Lebye Skrevet 4. september 2008 #1 Skrevet 4. september 2008 Hei! Vi har en 3 år gammel jente i barnehage som i august begynt på storbarnsavdeling. Når jeg hentet henne igår blev jeg fortalt av en ansatt (ped.leder) at min datter dyttet den ansatte flere ganger og til slutt dyttet den ansatte tilbake for å vise at det ikke er hyggelig å bli dyttet på. Syns dere det er riktig måte å takle det på? Min datter ble veldig lei sei og nu vil hun ikke være i barnehagen når hun ser at hun som dyttet henne er der. Hun har aldri vært fysisk, slått eller dyttet før men vi merket i det siste at hun blitt mer fysisk. Jeg innser at vi må gjøre noe med det men er det riktig å dytte tilbake??
oslo *20.05.06* Skrevet 4. september 2008 #2 Skrevet 4. september 2008 Personlig syns jeg ikke det er rette måten å reagere på overfor barnet - da viser man jo at dytting er ok. Barnet skal jo føle seg trygg på de voksne som passer på hele dagen. Og de fleste barn er innom en dytte-fase, så de ansatte skal ha ikke-fysiske måter å takle dette på!
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 4. september 2008 #3 Skrevet 4. september 2008 nei absolutt ikke...og det trenger man ikke være ansatt i bhg for å vite heller. I den situasjonen ville jeg tatt jenta ut av situasjonen og forklart hvorfor man ikke dytter og at det er feil. Også prøvd å finne ut om det var en grunn til at hun ble så sint. Det er veldig normalt at 3 åringer er veldig fysiske, slår og klyper og dytter, så det er ikke noe "galt" med din 3 åring. Som regel er dette bare en periode som vil gå over. Hun er ikke stor nok til å forstå logikken til den ansatte som dyttet henne og se sammenhengen med at hun dyttet selv. Derfor er det helt uretmmessig for en voksen å dytte et barn, selv om det var for å poengtere noe. Det kan heller gjøre problemet større og i tillegg var det mest sannsynlig andre barn som var der og så også. Voksne i bhg er jo rollemodeller for barna våre. Jeg synes du skal snakke med jenta om at det var feil å dytte, men at voksne også kan gjøre feil. I tillegg går det an å ta opp med ped. lederen sånn at dette ikke fører til et dårlig forhold mellom dere og bhg. Vi som jobber i bhg kan også gjøre ting feil i "kampens hete" og det kan hende hun er veldig klar over at hun begikk en glipp. Det er viktig med et åpent forhold mellom ansatte og foreldre. Hos oss setter vi ihvertfall stor pris på foreldre som bryr seg, om det er ris eller ros. Bare sånn kan vi bli bedre og utvikle oss.
scoobydo Skrevet 4. september 2008 #4 Skrevet 4. september 2008 Hei! Nei det er absolutt ikke i orden at de voksne dytter tilbake! Jeg ville faktisk tatt det opp med styrer og pedlederen som du snakket med i et møte. De er voksne og skal ikke la seg provosere slik at de dytter tilbake... !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå