Gå til innhold

HELSE OG SOSIAL FOLK !!!!! Hva er en MITROKONDIE ?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står så lite på nettet...

Vet det er noe med cellene og DNA, man hva står i læreboken ?

På godt norsk ? Altså hva er definisjonen, og gjerne litt mer generelt....

Kan det ha noe med stoffskiftet å gjøre også ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du mitokondrier?

mitokondrier (gr. mitos, tråd, khondros, korn), organeller, runde el. trådlignende, i cellene til alle levende vesener; kalles cellens "kraftverk" fordi de fra tilførte næringsstoffer (karbohydrater) frigjør den energi cellen trenger til sin virksomhet.

Mitokondriene

Fungerer som energisentre (omdannelse av glukose til energi i 3 trinn)

o Glykolysen (i cellens cytosol)

o Sitronsyresyklus (i mitokondrienes matrix)

o Oksidativ fofsforylering (i mitokonrienes indre membran)

De to siste gir mest ATP (90% av cellens totale produksjon)

Antall mitokondrier per celle avhengig av cellens aktivitet

Har eget DNA derfor reproduserer seg selv

Skrevet

Enkelt fortalt er det cellens energifabrikk, så det har med stoffskiftet å gjøre ja. Vet ikke hvor nøyaktig du skal ha det?

Mitokondrier har eget DNA, og arves kun fra mor (sædceller mangler mitokondrier)

Skrevet

gikk på allmen jeg da, men det er cellens kraftverk på en måte, siden i mitokondriene så frigjøres energien fra karbohydrater, som lagres i form av ATP. De3t lærte vi på skolen. er noen år siden jeg hadde om det da:)

Skrevet

Åh... er det derfor jeg ikke finner noe.. ? Ok.. var litt rart ja. HAr skrevet det feil jeg.. Sorry. Ok. tusen takk. !!!!

Skrevet

I mitokodrier foregår størsteparten av cellenes aerobe energiproduksjon. Mitokondriene er bygd opp av to membraner – den ytre og den indre. Den indre membranen er sterkt foldet for å gi større overflate. Rommet mellom disse kalles det intermembrane området. Over membranene dannes det et potensial på grunn av transport av protoner (H+) over den indre membranen fra det indre av mitokondriet, kalt matrix.

Energiproduksjon i mitokondrier starter i glykolysen, en komplisert kjemisk prosess som foregår i cellenes cytosol, og som utvinner energi fra karbohydrater. Sluttproduktet fra glykolysen er acetyl-coenzym A. Dette transporteres inn i mitokondriet, hvor coemzym A frigjøres, og acetyl går inn i sitronsyresyklusen (også kalt Krebs’ syklus eller trikarboksylsyresyklusen).

I korte trekk dannes energi i sitronsyresyklusen gjennom et begrenset antall molekyler adenosin trifosfat (ATP), som kan utnyttes som direkte energikilde av cellen. I tillegg dannes flere molekyler NADH og FADH2. Disse kan ikke utnyttes direkte, men går i stedet inn i en elektrontransportkjede, som omfatter en rekke ulike enzymer i den indre membranen. Elektroner fra NADH og FADH2 utnyttes til å frakte protoner til det intermembrane området. Membranpotensialet som oppstår vil i sin tur drive en prosess, oksidativ fosforylering, der adenosin difosfat (ADP) omdannes til ATP av det intermembrane enzymet ATP syntase.

Skrevet

Åh, nei..... det betyr at om spesialisten har rett i dag så er Kristoffer syk pga meg ! Uffa meg... Helvete og . ...... ......................... .......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...