Gå til innhold

eBay hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri handlet på hverken eBay eller qxl, men har forstått det slik at qxl er auksjon.

Hva med e Bay da? Er det auksjon?

Hva med fraktpriser? Og sendingstid?

Noen som kan litt om dette, og vil hjelpe en stakkars online-shopping-jomfru ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hva med str, hvor i helsikken står det skrevet?

Skrevet

På ebay kan du velge både auksjon og "buy now" som er fastpris. Fraktpriser og sånt står inne på hver enkelt artikkels side. Ikke alle sender world wide, som vi liksom er... Ofte er prisen på frakt høyere enn prisen på varen. Når du er inne på siden til en vare du vil kjøpe kan du sjekke fraktprisen nederst på siden, ved å legge inn mottakerland. De gangene jeg har handla har de sendt varene dagen etter at jeg har bestilt, og de har sendt som gave med lav verdi, uten at jeg har bedt om det engang. Så jeg har spart *mye* penger på toll og moms:)

Lykke til:)

Skrevet

Tusen takk for hjelp, og ikke minst for seriøst svar! :) Noe som etterhvert er blitt en sjeldenhet på denne siden!

Så da kan du med andre ord handle via auksjon og være kjempeheldig?

Men det er vel en del penger å spare på enkelte ting uansett?

Jaja,får kikke litt rundt å se om jeg finner noe spennende :)

Ang str? Vet du det også?

Skrevet

På QXL finner du mye til fast pris også. Det er ikke bare auksjon.

Det samme er tilfellet med ebay. Buy-it-now tingene er fastpris.

For eBay:

Spør alltid om hvor mye de skal ha for frakten dersom det ikke er oppgitt. Fra USA kan frakten bli ganske høy og enkelte tar seg godt betalt i tillegg. Du kan sjekke på www.usps.com hva frakten egentlig koster dersom du aner sånn ca hva tingen veier. First Class er det billigste men uten sporing. Priority mail har sporing men er litt dyrere om det er lette ting. Begge deler kommer omtrent like fort frem.

Koster det du kjøper over 200 kr må du betale moms + gebyr til posten - om du ikke får avsender til å merke pakken som gave. Forhør deg om avsender er villig til dette på forhånd.

Har opplevd at folk har sagt at de skal sende ting som gave for så å "glemme" det. Kjipt. Da blir det fort VELDIG dyrt.

Dette er stort sett fordelen med QXL. Du slipper alle problemene med toll og tull. Kan finne en god del billige ting der også.

Fra england er det billigere frakt enn fra USA, men min erfaring er at det er veldig mange i england som ikke gidder å sende til Norge. Porto kan du sjekke på www.royalmail.co.uk, men igjen, sjekk alltid hva selger skal ha for frakten før du kjøper/legger inn bud.

For både ebay og QXL: sjekk karakterene til selgerne. Ikke bare se på antallet men les litt - da får du fort inntrykk av om dette er en grei person eller en lurendreier.

Lykke til!

Skrevet

Jammen meg er det folk som tar seg tid til å svare skikkelig her inne likevel. Tusen takk for hjelp til deg også. Tråden er nå lagt til favoritter!

Skrevet

Hva lurer på ang. str sånn helt konkret?

Man kan helt klart være heldig. Kjøpte en gang en pakke med utrolig flotte klær - 12 plagg - kostet bare 10 kr + 70 kr i frakt. Ingen andre som la inn bud :-)

Og jeg har solgt ting på qxl med utropspris på 1 kr hvor kun 1 person har lagt inn bud. Kjipt for meg for da måtte jeg selge med tap :-)

Skrevet

Lenger nede står strguide. Kan en bare velge seg en str, altså? HI

Skrevet

Enkelte ting selges pr størrelse, da kan du gå inn på selgerens side, og se om samme vare finnes i din størrelse. Andre ganger kan du velge størrelse, da tar selger kontakt pr mail ang str.

Og joda, man *kan* få seriøse svar her, ikke alle er her for å slenge spydigheter...

Hilsen første anonym:)

Skrevet

Takk igjen, på tide å ta jomfrudommen da ;)

Skrevet

Ja her lager de jo kjolene på mål så da blir det ingen størrelser. Du må bare være flink til å måle selv for at kjolen skal passe perfekt. Bare husk at det er inches og ikke cm de bruker :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...