Tvilling79 Skrevet 4. september 2008 #1 Skrevet 4. september 2008 var på kontroll i dag, alt var bra, men plutselig sa jordmor at hun ville bestille ny UL i uke 36. Grunnen er at babyens mål, eller magens mål, har ligget øverst i det grønne feltet på helsekortet hele tiden. Men er ikke alt innenfor det grønne normalt da????? mine kryss ligger midt i det grønne feltet over gjennomsnittslinja.. får jeg stor baby??
wombat75 Skrevet 4. september 2008 #2 Skrevet 4. september 2008 Jeg har også ligget øverst i det grønne feltet hele tiden og jeg har ikke vært på noe ekstra ultralyd. Sist jeg var hos jordmor (uke 39) mente hun at babyen lå på 3400-3600 gram så det er jo ganske så normalt. Det greieste er vel å ringe jordmor og spørre hvorfor du skal på ny UL. Fort gjort å bli så forfjamset at man glemmer å spørre, men jeg synes jo hun burde fortalt deg det uansett!
Tvilling79 Skrevet 4. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 4. september 2008 ja, er 32+4 og symfysemålet var 32 cm i dag
temine Skrevet 4. september 2008 #4 Skrevet 4. september 2008 Så lenge man ligger innenfor det grønne og følger sin egen kurve er det ingen grunn til noen ekstra ul. Sf-målt trenger ikke å være en indikator på babyens størrelse, det er mer en indikator på at den vokser som den skal...og dermed følger sin kurve. Jeg er bekymret selv jeg da, for lå tidligere øverst på det grønne, så kom jeg ned på det røde og nå er jeg under det grønne. Har time til jormor om ei uke pga dette, men vet ikke om det blir ekstra ul pga dette...følges opp med ul hver 2.-3. uke pga hjertefeil, så får vel bare få de til å sjekke at alt er som det skal...selv om det er to uker til jeg skal inn igjen.
Lillepusen-78 Skrevet 4. september 2008 #5 Skrevet 4. september 2008 Har hatt høye mål hele svangerskapet, jeg. Over det grønne. Er nå innenfor det grønne, helst øverst. 3 dager til termin nå. Har vært på flere UL, fordi jeg bekymrer meg for så mye.... Siste var i uke 33/34, og da var babyen gjennomsnittlig i størrelse/vekt i fht uken jeg var i. Så virker ikke som om det nødvendigvis er noen sammenheng.....
Bifrost 2 barn<3 Skrevet 4. september 2008 #6 Skrevet 4. september 2008 Jeg har hørt at symfysemålet ikke er holdbart ift om babyen blir stor eller ikke. Jordmor fortalte at ofte fikk de med høyt symfyse-fundus mål små babyer, og de med lave store babyer (ikke at det er motsatt heller, hun bare mente at det varierte veldig). Men det er jo bare fint for deg å få en estimering på forhånd, det skulle jeg veldig gjerne ha hatt, bare for at jeg er nysgjerrig på hvor stor lillegull egentlig er:-)
Grillet kylling Skrevet 4. september 2008 #7 Skrevet 4. september 2008 Hvorfor er dere egentlig så redde for å få store barn?Jeg fikk en stor gutt på nesten 5kg.Bedre at den er stor enn liten av vekst. Hvis det er smertene dere bekymrer dere for,må dere huske at det er hodeomkretsen som avgjor om dere revner eller ikke.(hvis den ligger med hodet festet) Min fodsel gikk kjempefint den:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå