M@mm@ til mine barn Skrevet 4. september 2008 #1 Skrevet 4. september 2008 Står så lite på nettet... Vet det er noe med cellene og DNA, man hva står i læreboken ? På godt norsk ? Altså hva er definisjonen, og gjerne litt mer generelt.... Kan det ha noe med stoffskiftet å gjøre også ?
Gjest Skrevet 4. september 2008 #2 Skrevet 4. september 2008 Mener du mitokondrier? mitokondrier (gr. mitos, tråd, khondros, korn), organeller, runde el. trådlignende, i cellene til alle levende vesener; kalles cellens "kraftverk" fordi de fra tilførte næringsstoffer (karbohydrater) frigjør den energi cellen trenger til sin virksomhet. Mitokondriene Fungerer som energisentre (omdannelse av glukose til energi i 3 trinn) o Glykolysen (i cellens cytosol) o Sitronsyresyklus (i mitokondrienes matrix) o Oksidativ fofsforylering (i mitokonrienes indre membran) De to siste gir mest ATP (90% av cellens totale produksjon) Antall mitokondrier per celle avhengig av cellens aktivitet Har eget DNA derfor reproduserer seg selv
Gjest Skrevet 4. september 2008 #3 Skrevet 4. september 2008 Her står det du trenger å vite: http://no.wikipedia.org/wiki/Mitokondrie Jeg synes det er litt vanskelig å forklare, så bedre å lese om det her=)
Iselilja Skrevet 4. september 2008 #4 Skrevet 4. september 2008 Enkelt fortalt er det cellens energifabrikk, så det har med stoffskiftet å gjøre ja. Vet ikke hvor nøyaktig du skal ha det? Mitokondrier har eget DNA, og arves kun fra mor (sædceller mangler mitokondrier)
Mamma mjaua Skrevet 4. september 2008 #5 Skrevet 4. september 2008 gikk på allmen jeg da, men det er cellens kraftverk på en måte, siden i mitokondriene så frigjøres energien fra karbohydrater, som lagres i form av ATP. De3t lærte vi på skolen. er noen år siden jeg hadde om det da:)
M@mm@ til mine barn Skrevet 4. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 4. september 2008 Åh... er det derfor jeg ikke finner noe.. ? Ok.. var litt rart ja. HAr skrevet det feil jeg.. Sorry. Ok. tusen takk. !!!!
Masaili <3 Skrevet 4. september 2008 #7 Skrevet 4. september 2008 I mitokodrier foregår størsteparten av cellenes aerobe energiproduksjon. Mitokondriene er bygd opp av to membraner – den ytre og den indre. Den indre membranen er sterkt foldet for å gi større overflate. Rommet mellom disse kalles det intermembrane området. Over membranene dannes det et potensial på grunn av transport av protoner (H+) over den indre membranen fra det indre av mitokondriet, kalt matrix. Energiproduksjon i mitokondrier starter i glykolysen, en komplisert kjemisk prosess som foregår i cellenes cytosol, og som utvinner energi fra karbohydrater. Sluttproduktet fra glykolysen er acetyl-coenzym A. Dette transporteres inn i mitokondriet, hvor coemzym A frigjøres, og acetyl går inn i sitronsyresyklusen (også kalt Krebs’ syklus eller trikarboksylsyresyklusen). I korte trekk dannes energi i sitronsyresyklusen gjennom et begrenset antall molekyler adenosin trifosfat (ATP), som kan utnyttes som direkte energikilde av cellen. I tillegg dannes flere molekyler NADH og FADH2. Disse kan ikke utnyttes direkte, men går i stedet inn i en elektrontransportkjede, som omfatter en rekke ulike enzymer i den indre membranen. Elektroner fra NADH og FADH2 utnyttes til å frakte protoner til det intermembrane området. Membranpotensialet som oppstår vil i sin tur drive en prosess, oksidativ fosforylering, der adenosin difosfat (ADP) omdannes til ATP av det intermembrane enzymet ATP syntase.
M@mm@ til mine barn Skrevet 4. september 2008 Forfatter #8 Skrevet 4. september 2008 Åh, nei..... det betyr at om spesialisten har rett i dag så er Kristoffer syk pga meg ! Uffa meg... Helvete og . ...... ......................... .......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå