvis et ledig sete på neste stopp.

Men jeg synes ikke du overreagerer altså, nordmenn generelt burde bli høfligere.

Skrevet

Jeg er enig jeg også - skulle ikke tro folk eide normal folkeskikk. Har da alltid hørt at man skal reise seg for eldre mennesker samt gravide. Jeg tar sjelden buss, men sist jeg gjorde det var her for et par uker siden - har godt med mage allerede og det var en svingete tur (dvs. vanskelig å holde balansen), og jeg hadde litt å bære på. Ikke ett menneske gjorde tegn til å reise seg. jeg var for dum til å spørre, det skulle jeg selvsagt ha gjort. Det skal også sies at på samme fulle buss var venninnen min med barnevogn. Det var akkurat plass til den i midten. Hun fikk mange sure blikk og noen kommentarer som "tenk å bare stille vogna midt i veien". Altså...hvor ellers plasserer man barnevogner? På taket? eller kanskje vi skulle ventet en halvtime på en ny full buss? Skjønner ikke folk lenger.

Skrevet

skal føde om noen dager , så magen er veldig synlig....fremdeles ikke noen som har reist seg på bussen

til og med i dag da jeg hadde med meg 6 stoooore poser og jeg slet med å komme meg inn på bussen pga ekstrem bekkenløsningen...reiser noen seg...neida

Skrevet

Jeg tar bussen daglig til og fra studiested, barnehage osv og har skjedd EN gang at noen har tilbudt meg plassen sin selv om jeg er tydelig gravid og har mye plager/smerter. Da var det ei hyggelig utenlandsk dame, mange nordmenn har nok ikke spesielt mye folkeskikk nei!

Her om dagen var bussen fullstappa av skoleungedommer, jeg fikk meg et sete men på veien kom det på flere voksne mennesker og eldre. Disse måtte da stå fordi ingen av ungdommene flyttet på seg. Til slutt stoppet sjaføren bussen og spurte om det var mange unge og spreke mennesker der som kunne løfte på ræva så de eldre fikk sitte ;) hadde lyst å klappe!

Skrevet

Enig med deg!

Forrige gang jeg var gravid hendte det ved to anledninger at jeg tilbød plassen min til damer som var "mer gravide" enn meg selv, og da jeg reiste meg med magen min skal jeg si deg folk blei røde i toppen og plutselig skulle tilby oss både to og tre plasser hver.

Utover det har jeg vel blitt tilbudt plass 2 ganger på 2 svangerskap, og da har jeg brukt kollektiv trafikk daglig.

Ikke veldig imponert, altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...