KristineMed2Sønner<3 Skrevet 4. september 2008 #1 Skrevet 4. september 2008 Gutten vår er 12mnd den 23.september og sier ikke noe serlig enda... Men det han kan si er: Mamma, dadda, vovov, NEI og nesten hade. får følelsen av at barn på denne alderen kan si så mye mer, men mulig det bare er tull! Syns du han er sen?
Gjest Skrevet 4. september 2008 #2 Skrevet 4. september 2008 Min datter var tidlig ute med språket, og kunne mange ord da hun var 1 år. Men sønnen din er på ingen måte sen med språket, en venninnes datter er 15 mnd og sier ikke stort mer :-) Ta det rolig, det kommer når det kommer :-) Alle utvikler seg forskjellig - i ulikt tempo :-)
ehtaner84 Skrevet 4. september 2008 #3 Skrevet 4. september 2008 jeg vet ikke hvordan det er å ha en på 12 mnd ennå, men jeg har en på 8 mnd som sier: mamma, dadda, der!, hei-hei, tha-tha(takk-takk), hade.
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 4. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 4. september 2008 Oy.. hehehe nå virket han veldig seng igjen:P Nå er han 5 uker prematur da, men det skal jo ikke ha såå mye å si nå.. Men han skyter i været når det gjelder motorisk utvikling nå da, så kan jo hende språket har tatt en "pause" ?:-P
digger Skrevet 4. september 2008 #5 Skrevet 4. september 2008 Ikke sen i det hele tatt. Min sa heller ikke mye på dette tidspunktet og nå går det plutselig i små setninger og er enda ikke 2 år.
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 4. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 4. september 2008 Tusen takk for svar:-) Da er vell alt som det skal! Hehe:-)
~\/ero~ Skrevet 4. september 2008 #7 Skrevet 4. september 2008 Gutten min er 12mnd, og sier nesten ingenting. De siste ukene har han begynt og si mamma og pappa, men ikke noe mer utover det. Han babler veldig mye(uten ord). Så det er jo positivt. Stresser ikke med det,selv om jeg håper det kommer seg nå. Vet ikke hva som er vanlig, men vil bare si at du ikke er alene. Gutten min er også født prematur, 7uker. Han har egentlig vært tidlig ute motorisk, ihvertfall hvis man tenker ut ifra at han er prematur. Sitter med den samme følelsen som deg jeg også. At alle andre barn på samme alder kan si så mye mer.
Gjest Siklerotte Skrevet 4. september 2008 #8 Skrevet 4. september 2008 Det er jo så individuelt som det kan bli... Gutter har ofte en tendens til å være litt tregere enn jenter igjen (har jeg hørt...) Jeg kjenner to gutter som er godt over 1,5 år, og de sier ikke mye. Hei, Mamma, Pappa, Mer og Hade er vel det det går i - mens datteren min snakket setninger i den alderen... Så det kommer helt an på. Ikke bekymre deg;)
Gjest Skrevet 4. september 2008 #9 Skrevet 4. september 2008 På etårs kontrollen snakket snuppa mi veldig lite, jeg var litt bekymret og hs syntes det var litt rart hun også.. På 15 mnds kontrollen lå hun LANGT foran de fleste andre og på 2 års kontrollen mente hs at hun var på nivå med en 3 åring språkmessig. Vil bare frem til at unger utvikler seg i forskjellig tempo og om han kanskje er litt sen nå så betyr ikke det at han kommer til å være det hele veien Sier ikke at gutten din er sen altså, husker nemlig ikke hvor mange ord tuppa kunne si på den alderen. Frøkna her var veldig tidlig ute motorisk, så hs mente at hun kanskje konsentrerte seg om å lære alt av sånne ting først og når hun hadde det inne så eksploderte det bare plutselig en dag på språksiden. Hun gikk nesten fra å si ingenting til å snakke i setninger over natten.
Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 4. september 2008 #10 Skrevet 4. september 2008 nabogutten på 3 år sier vel omtrent like mye som gutten din..... så han er ikke langt bak!!!!!
Helene <3 Sarah Skrevet 4. september 2008 #11 Skrevet 4. september 2008 Jenta på 16mnd sier bare noen få ord, så han er nok ikke sen nei.. Mamma, Pappa, lampe, bok, lalle, tutte, bade, takk takk og ikke minst "SE DET" - ut over det har hun ikke noe særlig ordforråd (der ordene er tydelige, noen ganger betyr babba også "boka" eller "ball" elns) De lærer hele tiden, og det er utrolig å tenke tilbake bare 4mnd,da sa hun bare mamma, pappa og se...nå er det jabbing dagen lang...
Helene <3 Sarah Skrevet 4. september 2008 #12 Skrevet 4. september 2008 glemte vovvov, bæ, bø og mø.. viktige ord =)
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 4. september 2008 #13 Skrevet 4. september 2008 snuppa her er 1 akkurat blitt 12mnd å sier bare mamma,pappa og nesten der når hun peker.
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 4. september 2008 Forfatter #14 Skrevet 4. september 2008 Tusen takk for fine svar:-) Nå kjenner jeg at jeg kan slappe av en del ja!
Gjest Skrevet 4. september 2008 #15 Skrevet 4. september 2008 Hehe, gutten min er snart 3 år og har ca 10 ord. Han er treig i språket han! Så nei, jeg synes ikke din er sen. Forresten, sjekket hørselen hans? Det er derfor min gutt ikke snakker, han var tilnærmet døv pga væske i ørene fra han var 5 mnd til 2.5 år.
Blue Lady Skrevet 4. september 2008 #16 Skrevet 4. september 2008 Mina på 13 mnd sier bare mamma og pappa men hun forstår stort sett alt og hun er kvikk og rask ellers. Gikk da hun var 10 mnd. Er overhodet ikke bekymret, noen ting tar lengre tid å lære enn andre.
Gjest Skrevet 4. september 2008 #17 Skrevet 4. september 2008 Gutten min på 16 mnd sier kun "ja". Det er det eneste ordet han kan, dette lærte han for 1 mnd siden. Vi var nettopp på 15 mnd kontroll og fikk vite at han er litt sen. Det tiltaket som ble satt var at han skal på 2 års kontroll i stedenfor 2,5 årskontroll for å se utviklingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå