Gå til innhold

Noen som har gode grøt oppskrifter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er helt ubrukelig når det gjelder å lage grøt, og julegrøten lages kun etter oppskriftet som pleier å stå på baksiden av rispakke.

Har lyst å lage litt andre type grøt, f.eks. havregrøt, gjerne med litt frukt eller nøtter oppi. Er det noen som kan hjelpe meg?

Da kunne jeg fort lage en god kvelds til jentene mine og :-D

Takk på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ingen andre enn vanlig grøt, men når den lages her i huset tar jeg først ca 2 spiseskjeer med smør (alt etter hvor mye grøt du lager) som smeltes i gryten. Når dette er gjort, har jeg i riskornene. Bland godt. Dette gjør at risen ikke blir full så klebrig + at det gir veldig god smak.

Lag resten etter oppskrift på pakken. Ha gjerne i litt sukker mens den koker. Da blir den søt og god. Gudd løkk =)

Skrevet

Takk Kristin83!

Mest lyst på fullkorn grøt liksom, hjelper på med treg mage som de fleste andre gravide.

Ingen andre?

Skrevet

Tuuusen takk!!!

Sliter med kvalme og har gjort det i mange måneder nå. Har ikke lyst på noen ting, Alt er ekkelt, ekkelt, aldri lyst på noe... Men nå fikk jeg SKIKKELIG lyst på grøt. Skal gå å lage det med en gang:):)

JIPPI!!!

Skrevet

Kjøp en pakke lettkokte havregryn og lag grøt etter oppskriften på pakken. Noen bruker bare vann, noen 50-50 vann og melk og noen bare melk. Så er det bare å ha på hva man vil etterpå. Sukker og kanel, frukt, surmelk, nøtter, smør, syltetøy, fruktmos osv....

Namnam...brukes både som frokost og kvelds her:)

Skrevet

Jeg spiser havregrøt (ehh... grøt-suppe er kanskje mer ordet) hver morgen. Den er litt mer tyntflytende enn det de fleste liker, så akkurat mengdeforholdene må du kanskje prøve deg fram på. Jeg slenger inn mål jeg TROR kan gi grei konsistens. Grøten min består av:

Bjørns store havregryn (ca 35gr)

Havrekli (ca 10gr)

linfrø (ca 5gr/1barneskje)

sesamfrø (ca 3gr/1ts)

solsikkekjerner (ca 7gr/1ss)

banan (ca 60gr, oppkuttet i biter - en litt moden gir best smak)

ca 3dl vann (meget usikker på mengden her. Se hva som er anbefalt på havregrynpakken)

Alt dette har jeg i en kjele, ja - bananen også. Den skviser jeg med en gaffel i kjelen, sånn at den blir most. Det gjør at grøten får en naturlig søtsmak. Dette lar jeg småkoke til ønsket konsistens. Rør av og til. Det er også veldig godt å strø litt kanel på når du har helt grøten i en tallerken. NamNam... :-)

Skrevet

Som tips til suuuper god risengrøt vil eg tipse om litt vaniljesukker i, det gir en utrolig god smak.. Og så må en ha kviteseid smør som smørøye på grøten når den spises, drit godt..

En annen variant som er knall god til grøt og dessert.. Er mer en grøt-suppe i grunn..

kok opp melk og en vaniljestang og ha oppi semulegryn(lag det gjerne etter oppskrift på selmulegrynsgrøt, bare litt tynnere).. og så tar du oppi sagogryn, den gir en veldig gøy konsistens på det hele.. Sagogrynene svulmer opp og blir gjennomsiktige.

En kan gjerne ha opp i rosiner også.. Litt sukker smakes til den er søt nok før folk forsyner seg. En knall god rett som er populær hos de fleste. En favoritt hos barn :-)

Noen liker den med kanel, sukker, rosiner og smør. Men den er knall god bare sånn som den er.

Når eg oppererte mandlene mine for 1 år siden levde eg på dette i nesten 3 uker.. Det vil si at eg spiste ikkje noe annet :-)

Alt av youghurt og supper ble for sterkt og svei bare, men denne var veldig god til det formålet.. Så det er og en god ting å spise når en f,eks har halsbetennelse eller er sjuk generelt.. Får i deg masse næringsstoffer her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...