Gå til innhold

Ang dette med gutter og språkutvikling.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så en dokumentar på skolen for litt siden, ang utvikling.

En forsker (eller hva han var) mener at gutter er senere i språkutvikligen enn jenter av en grunn.

Grunnen er at barn er mer hjemme med mor enn far i de første leveårene (stort sett) og at mor snakker mer og bedre med barn av samme kjønn, gutter blir derfor "understimulert" og blir senere i utvilingen av språk.

Er dere enige?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes dette hørtes en smule rart ut... Har ikke den minste tro på at jeg ville snakket mindre med barnet mitt om hun var gutt.. Vi snakker jo om dagligdagse ting, leser bøker osv.. Vil jo gjøre det uansett kjønn!

Kan jo bare snakke for meg selv, men... Det høres ikke ut som en underbygd teori

Skrevet

hehe nei er ikke enig der nei.

har 4 gutter som alle snakket tidlig, så tror nok det bare er tilfeldighet i såfall.

har alltid snakket masse med barna mine, uavhengig av kjønnet deres..:)))

Skrevet

Hehe det er ikke riktig her i gården hvertfal... Jeg går hjemme med sønnen min, å han er straks 1år. Vi snakker sammen dagen lang, synger, leser bok, ler og gråter..

Hvorfor i all verden skulle man snakket mindre med barnet sitt bare pga. det er av motsatt kjønn?!:-P

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Vel, jeg har en liten gutt som da han var 4 lå på nivå med 7-8 åringer språkmessig...

Han begynte vel og merke ikke i barnehage før han var 3.

Men, jeg kan godt forstå at forskningen stemmer, da mange gutter har en veldig lite språkbasert form for lek... De bare raser rundt og herjer... mens jenter leker rollelek og virkelig både bruker og utvikler språket på den måten. Heldigvis har jeg en gutt som er litt av den typen...

Skrevet

Hørtes ut som en snodig teori i grunnen, kan liksom ikke se for meg at guttemammaer er noe dårligere på å snakke til barna sine enn jentemammaer. Synes også det virker rart om noen skulle gjøre forskjell på hvordan de snakket med datteren og sønnen sin.

Nå er jo gutter generelt litt senere ute med ting enn jenter og jeg tror ikke det har noe med at mødrene er dårligere på å stimulere sønnene sine akkurat :)

Skrevet

Vi har en liten tass som har snakket mer eller mindre rent lenge, og har, for å skryte, ett usedvanlig utviklet språk. (er ikke bare meg som sier dette) Plasserer vanskelige ord på rett plass, og kan trekke logiske slutninger av det han hører og ser og gir uttrykk for det og har gjort det, med god forståelse hos oss i over ett år nå. (Han blir tre til jul)Nekter å tro at en mor snakker mindre til en gutt enn en jente, og mener at det største hinderet for språkutvikling er smokk. Er tragisk:) å se hvor mange store barn som bruker smokk til daglig, og ikke kun ved søvn. Kan ikke vise til noe forskning på dette, riktignok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...