Gå til innhold

Husvask- hvor lite er godt nok?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Alle" vet jo at en bør ha en grundig nedvask av tak, vegger etc to ganger i året, vaske huset en gang i uka, kjøkken og bad hver dag..., men hvor mange er det som gjør det slik? I hvertfall ikke jeg!

Hvor mye og hvor ofte gjør du husarbeid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlig vask tas vanligvis 1 gang i uka (gulv, grov støvtørk, støvsuging av tepper, vask av bad).

Vinduer tas når jeg skjems av å se på dem, kanskje 3 ganger i året?

Tak og vegger - enda ikke vasket etter vi malte før vi flyttet inn for 4 år siden... På akkurat det punktet føler jeg husmorevnene mine har sviktet totalt, hehe.

Skrevet

I alle dager...skal man vaske kjøkken og bad daglig????? Tømmer jo ikke ut maten på kjøkkengulvet og tisser rundt på badegulvet heller da...nei, det hørtes alt for mye ut!!

Kjøkkenet får seg en grundig vask (tak, vegger, skap, skuffet og hyller) 2 ganger i året pga mye fett etter steking av mat osv. Ellers er det rundvask bare en gang pr år, jeg bruker å gjøre det før jul, men er jo egentlig best på våren...da ser man bedre i dagslyset:)

Her vaskes ellers kjøkken, do og bad ganske nøye en gang i uka. Er de rommene som blir mest skitten i løpet av uka. Soverom støvtørkes og støvsuges (nesten:D) hver uke, men skifter på senga bare hver 14. dag, av og til går det faktisk tre uker og...uten at jeg skjemmes av den grunn;)

Ellers tar jeg det litt etter litt. Blir det mye støv i ett rom er det bare å støvtørke litt og dra over med mopp/støvsuger. Har blitt veldig flink til å overse støv og, synes litt lort er helt ok, så lenge det ikke er grisete...kjenner veldig godt hvor den grensa går:D

Skrevet

Jeg og samboeren min vasker huset hver fredag. Tak og vegger vaskes ikke to ganger i året! Har vannbasert maling, så da blir det jo skjoldete... Vasker vekk flekker hvis lillejenta har laget syltetøyflekker på veggene, men ellers lar jeg veggene være ifred.

Noe helt genialt er en liten støvsuger som vi kjøpte på Expert. Ikke sånn håndstøvsuger, men den med langt skaft og dockingstasjon. Den fyker jeg over gulvene med hver dag. Dermed ser huset alltid rent ut:)

Ellers så passer jeg på at vask og do alltid ser presentabelt ut. Hater skitne doer, det er en skikkelig uting! Heldigvis er sambo enig i dette. Vasker også skapet under kjøkkenvasken hver fredag. Der står jo søppelbøtta, så det skapet må holdes rent og luktfritt!

Skrevet

jeg har akkuratt vasket å ryddet hele huset jeg! og med det mener jeg, støvsugd, vasket alle gulv, vasket kjøkkenskapene (utenpå) vasket badet, skiftet på sengene, og tørrkt støv i hele huset... dette gjør jeg en gang i uken ca....

vegger å tak vasker jeg aldri.... har bodd her i ett og ett halvt år nå, og har aldri vasket vegger å tak! ikke har jeg planer om å gjøre det heller...MØKKAJOBBER!!

Skrevet

når man sier man vasker kjøkken og bad HVER DAG, hva innbefatter det egentlig?

det er jo veldig forskjellig hva man legger i ordet vask.

jeg kommer aldri i livet til å vaske kjøkkengulvet, bak stekeovnen, og inni kjøleskapet, samt utenpå skapdørene hver dag. ikke i min levetid nei.

jeg sørger for at oppvasken er tatt og alle benkene er vasket til jeg legger meg, slik at alt er klart til en ny dag. samt oppå komfyren og slike ting som gjør at kjøkkenet ser rent og ryddig ut. Med andre ord.............når jeg legger meg skal svigermor ha kunnet komme på besøk:-))

badet vasker vi også engang i uka såfremt det ikke har vært en katastrofe der av noe slag.

men jeg vasker ikke gulvene i stua 1 gang i uka. så fort blir det bare ikke skittent her. vi er bare 3 personer som går i sokkelesten her så så ofte trengs det ikke. tar flekker etterhvert som de oppstår.

dessuten så gjør jeg litt hver dag, så slipper jeg stå å vaske hele fradags ettermiddag. Mye enklere.

men hva legger dere andre i ordet vasking? daglig renhold kaller ikke jeg for vasking, da ser jeg for meg noe mere omfattende greier.

Skrevet

kjøkken og bad et par ganger i uka, eller ekstra ved behov.

Hele huset vaskes hvertfall på fredager.

Vinduer - sjelden.

Tak og vegger tenker jeg på, men gjør det aldri :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...