Gå til innhold

Sliter med søvnen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår på snart to år har plutselig slått seg helt vrang når han skal legges. Vi har hatt gode rutiner på legginga og har så og si alltid blitt lagt kl.19. Det begynte for rundt 14 dager siden. Før det var han en engel å legge...(med enkelte vanskelige perioder). Nå når han legges vil han at vi skal bli der inne til han sovner. Ellers står han bare å hyler og skriker seg svett. Jeg har ikke lyst til å lage nye rutiner i forhold til legginga, men nå er jeg redd det allerede er gjort. Vi begynte å la døra stå åpen, og da hjalp det litt, men nå er heller ikke det bra nok. I går kveld lot jeg han ligge (stå...) og skrike litt, for så å gå inn og prøve å roe ham ned. Det fungerte på den måten at han ble trøtt av det, men sovna ikke. Jeg satte meg tilslutt ned litt, og han sovna fort heldigvis.

Det verste er nesten at han våkner om natta også, og nekter å legge seg i sin egen seng. Da må vi i så fall sitte der igjen til han sovner. Derfor har det i det siste blitt til at vi lar han ligge i vår seng. Men han er jo så urolig, og vrir og vrikker på seg og det tar lang tid før han sovner igjen. Han sover mellom 1-2 timer på dagen, noe jeg tror han fortsatt har behov for. Er det noen som har gode råd????

Jeg har en følelse av at han er litt redd. Liker ikke være på rommet alene på dagtid heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første ville jeg snakket med ham og spurt om han er redd for noe. For det andre, ville jeg heller sittet sammen med ham en stund, og gjort alt jeg kunne for at han skal føle seg trygg. Ikke vær redd for å ødelegge rutiner. Min erfaring med mine to, er at løpet aldri er kjørt. Om rutinene må "legges vekk" en periode, så kan de innføres igjen senere. Det blir antagelig verre og mer langvarige problemer om dere er strenge på dette. Han er antagelig i en fase der han trenger ekstra mye nærhet og trygghet, og da må dere gi ham det. Det at han våkner om natta, skyldes antagelig at han er redd om kvelden. Hvis dere klarer å få ham til å være trygg når han sovner, vil han også sove gjennom natta. Kanskje ikke med en gang, men ganske snart, vil jeg tro.

Ha f.eks døra på gløtt, nattlampe, bamse som "passer på ham" osv. Si at han må legge seg ned, og at dere snart kommer tilbake for å se hvordan han har det osv.

Jeg er motstander av å la barn skrike, særlig hvis de faktisk er engstelige. Trassgrining kan de holde på med noen minutter, men det beste er jo å unngå det. Det er alltid en grunn til at barn gråter.

Lykke til:)

Skrevet

Tusen takk for svar:). Jeg tror ikke jeg får så mye svar på om han er redd for noe, men han forstår om jeg sier at jeg kommer tilbake snart e.l., så det er noe jeg kan prøve litt mer. Du har sikkert rett angående det med rutinene.Godt å høre at rutinene fort kan innføres igjen. I går da jeg la ham og skulle la ham gråte litt, skjønte jeg etter hvert at det ikke bare var trassgrining. Det var vondt å høre ham skrike slik, så jeg gikk inn dit igjen.

Tror vi kan gjøre det mer koselig inne hos ham med en liten nattlampe, som du foreslo... Skal prøve det i kveld:)

Skrevet

gutten min på 2 er helt lik, bruker ca en time(minst) hver kveld før han sovner. Har begynt med det nå i det siste, hele sommeren la han seg fint til å sovne, lå og småpratet med seg selv osv. Menst nå er det hyling og skriking, etter han begynte i barnehagen igjen. Jeg går inn og ut mange ganger fo å si det sann, sitter der litt og klapper på på han, koseprater, synger litt og går ut igjen:)

Går gutten din i barnehagen? tror de kan bli litt stresset av de, litt utrygge på om vi går. Gutten vår våkner heldigvis sjelden på natta men ganske ofte våkner han 6 og er skrikete.

Les en bok eller to før leggetid, prøve å roe helt ned. Så får vi håpe det går bedre etterhvert, lykke til:)

Skrevet

Takk:) Gutten vår går i barnehage ja. Når jeg tenker etter var det etter at vi begynte igjen etter ferien at han begynte med dette. Jeg jobber i samme barnehage, men på en annen avdeling. Går greit med levering og sånn der, og så hender det jeg ser han noen ganger i løpet av dagen, og da vil han helst til meg. Synes nok det er vanskelig av og til (jeg også for den del...). Er kanskje med på å gjøre ham litt usikker på om jeg er der eller ikke.

Skrevet

Lykke til dere også forresten!:)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...