Gå til innhold

kan man ha uvi uten å merke det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg var på kontroll hos fastlegen min i går. hadde med meg en urinprøve og den viste 1+ på noe og 3+ på noe.. husker ikke hva det var, men sykepleieren sa at jeg sannsynligvis hadde uvi, men siden jeg ikke merket noe selv så trodde hun ikke jeg hadde det allikevel.. skal tilbake til legen om en mnd og hvis det var høyere da så skulle jeg få medisin.

synes det er litt rart at den slår ut om jeg ikke har det. må ofte på do, men det gjør overhodet ikke vondt når jeg tisser. synes det er litt skummelt om jeg går med uvi lenge, da dette kan gi tidlig vannavgang (eller?).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En trenger ikke å merke det nei., Spesielt ikke om en er gravid..

UVI kan sette igang premature rier, så en bør få det behandlet ja.

EN kan også få nyrebekkenbetennelse ++hvis den ikke blir behandlet.

Skrevet

Jeg har hatt uvi i to år nå, har en kronisk infeksjon. Man merker det ikke hele tiden snarerer tvert i mot. Det er oftere ikke vondt en vondt, men når det gjør vondt så kjenner man det.

Det er viktig å behandle det hvis ikke kan man få både nyrebekkenbetendelse og nyresvikt og det er jo ikke bra :-) Bare ta en morgenurinprøve med til legen og så får du resept nesten med en gang. I tillegg finnes det selv tester på apoteket.

Skrevet

Har hatt 4 uvi dette svangerskapet, merket ikke noe i det hele tatt, bare prøvene hos legen som viste det..

Skrevet

takker for svar. er det noen som vet hva prøvesvarene mine betyr(står i hovedinnlegget)? er det høye nivåer eller er det normalt? vil ikke gå med uvi i en hel mnd til neste kontroll, om det er skadelig for babyen i magen.. er forresten 21+4 i dag.

Skrevet

Lever en urinprøve til legen din i morgen tidlig du, slik at du får antibiotikabehandling med en gang dersom du har UVI.

Skrevet

men jeg var der i går og leverte urinprøve. de ville ikke sende til dyrking eller noe siden jeg ikke kjente noe til en eventuell uvi, så da vil de sikkert ikke det i morgen heller.. urinprøven: p 1+ og leu 3+ og for 5 uker siden var prøven på p 1+ og leu 2+. har ikke peiling på hva det betyr..

Skrevet

Da må du lyge litt og si at du har hat det før uten symtomer.

Skrevet

Hvis man har mye utflod og ikke får tatt en helt ren prøve kan man godt ha slik utslag uten å ha UVI. Men ved vedvarende utslag til tross for ren prøve bør man nok sende inn en prøve mtp såkalt asymptomatisk bakteriuri, hvor man har bakterier i urinen uten å merke noe.

Da viktig å vaske seg forsiktig nedentil først, holde kjønnslepene fra hverandre, slippe første del av strålen i do og den midterste i glasset før det siste går i do. På denne måten får man ikke med seg forurensing fra utflod etc.

Du kan jo evt stikke innom legen igjen etter å ha tatt en ren prøve og se om det fortsatt er utslag (regner med at du ikke har vært fullt så nøye når du har tatt prøven som beskrevet over, jeg pleier ikke det..). I så fall ville jeg bedt dem om å sende inn.

Skrevet

jøss. visste ikke at man måtte være så nøye med en urinprøve.. har jo litt utflod for tiden, så det kan jo godt være det og siden jeg hadde legetime litt sent på dagen var jeg ikke nydusjet heller:/ jeg skal i hvert fall kjenne etter om det begynne å svi og gjøre vondt når jeg tisser fremover. takker for svar alle sammen:)

Skrevet

p er proteiner.. 1+ er lite utslag.. og den har ikke noe med uvi å gjøre.. det er når det er utslag på leukocytter at man får indikasjon på uvi.. men ofte behandler man ikke hvis man ikke har symptomer..

så ikke engst deg;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...