Gleder_oss m. komplett familie Skrevet 4. september 2008 #1 Skrevet 4. september 2008 Jeg har en liten solstråle (ks) på litt over 3 uker som jeg fullpumper pga. problemer med ammingen. Gir i tillegg mme på 1-2 måltider daglig for å avlaste litt på pumpingen. Hun sover ca. 4 timer av gangen og er megasulten når hun våkner! Problemet startet hos oss allerede på sykehuset. Problemet først var at tungen sto opp i munnen. Etter mye om og men fikk vi hektet henne på, men det ble mye grin på henne og ubehagelig sittestilling for meg. Funket vel i et par dager. På dag 4/5 fikk jeg melkespreng og det ble umulig å legge henne til (tross alle gode råd om å håndmelke osv.) Solstrålen ble bare mer og mer sint (rene fektekampen ved brystet), fikk ikke i seg melk og mistet MYE vekt. Det ble gitt flaske med mme og vi prøvde med brystskjold og pumping. Brystskjold fungerte delvis, men ble fort slitsomt da det gle unna og hun ikke fikk i seg mat fort nok. Løsningen ble fullpumping slik at måltidene ikke skulle bli et mareritt. Prøver å tilby pupp ( med brystskjold) til en attpåtår når hun ikke er skrubbsulten og jeg har overskudd til å prøve (ca. annenhver dag). Det fungerer Er komfortabel med pumping, men skulle gjerne ammet (uten brystskjold) til noen av måltidene. Har noen av dere fått til å amme uten brystskjold til tross for startproblemer som dette? Er det mulig til tross for problemer med tungen (er ikke konstatert kort tungebånd, men det ble kommentert på sykehuset at den sto vel mye opp). Er det andre som har akkurat dette problemet? Fikk dere gjort noe med det?
tiger82 Skrevet 4. september 2008 #2 Skrevet 4. september 2008 Er ikke helt i samme situasjon som deg, men kan prøve å forklare hvordan jeg hadde det. Når jeg fikk min første gutt fikk jeg ikke til å amme i heletatt. Dvs, jeg fikk det til med brystskjold. Men på ammeklinikken møtte jeg en jordmor som sa jeg ikke under noen omstendigheter måtte bruke brystskjold. Som ung og uerfaren sluttet jeg da med det. Amming uten brystskjold fikk jeg jo ikke til, så jeg begynte å pumpe. Holdt ut i 2 mnd, da hadde jeg fått nok. Syns det var upraktisk å pumpe siden jeg bestandig måtte være hjemme. Skulle jeg på butikken måtte det nøye planlegges mellom pumpingene etc. Ikke noe gøy. Nå når jeg fikk gutt nr 2, var jeg mer avslappet. Tenkte at får jeg til å amme så gjør jeg det, og hvis ikke så gir jeg mme på flaske. (ikke noe pumping nå nei) Denne gangen her, kom ikke melken før etter 3.dagen, og det var mye skriking frem til da. Ikke fikk jeg til å legge han til skikkelig heller. Kjøpte brystskjold. På helsestasjonen sa helsesøster at jeg ikke måtte bruke brystskjold. Men denne gangen brydde jeg ikke meg med det. I tillegg ga jeg flaske med mme for at han skulle bli mett. Brydde meg ikke om hva HS sa om mme på flaske etc. Når gutten var ca 3 uker, begynte jeg å prøve å amme uten skjold. I begynnelsen var det vanskelig. Men no når han er 8 uker går det veldig fint. Og nå gir jeg faktisk bare ei flaske tillegg om kvelden. Men gutten min har vært veldig flink til å skille mellom flaske, smokk, ammeskjold og pupp. Så det er nok derfor det har gått så greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå